HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ogg, WMA, mp3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huge
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/20 :  11:38:00  Show Profile Send huge a Private Message
Jag tänker köpa en liten mp3-spelare för att ha när jag är ute och långpromenerar. Jag har två frågor: 1. Det finns ju både flashminnes- och hårddiskspelare att köpa. Är det vettigt att köpa en hårddiskbaserad spelare med tanke på att spelaren skakas om under promenaden?

2. Sen undrar jag om någon har ljudliga erfarenheter av de format som står i rubriken. Hör man verkligen någon skillnad på dessa tre vid bitrater typ 64-128 kbit? Jag frågar eftersom Iriver har spelare som spelar av ogg. Jag har också läst att mp3 skall "kopieringsskyddas" och kan bli ett knöligt format att hantera framöver.Är det värt att satsa på ogg?

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/20 :  11:50:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Huge och välkommen till HiFiForum.nu!

Komprimering är inte riktigt det vi sysslar med här på HiFiForum.nu. Så jag råder dig att ställa dina frågor på ett annat forum, tex prisjakt.nu.

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huge
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:06:49  Show Profile Send huge a Private Message
Till Pac.

Jag känner mig inte särskilt välkommen till forumet med dett sådant avsnoppande.
Om du nu säger att komprimering inte är välkommet att diskutera här så tycker jag att ni bör vara konsekventa och ge t ex medlemmen JonasV samma svar. Han hade ett betydligt mer datainriktat inlägg om komprimering i detta forum ( den 14 juli under rubriken "ang:AAC+ för Windows)utan avsnoppande kommentar från er......

Jag tror att många ute på forumet har tips och råd att ge mig, trots allt så var ju min förhoppning att få ett svar på vilket komprimering som ger BÄST LJUD (= hifi eller....)

Törs hr moderator Pac publicera detta svar och svara på min fråga varför endast vissa får diskutera frågor som endast vissa moderatorer inte tycker hör hemma här...

MVH

Huge
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:10:20  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Hej.

1. Flashminne är i teorin mer hållbara ja. Hårddiskspelare rymmer dock oerhört mycket mer eftersom hårddisk är mycket billigare än stora flashminne. Hårddiskproblem brukar inte framhållas som ett stort problem så vitt jag vet. Inbyggda batteri brukar tappa kraft innan.

2. Jag tror inte du kommer tycka om hur något komprimerat codec låter vid 128kbit. Ogg anses låta bättre än mp3 vid lägre bitrate dock. iPod stödjer Apples förlustfria codec Apple Lossless, det kan ju vara värt att undersöka.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:17:04  Show Profile Send Neodynium a Private Message
huge: Pac är inte moderator.. han är Admin och äger forumet. Sen tror jag nog de flesta här söker att förbättra sitt ljud.. inte att få det sämre. Då komprimering förstör ljudet (går ju tom att mäta! ) så är det väl inget vi vill göra med våran musik.

Dock så vill ju vi tokingar lyssna på musik vart vi än är... och varför inte när man joggar? Jag skulle ta mig en titt på Apples iPod som jag tycker verkar hur bra som helst. Den kostar ju en slant dock.. Tror inte att deras hd´s har problem att du joggar. De måste ha fixat detta med något intern minne el liknande. De är ju gjorda för att man skall ta med dem.

Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:22:12  Show Profile Send uffe2 a Private Message
glömde en sak...

Jag vet inte riktigt vad du menar med att mp3 ska kopieringsskyddas och bli krånglig. Det finns ju idag fria encodare (lame heter den som anses vara bäst). Du kommer för all framtid kunna tillverka och spela upp mp3 utan problem.

Att satsa på ogg (vorbis heter egentligen formatet) kan du göra men det är ett litet format. Om den spelare du tänker köpa stödjer vorbis är det självklart trevligt men jag hade inte valt spelare pga det. Om du med "satsa" menar att du ska encoda hela din skivsamling till ett visst format så hade jag inte rekommenderat det. Det är bättre att encoda det du lyssnar på för stunden och inte binda upp dig till ett visst format eftersom du har 200 album i detta format.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:23:54  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Till huge.

Jag tror det viktigaste när du väljer spelare att veta vilken prisnivå du vill lägga dig i.
Vad är prioriterat, myyyycket minne, liten, anslutningsbar till en stereo för att kunna "spela in" osv.

Angående ogg och mp3 så har jag inte så stor erfarenhet av ogg. Men för mp3 så låter det inget kul mellan 64-128 kbps, 192 kbps anser jag vara acceptabelt.

En annan sak att tänka på när man köper portabel spelare är att hörlurarna man får med är i regel dåliga, så vill du utnyttja hela spelarens prestanda kan det vara bra att investera i ett par lurar. Du måste inte nödvändigtvis köpa lurar modell större för att få en ljudföbättring. Själv använder jag snäckor från Sony tillsammans med en JoS MP100 256MB. Visst det låter kanske inte så "hifi" men detta är också bara en lösning för att det skall vara så smidigt som möjligt.

Eftersom hififorum verkar lite kingika med att diskutera mp3-spelare rekomenderar jag en tråd på ett annat forum som förhoppningsvis kan hjälpa dig i ditt letande. http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=73964&forum=6

Lycka till!

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:29:10  Show Profile Send mace a Private Message
Är det någon som försökt byta batteri på en ipod ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:42:45  Show Profile Send Fyhr a Private Message
Ur ren hifisynpunkt måste ju en hårddiskspelare vara att föredra då man borde kunna spara ner CDskivor aldeles okomprimerade och ändå få plats med 10-20 stycken?

ipod har väl dessutom fått bra kritik för sitt ljud i förhållande till andra spelare, hur bra detta stämmer vet jag inte då jag inte provat.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:48:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Till Pac.

Jag känner mig inte särskilt välkommen till forumet med dett sådant avsnoppande.


Då mistolkar du mitt inlägg. Vi håller på med HiFi och strävar emot en så god ljudåtergivning som det går i våra HiFi-anläggningar. Då platsar inte komprimerande format typ MP3, osv. Läs gärna denna tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30341


quote:
Törs hr moderator Pac publicera detta svar och svara på min fråga varför endast vissa får diskutera frågor som endast vissa moderatorer inte tycker hör hemma här...

Du är uppenbarligen van vid att man godkänner inläggen innan publikation, vi har inte den moderatorsstyrkan som behövs för det.

Det är en miss i modereringen om det diskuteras komprimering på HiFiForum.nu.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/20 :  12:51:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ipsen, DVDforum.nu verkar ju vara kanon för denna typen av diskussioner! Tack för länken!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huge
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/20 :  13:58:31  Show Profile Send huge a Private Message
"Du är uppenbarligen van vid att man godkänner inläggen innan publikation, vi har inte den moderatorsstyrkan som behövs för det."

Till pac

Jag är verkligen inte van vid att man godkänner inlägg, däremot är jag ovan vid forumdeltagande....uppenbarligen??????...jag är en person som har ett genuint musik- och hifi-intresse, (dock inte apparatdyrkan) och hififorum är det enda forum som jag är med i överhuvudtaget. Det är inte ofta som jag ställer frågor till forumet, men jag vill gärna göra det om jag har några funderingar.

Du svarade inte på min fråga varför ni inte är konsekventa och påpekar för alla som har inlägg om komprimering att de skall vända sig till t ex prisjakt.....förresten vad är prisjakt? är det som pricerunner eller?


En av forumdeltagarna nämnde helt riktigt att forumet (moderatorerna)är "lite kinkiga vad gäller diskussioner om mp3 etc..

Det som är intressant är att det på kort tid likväl är många deltagare som har svarat på mina frågor, och det visar att det finns intresse för diskussioner även om sådana sidogrenar till hifin.

Jag undrar vad Pac säger om någon vill diskutera ljudet på sin stationära,fullbredds dyra Sony minidiskspelare eller Philips DCC-spelare i forumet. Sådana maskin måste ju anses vara hifikomponenter i stereoracket, Eller är detta något fult och oseriöst som inte kan klassas som "fullgod hifi" eftersom maskinerna komprimerar och skall i sådana fall en sådan frågeställare även han hänvisas till prisjakt.se??

Jag har förstått att de flesta i forumet inte anser att "ljudförstörande kompression" hör hemma i hifin.

Själv hör jag till den "nyktra" eller "lomhörda" (välj själv beroende på vilket läger ni tillhör) lilla skara som tycker att det p g av maskeringseffekter är helt omöjligt att höra skillnad på Wave och mp3/lame i 320 kbit/s, eller att höra någon skillnad på optisk eller koaxial digital signalkabel.

Skälet till att jag tog upp detta med komprimering är naturligtvis att jag vill få plats med mer speltid i en liten spelare. Någon skrev att om man köper en ipod så får man plats med åtskilliga cd:n utan att komprimera. Tack för tipset, men så hifi-fixerad är jag inte, att jag lyssnar på djup och detaljer i (hörlurs)ljudbilden när jag motionerar...Vad gäller lurar till spelare så har jag lyssnat på den lilla luren Koss porta pro, vars ljud verkligen tilltalar mig, (rent och med rejäl baskapacitet) så dessa har jag planer på att köpa.


Tack ni alla för tips och råd.

MVH


Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/07/20 :  16:17:20  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Jag tycker nog att bärbart ljud hör hemma på hififorum, i alla fall önskar jag det eftersom det har med ljudåtergivning att göra.

Sedan tycker jag också att det är intressant att diskutera huruvida olika komprimeringstekniker verkar ljudförstörande eller ej och om i så fall till vilken grad de är det. Det blir relevant vad gäller exempelvis radiosändningar så det är inte bara mp3 från nätet det handlar om.

Nästa orsak till varför det är intressant är att det numer går att köpa musik över nätet som ju också den är komprimerad vilket gör att gränserna suddas ut ytterligare.

Kanske ska det finnas en sektion för bärbart ljud på samma vis som det finns en för multikanal?

/Jonas
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/07/20 :  20:42:11  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Ursprungligen skrivet av Pac
quote:
Komprimering är inte riktigt det vi sysslar med här på HiFiForum.nu


Då borde du se över FlerkanalsHiFi -delen. Det talas en del om Dolby Digital där.

/Peter


Edited by - zvenzzon on 2004/07/20 20:43:29
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/20 :  22:02:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Huge, det handlar om ett vägskäl för HiFiForum.nu.
quote:
HiFiForum.nu är ett mångfaldens forum för HiFi-entusiaster av HiFi-entusiaster. På HiFiForum.nu, erbjuds vi en chans att dela med oss till varandra på ett vänligt och respekfullt sätt. I och med att du hittat till oss så har du troligtvis redan en hel del erfarenheter runt HiFi och musik och har ett intresse som för länge sedan passerade "snabbköpshifi"-stadiet.

Ovanstående är från vårat antagningsformulär och det kan vara rätt bra att fundera på vad det betyder.

Musikåtergivning täcker in ett väldigt brett område. Vi har nischat oss emot strävan efter optimering av ljudkvalitet, oavsett kostnad på apparater, kablar, rumsakustik eller vad det vara månde. Vi som jobbar med HiFiForum.nu har fullt upp med att klara alla vinklingar och vrår på de nischer vi täcker idag så vi vill/kan inte bredda HiFiForum.nu emot nya nischer.

HiFiForum.nu handlar om välljud (helst så mycket välljud det går!) och att dela med sig av kunskaper runt det.

Att diskutera runt en liten bärbar MP3-maskin då och då fixar vi och det är inte att ändra nischning. Men om det är ett djupdykande i formaten det handlar om så gör man det bättre på tex DVDforum.nu eller prisjakt.

Vänligen,
Per

P.S. Peter & Jonas: /Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/20 :  22:07:49  Show Profile Send Haakan a Private Message
handlar väl lite om vad dom som betalar annonserna vill ha för "stuk" på forumet också

Inget Sånt.
/Z

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Zalve on 2004/07/20 23:35:45
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/20 :  22:09:32  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, det gör det inte...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/20 :  22:23:53  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Que? Hos mig säger huvud-rubriken/länken HiFiForum.nu - mångfaldens forum.

PAC säger att forumet "nischat" sig mot (precis under) highend? Nu förstår jag faktiskt ingenting. Vad bottnar det i?
Mp3 är inget nytt, det har diskuterats sen iaf jag blev medlem (c:a 1år sedan)..


huge:
1. Jag tror att hårddiskbaserade spelare är hyfsat imuna mot skakningar. Fasta minnen är klart bättre dock.

2. Spela in en o samma låt i några olika format/bitrate och blindtesta. På såvis vet/hör du om det finns någon skillnad i form av ljudkvalitet.


Edit
Mångfald och nisch klingar inte så bra tillsammans.

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/20 22:33:51
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/21 :  00:10:30  Show Profile Send Mad a Private Message
Absolut, har bytt det mesta i iPod's dom är tämligen lättmeckade. PM'a om du vill veta mer.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/21 :  00:38:37  Show Profile Send Haakan a Private Message
ayn få höra din teori då

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/21 :  01:00:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
Teorin är enkel - att det inte är som du säger.

I allmänhet tycker jag det är lite märkligt vilken kort stubin folk verkar ha mot moderatorer och admin - och dessutom har mage att anklaga dem för just att ha kort stubin själv. Vissa verkar vilja hitta en konspirationsteori i allt

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/21 :  06:36:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
å vissa har blont hår, blå ögon å tror på allt

pengar handlar det mesta om här i världen, tro det lr ej

Inte för oss på HiFiForum.nu./Pac

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/21 :  07:39:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Min personliga åsikt är att vi först och främst diskuterar hur vi ska få BÄTTRE ljud här på HiFiforum. Komprimerade format är inte vägen dit, även om det är praktiskt och bra i många sammanhang.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/21 :  08:18:00  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Bernt:
Jag förstår vad du menar, frågan är dock hur mycket sämre en välavkodad (eller vad det nu kallas) mp3 är jmf med cd. Jag tycker iaf att man borde få diskutera komprimerad musik även här men som någon påpekade, detta forum ägs av Pac.. lite synd bara då det faktiskt heter mångfaldens forum.
Go to Top of Page

huge
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/21 :  08:22:35  Show Profile Send huge a Private Message
Jag fick e-post från Pac i går kväll. Utdrag:
Citat:
Alla dina trådar och svar hitintills har handlat om komprimerade format och attityden du uppvisar i tråden ovan är riktigt tråkig… Har du verkligen hamnat på rätt forum, borde du inte söka dig till ett forum som bättre svarar emot dina behov?
Slut citat

Det framgår tydligt att Pac:s bild av mina "behov" endast är frågor om bärbara spelare, komprimering mm, och att jag därför rekommenderas att hålla mig borta från detta hififorum vilket gör mig ledsen.

Jag har en "bra stereo" och har varit ljud o hifiintresserad sedan 12-årsåldern dvs i över 30 år.
Jag råkade endast ha funderingar om bärbart ljud i går varför jag spontant skickade in en fråga, på den vägen är det.

Mer citat från pac:
"Musikåtergivning täcker in ett väldigt brett område, vi har nischat oss emot High End och det som finns precis under High End. "
slut citat

Om nu det är så heligt och allvarligt med vilka hifi-frågor som tas upp, varför har följande tämligen färska rubriker fått passera utan hänvisning bort från forumet? Dessa rubriker är väl knappast high-end?

- Väggkontakter
- färgen på grejerna
- Hifi på kontor
- Kattfaktor



Ett par sista citat från pac:
Här ber han mig fundera över innebörden i följande text:

HiFiForum.nu är ett mångfaldens forum för HiFi-entusiaster av HiFi-entusiaster. På HiFiForum.nu, erbjuds vi en chans att dela med oss till varandra på ett vänligt och respekfullt sätt. I och med att du hittat till oss så har du troligtvis redan en hel del erfarenheter runt HiFi och musik och har ett intresse som för länge sedan passerade "snabbköpshifi"-stadiet. Slut citat

Jag kan av ovanstående text inte utläsa att portabel hifi inte kan ingå forumet, ej heller hi-end. Vad menas med mångfald?

Citat:
HiFiForum.nu handlar om välljud (helst så mycket välljud det går! ) och att dela med sig av kunskaper runt det.
slut citat

Nog kan det låta otrolig bra med dagens moderna bärbara spelare och ett par fina lurar........det borde då klassas som välljud. Här har jag alltså bett forumets medlemmar att dela med sig av kunskaper runt det.

Dessutom verkar det som att det är ordet "komprimering". som forumets ledning är allergiska mot, och inte så mycket bärbara spelare

Jag förmodar därför att även t ex dab-radio också är förbjudet ämne och skall hänvisas till prisjakt

Men ok, jag skall med detta avsluta denna trista brevväxling och även "medlemsskapet" på hififorum, så ni slipper stänga av mig. Jag har med detta tappat lusten att vara "aktiv medlem" och även om jag någon gång skulle ha frågor eller något av intresse avseende "ej portabelt/ej komprimering" så skiter jag från och med nu i detta forum

Observera dock att intresset har varit stort för detta ämne, som kan utläsas av antalet lästa och antalet svar, vilket forumets ledning kanske kan dra en slutsats av?

Tack ni alla vanliga och vänliga forummedlemmar, som inkom med svar och synpunkter på ämnet trots pac:s försök att avstyra tråden

Huge
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/21 :  09:06:59  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Usch då.

Låt inte en nypa "felriktad" kritik få dig att lämna forumet.. det behövs lite bredd annars kommer majoriteten av trådarna handla om nyinköp och dylikt.

Jag tycker förövrigt att liknande trådar om nya format är högintressanta. Det brukar alltid finnas någon som är riktigt kompetent inom respektive område. På så vis får man kunskap.

Edit
Språk

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/21 10:17:00
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000