HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Synpunkter på stereoanläggning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/07/19 :  22:27:53  Show Profile Send nesnob a Private Message
Är nyss hemkommen från stereobutiken där jag blev rekommenderad följande paket:

Förstärkare: Vincent sv 233
Cd-spelare: Vincent cd s3
Golvhögtalare: Dynaudio Audience 82
Ca pris. 45000

Det vore kul att få lite åsikter på dessa prylar.
Tyckte själv att det lät bra men det kostar en hel del så det finns kanske andra alternativ att beakta. Gärna till billigare peng.

Var inte rädda för att ge konkreta köpalternativ. Jag har ca 15 mil till närmsta hifi butik och kan ej lägga en massa tid och pengar på att förutsättningslöst åka runt och titta och lyssna utan måste försöka att göra första grovgallringen hemma vid datorn.
Musiken som spelas är mest 70-tals rock så det behöver vara grejor som man kan ösa på lite med.

Vore väldigt tacksam för ERA tips och synpunkter.

Edited by - nesnob on 2004/07/21 14:43:43

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/19 :  22:34:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, det finns definitivt andra alternativ - för 45000 finns det en nästan oändlig kombination av prylar att undersöka. Det blir svårt att rekommendera något enskilt, för det spänner över så mycket helt enkelt.

Jag skulle vilja säga att du inte ska köpa om du bara tycker att det lät "okej". Om något verkligen är bra får man (jag) habegär som inte går att hejda

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/19 :  22:44:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ta god tid på dig, lyssna på många olika saker. Gå till flera butiker. Det finns
mycket intressanta begagnade prylar, det brukar bli mer för pengarna.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:00:02  Show Profile Send Haakan a Private Message
håller med bernt för 45flagg får du mycket fina beg saker..sen är smaken som baken så lyssna runt en massa före du bestämmer dig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:11:54  Show Profile Send FBK a Private Message
Håller med alla förgående talare. Har du en viss budget som är tänkt att användas till en 2-kanalsanlägning. Så bör du lyssna runt på så mycket du kan beroende på var du bor.
Jag brukar rekomendera att man lyssnar runt först på högtalare för att det är dem som sätter störst prägel på ljudet och sedan efter att man har bestämt sig för vilka högtalare som ska inhandlas så väljer man elektroniken.
Tänk även på att högtalarna bör inte täcka mer än halva totalbudgett, helst mindre för att få en bra balans i systemet.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:53:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Svårt att säga nåt specifikt.
Begagnat är nåt jag skulle köpa iaf.

Kanske nåt av detta !?

Sony CDP-XA20ES < 5000:-
Sony CDP-X3000ES + DAC 5-7000:-
Sony SCD-XA333ES ~10-12k
Copland CDA289 strax över 10k
OPERA AUDIO CD 2.2 under 10k


Krell kav 300i 15000:-
E.A.R Yoshino V20 15000:-

Thiel CS2 typ 10-15k:-
JM lab Electra 915.1 10-15k

Sen några tusen på signal/högtalarkabel.

Edit: Saker jag hittade på Hifimagasinet.com

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/07/19 23:53:51
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/07/20 :  00:23:53  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Många goda råd ovan! Det är dock inget fel på de komponenter du blivit föreslagen. Speciellt högtalarna faller mig personligen i smaken, för priset de betingar. Vanligtvis är man låst till matchningsproblematik och man får släpa och bära grejer fram och tillbaka. Se detta som ett lysande tillfälle att springa runt och lyssna ordentligt. Det är spännade att köpa grejer. Dra ut på det!!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/20 :  08:12:28  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
nesnop: Hittade samma grejor på beg marknaden...pris 20 400:- kanske lite att fundera över.


HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/07/20 :  23:59:08  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tycker personligen bättre om 72:orna än 82:orna, som jag tycker är lite väl bastunga. Har du inte lyssnat bör det ju vara en enkel sak att ordna hos samma handlare. Och som alla säger finns det ju oändligt mycket för dessa pengar, men om du är en "jagorkarintegåruntochlyssnaperson" tycker jag att du i lugn och ro kan luta dig tillbaka med detta system.

Verkar lite dyrt för dessa prylar f ö. Men du kanske har med kabelkostnader i kalkylen. Du bör väl kunna pruta ner listpriset (ca 41000:- typ) med några tusingar dessutom.

Edited by - bjarne on 2004/07/21 00:04:25
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/21 :  01:23:15  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Får man fråga i vilken butik du varit. Hifistället??

Har själv lyssnat på kombinationen ovan fast med DA 72 istället för 82. Tyckte det lät helt ok men något för mycket bas redan med 72:orna, enligt min mening.

Just Vincent känns väl annars lite tveksamt att köpa i dagsläget då man köper Sheng Ya (Vincent OEM) från Kina till en spottstyver av priset. Andrahandsvärldet blir därför inget vidare. Men visst, försäljning av grejorna är kanske inget att fundera över innan man köpt dem.
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2004/07/21 :  14:28:15  Show Profile Send nesnob a Private Message
mullansson:
butiken var görans hifi i växjö.
vad gäller högtalare tror jag att jag behöver en ganska bastung modell då lyssningsrummet är ca 50m2
har fått span på en beg.vincent sv233 för 6000, är det ett rimligt pris?
finns det andra alternativ i den prisklassen?

jag har haft da72-orna hemma och provat med hk 670 men basen bara försvann ut i det stora rummet.

Edited by - nesnob on 2004/07/21 17:23:27
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/07/21 :  18:32:31  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Personligen gillar jag inte Dynaudio Audience serien alls. Ska du lägga ut 45k på en anläggningen tycker jag endå du ska handla högtalare begagnat, för 20k får du finfina högtalare begagnat. Vill du inte bli blåst kan du ju alltid handla från folk här på forumet. Tex ett par Sonus Faber Grand Piano från bjorre för 13k eller Monitor Audio Gold Reference 20 från matte76 för 12k eller varför inte ett par Dynaudio Contour 3.0 från drkim för 19k. Alla dessa högtalare slår Audience 82 med hästlängder.

Det finns massor med begagnat att köpa här på forumet och på hifimagasinet. Jag tror du kommer bli mycket lyckligare om du handlar begagnat

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/07/22 :  09:30:38  Show Profile Send arcam a Private Message
Hej nesnob Vincent SV 233 som du har sett begagnad för 6000:- skulle
vara ett bra köp. Bra förstärkare till ett bra pris.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:54:23  Show Profile Send regner a Private Message
nesnob, om du är ute efter nya prylar kan det vara ett bra alternativ för dig att haka på den nya kina/hong-kong importtrenden.

Coem audio tar 417$ vardera för sv233 och cd s3. Frakt går på ca 7$/kg (hakar du på något gruppköp får du ner både varupriset och fraktpriset). Du betalar även eventuellt tull/moms på sammanlagt runt 30%. Coem audio och alla andra exportörer har dock inget emot att skriva ner värdet på varorna så du kommer inte betala mer än 10% i tull/moms.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:41:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Korsun VI8, med en CD för ca: 10000:- och Drkim:s Dynaudio, hade nog spelat som en häst läpp :D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000