HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har skaffat / hittat vinylsvarv...behöver råd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/20 :  01:02:19  Show Profile Send hal a Private Message
Har ingen vinylsvarv, men tänkte i framtiden investera i någon typ analog horizon eller liknande. Men årets hifi-budget har överskridits med råge så jag tänkte vänta ett tag.
Döm om min förvåning häromdagen när jag skulle slänga lite gamla datorer på tippen så såg jag att det stod det en skivspelare där.
Jag frågade killen om jag kunde ta spelaren för man kunde kanske reparera den. Javisst, svarade han men du får bjuda på fika nästa gång du kommer.
Som tur var hade jag 3 kanelbullar som jag precis köpt på "bensin-bageriet" (frun och sonen blev utan)
- Här har du fika sa jag och räckte fram påsen till en en förvånad men glad sop-kille.
Utan större förhoppningar lastade jag in den i bilen och körde hem.
Mötte min fru i hallen som tittade på spelaren och sedan argt på mig:
- Vad kom vi överens om efter ditt sista inköp, du skulle ju inte köpa någon mer HiFi på ett tag.
Hon lugnade ner sig när hon fick klart för sig att den bara kostade 3 snabel-A-bullar.
Sedan granskade jag spelaren, det var en pioneer PL 512 tydligen remdriven.
Huven hade några små repor, i övrigt verkar spelaren vara i perfekt skick! Kopplar in den till förstärkaren, lägger på en skiva, och den låter också .
Det måste vara ödet, hur kan en skivspelare överleva på en soptipp ?
Nästa dator som hade kastats hade antagligen landat rätt på och demolerat den fullständigt, och t.o.m bullar hade jag med mig.
Nu kan jag i lugn och ro spara ihop till en riktig vinylsvarv i framtiden. Under tiden kan jag träna på denna.
Men som nybliven pappa till en vinylsvarv uppstår ju genast några frågor som man vill ha svar på från de kunniga:

1. Nålen skall ju bytas, vad kan ni rekommendera och vilken prisnivå
kan vara lämplig för en vinyl-rookie ?
2. Bör jag byta remmen, och vad kan det kosta ?
3. Hur ställer jag in nål-tryck mm. Vet att detta varit på tapeten
tidigare så om ni inte orkar skriva ngt så rekommmendera gärna
en länk.
Bör jag tänka på något annat ?
Tacksam för alla råd.

ps. är det ngn annan som fyndat på tippen ?

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/07/20 01:04:54

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/07/20 :  08:25:56  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Pickuper från denon och audio-technica i 400:- klassen brukar få bra betyg i tester.
Ett rembyte går på ca 200 :- testa att göra ren den du har först.
Något stabilt att stå på mår alla typer av skivspelare bra av.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/20 :  09:44:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Nu skall du få ett "guld"-tips. Titta in på http://www.vinylengine.com/. Där hittar du det mesta om hur och varför vad det gäller skivspelare. Tyvärr verkar de ha lite info om just din spelare, men du kan få mycket grundinformation därifrån.

Om du har en tight budget så satsa dina pengar på en ny pickup. Det finns många trådar om pickup'er här på forumet, men AudioTechnica får ofta väldigt gott betyg så det kan kanske vara värt att kolla upp.

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/07/20 :  13:20:51  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Hej hal!

Om du tittar in hos oss (vinylengine) så finns det säkert någon där som kan svara på dina frågor. Lägg gärna en förfrågan efter manualen så kanske den dyker upp.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/07/20 :  18:38:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Hej hal de flesta av Pioneers remmar är tillverkade av någon form av evighetsgummi, troligen någon form av siliconbas vilket gör att du kan tvätta den med diskmedel och vatten och glöm inte heller att rengöra drivhjulen (motorn och skivtallrik).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/07/20 :  23:13:15  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
1.
Förutom de redan nämnda , Shure M97. Kostar drygt tusenlappen, kanske i dyraste laget men ändå prisvärd. Kolla hos www.svalander.se . Ortofons OM-serie är också bra, finns ett stort antal nålar att välja mellan i olika prislägen, alla nålar passar till samma kropp.
2.
Slirar den inte och håller hastigheten räcker det med rengöring, tvål och vatten till remmen samt isopropanol på den yta på tallriken den löper på + "remskivan" på motoraxeln.
3.
Ställ in motvikten så att armen "flyter" horisontellt. När du hittat jämviktspunkten nollställer du "gradskivan" ( den med siffror på som motsvarar antal gram nåltryck) på motvikten. Sedan kan du vrida på motvikten tilsammans med "gradskivan" och på så sätt ställa in rätt nåltryck.
Hoppas du förstod...

Hittade denna bild på E-pay :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=64625&item=5709951717&rd=1
Helt klart värd en bullpåse :-)
När du ändå är igång, rengör tallrikslagret och ge det lite olja. Vanlig motorolja , gärna syntet, är finfint . Motorn behöver i regel aldrig smörjas, olja i motorn kan faktiskt göra mer skada än nytta.

Lycka till!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/21 :  00:24:58  Show Profile Send hal a Private Message
Tusen tack för tipsen !
Skall självklart titta in på vinylengine.com. Kommer också att byta pickup nästa vecka, skall göra ett besök på Telehå ihop med BigFoot
och se vad dom har att erbjuda. Blir också en rengöring samt lite syntetolja.
Blir att inhandla en kolfiberborste samt lite skivor också. Har tre stycken nu: "Dark side of the moon" PF, "Cosmos Factory" med CCR och "S:t pepper..." med Beatles. Idel klassiker !.
(I slutet på 80-talet gav jag bort en skivspelare samt ca 100 vinylskivor...otroligt...)

Ser fram emot att förkovra mig i vinylvärlden.

"Ställ in motvikten så att armen "flyter" horisontellt. När du hittat jämviktspunkten nollställer du "gradskivan" ( den med siffror på som motsvarar antal gram nåltryck) på motvikten. Sedan kan du vrida på motvikten tilsammans med "gradskivan" och på så sätt ställa in rätt nåltryck."
Har till en början ställt nåltrycket på 2.0 g. Skall kolla när jag köper pickup vilket nåltryck som är lämpligt. Misstänker att det är beroende av vilken pickup man valt i första hand.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/07/21 00:26:53
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/07/21 :  00:58:50  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
" Misstänker att det är beroende av vilken pickup man valt i första hand."
Helt rätt. De flesta pickuper ska ha mellan 1-2 g så du kanske ligger lite högt, men det är bättre med för högt tryck än för lågt. Med för lågt nåltryck spårar pickupen dåligt och sliter därför på skivorna.

"Nästa dator som hade kastats hade antagligen landat rätt på och demolerat den fullständigt"

Precis vad som hänt med en Sonab 85S när jag var på tippen senast :-( Tragisk syn för en gammal vinylfantast...
Kunde i alla fall ta reda på pickupskalet och en Shure M75 pickup.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000