HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på nya högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/07/13 :  22:25:43  Show Profile Send radiuz a Private Message
Nuvarande anläggning för dom som ej vet. B&W DM604 S3, NAD S100, S200 och en Rega Planet 2000. Allt ihop snörat med SilK XLR och RCA, samt Supra Ply 3.4/S.

Har nu sålt mina B&W DM604 S3 och är på jakt efter nått mycket bättre.
Är inne på stativare men även golvare. Eftersom jag har ett riktigt jobbigt rum (5 hörn) där golvare blir bumliga verkar stativare bättre med en REL Q150E MKII subb har jag tänkt.

Några av mina funderingar :
B&W 705 + REL Q150E MKII
B&W Nautilus 805 + REL Q150E MKII
B&W Nautilus 804

Och ja, även jag är inne i B&W träsket! Sedan är väll elektroniken inte den bästa förutom min Rega som jag har fastnat för. NAD ska väll bytas ut till en Primare är det tänkt senare.

Tips på andra bra golvare/stativare som inte har "sss" är välkommet.

www.minhembio.com/radiuz

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/13 :  22:59:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Radiuz
Jag har en jobbarkompis som gillar B&Ws 800-serie, han köpte nyligen ett par Monitor Audio GR60. Hans kommentar,ungefär samma grundljud som Natilus-serien öppet och detaljerat, men med mer värme i diskanten och lite fylligare basåtergivning. Värt att tänka påoch provlyssna kanske. Modellen under GR60 heter GR20 är också en golvare Pr.23.000kr, men den går att få tag i billigare av en del butiker.Båda modellerna låter mycket bra i sina respektive prisklasser.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/14 :  00:53:48  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Radiuz
Jag har en jobbarkompis som gillar B&Ws 800-serie, han köpte nyligen ett par Monitor Audio GR60. Hans kommentar,ungefär samma grundljud som Natilus-serien öppet och detaljerat, men med mer värme och mjukhet i diskanten och lite fylligare basåtergivning. Värt att tänka på och provlyssna kanske. Modellen under GR60 heter GR20 är också en golvare Pr.23.000kr, men den går att få tag billigare i en del butiker. Båda modellerna låter mycket bra i sina respektive prisklasser.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/14 :  00:53:49  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Radiuz
Jag har en jobbarkompis som gillar B&Ws 800-serie, han köpte nyligen ett par Monitor Audio GR60. Hans kommentar,ungefär samma grundljud som Natilus-serien öppet och detaljerat, men med mer värme och mjukhet i diskanten och lite fylligare basåtergivning. Värt att tänka på och provlyssna kanske. Modellen under GR60 heter GR20 är också en golvare Pr.23.000kr, men den går att få tag billigare i en del butiker. Båda modellerna låter mycket bra i sina respektive prisklasser.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/14 :  00:58:04  Show Profile Send FBK a Private Message
Ursäktamin dator lever sitt eget liv idag, blev lite dubletterstår att det är två inlägg, men jag ser tre dvs fyra med detta inlägg. dator

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/07/14 00:59:53
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/07/14 :  01:11:00  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Jag tror att han har fattat nu!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/07/14 :  01:59:17  Show Profile Send radiuz a Private Message
Okej! :) Kanske värt att kolla in då.
Någon som har stativarna 805 lr lyssnat på 705? Verkar inte så stor skillnad på ljudet mellan dessa, sedan anser jag att 705 är lite snyggare än nautilusen.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/14 :  07:41:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hej! Har ej hört B&W-högtalarna, men 705 har överlag fått bra kritik, dock med en brasklapp för basåtergivningen som inte ska vara i klass med dess diskant & mellanregister. Men provlyssna!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/07/14 :  18:51:45  Show Profile Send radiuz a Private Message
Var på Hi-Fi Klubben idag och kollade in både N804, N805 och även 705 som jag föll för. Då pratar jag bara om designen Riktigt riktigt fina högtalare måste jag säga, speciellt i finishen rosenut med svarta tillhörande stativ.

Antar att det blir ett par sånna med en REL Q150E MKII subwoofer. Hoppas jag inte nu kommer sakna golvare, men jag borde bli nöjd med en REL.

Får åka och lyssna på stativarna nåndag.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2004/07/15 :  23:37:14  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Varför inte prova på totem?
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/07/19 :  22:04:20  Show Profile Send radiuz a Private Message
Tror jag ändrat mig lite, antagligen satsar jag på N805 eller beggade S805. Någon som vet nått om ProAc Response 1SC?

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/07/19 :  22:23:33  Show Profile Send Wizard a Private Message
Von Schweikert så klart

Wizard
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/19 :  22:35:59  Show Profile Send Dimitri a Private Message
kolla piP, Hfls-1.
Om du vill spara kosing, vill säga.
Dimitri
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:51:27  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Som tidigare ägare till N805, nuvarande ägare till S805, kan jag inte annat än rekommendera dessa högtalare. Jag älskar deras stora ljud ur små högtalare. Och vägrar göra avkall på den breda, exakta ljudbild full av detaljer som dessa levererar, vilket gör att jag inte har råd med golvare med motsvarande prestanda (som tenderar att bli mycket dyra). Dessutom gillar mitt rum inte lågbas.

Några ord om kringutrustning dock. Kosta på dig ordentliga högtalarkablar (har inte lyssnat på dem du har, mer ett generellt råd), annars hör du inte vad de här högtalarna klarar av. För mig var det ett stort lyft (med N805) att gå till Kimber 8TC, då helt plötsligt fick man 3D-känslan man läst att de här högtalarna var bra på. (Nu har jag ett par Kimber Monocle XL till S805:orna.) Detsamma gäller signalkablar.

Och när jag bytte från N805 till S805 var inte skillnaden 'wow'-stor. Med samma förstärkare (Plinius 8150, en integrerad för ca 25k). Nu dock med ett fetare slutsteg (Plinius SA-102, nypris 50k och en Wadia 850 direkt kopplat till det) så är skillnaden enorm (mot ljudet jag hade förut, bara slutsteget skiljer!). Tyvärr har jag nu sålt mina N805:or, så jag kan inte jämföra med dem igen.

Jag tror att du får bättre ljud från N805 med 'fin'-förstärkare och 'fin'-kablar än ett par S805 med sämre tillbehör.

Vad jag vill ha sagt är att dessa högtalara blir fantastiska med rätt kringutrustning. Och har man inte elektronik som passar, kanske man kan lägga pengarna där först, eller räkna med att uppgradera den senare. N805:orna räcker långt, och om du inte tänker lägga betydligt mer på elektroniken så kanske skillnaden med S805:orna inte blir så stor.

Du kommer också att tydligt märka alla ändringar du gör i kedjan. Man blir rätt kräsen vad det gäller kablar och elektronik. Eftersom det gör sådan skillnad. Först nu börjar jag förstå vad de här högtalarna kan klara av, och då är jag redan uppe i mångdubbla priset för elektronik/kablar jämfört med vad högtalarna kostade.

Hur som helst, lycka till vad du än köper!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/07/20 :  01:28:45  Show Profile Send radiuz a Private Message
Tackar för det långa svaret! :)

Jag tror det blir N805 med en REL subwoofer. Mitt rum gillar inte heller lågbas, golvare låter helt fel i mitt rum.
Jag kommer senare att driva isåfall dessa med en Primare SPA20, räcker den tro? Lär ju låta mkt bättre än NAD Silverline iaf.
Högtalarkablar nu är Supra Ply 3.4/S som ska bytas till nått dyrare sen. Har nu fått lite insikt på vad jag ska satsa på, stativare kommer passa mitt rum bäst.

Det ända som jag förbryllar mig över är stativen till N805, 6000kr känns en aning saftigt. Ska bli kul med nya högtalare, var längesen :) Tröttnat lite på 604orna, visst dom har bas men bas är inte allt. Sedan får jag inte "trycket" jag vill ha, det låter bara i öronen så en REL Q150E MKII har jag tänkt ersätta låga frekvenserna till stativare. Lär bli ett helt annat tryck, dessutom lite i bröstet.

Har kollat in 804orna också som är fina men jag tror inte jag kommer få ut den bas jag vill ha utav dom, sedan är ju stativarna minst lika snygga och kanske lite snyggare med dom svarta stativen till :P Blir svart lr den röda finishen

www.minhembio.com/radiuz

Edited by - radiuz on 2004/07/20 01:32:55
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/07/22 :  20:16:56  Show Profile Send radiuz a Private Message
Velig som man är ska jag nu åka och lyssna på Jm Lab Electra 926. Har fått upp ögonen för det märket och det verkar bra grejer. Men kanske lite känsliga för utrustningen? Undra om S200 räcker? Har ju iaf en varm cd. Försteget och slutsteget borde fungera.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000