HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 KONDENSATORER
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:05:54  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag undrar en del över val av kondensatorer...

1)
Vilken typ av kondensator skall jag välja i en nätdel till ett audioslutsteg? Finns det mer att tänka på än märkspänningen? Skall de vara bipolära? Tips?

2)
Vad händer om man sätter en bipolär kondensator där kopplingsschemat visar en icke bipolär?

3)
I schemat här under (följ länken), skall jag använda bipolära kondingar eller inte, hur framgår det av schemat?

http://www.sound.westhost.com/p88-f2.gif

Vill lära mej

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:29:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
3) använd filmkondingar av hög kvalitet, om du inte kommer att på DC på ingången kan du kanske skippa 1uF:en...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:33:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
1) Du är i praktiken tvungen att använda elektrikytjindensatirer eftersom du behöver stora värden, ev. kombinerat med mindrea kondensatorer av annan typ. Ur säkerhetsynpunkt räcker det medaatt hålla koll på hur man vänder dem, samt spänningen (med lite marginal)
2) Ingenting, bipolära varianter är dock oftast dyrare,

Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:59:29  Show Profile Send gongken a Private Message
OK, tack!

Vilken uppgift har kondingpaketet i en nätdel egentligen? Vad skulle hända om man struntade i dem?

Andreas

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/20 :  00:09:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ta inte illa upp nu, men om du inte förstår det så bör su nig lägga ned alla planer på att designa något själv. Försök hitta en bra byggbeskrivning där de specar vilken typ av kondensatorer de använder och följ den noga. Att koppla fel i nätaggregat kan vara livsfarligt, det är 230V vi talar om!!!

Kondensatorerna har till uppgift att "jämna" ut spänningen och en kort stund kunna fungera som extra "batterier" när det behövs extea mycket ström.
Eftersom vi har växelspänningi väggutagen måste den likritkar så att man får likspänning inan det kan användas i en audioförstärkare, i det enklase fallet låte man växelspänningen passera genom några dioder (brygga) vilket gör att akk soänning får åt "samma håll", därefter kommer stora kondensatorer som "jämnar ut" spänningen.

Ett tips är att gå till biblioteket och låna en bok i ämnet (grundläggande elektronik), alternativt hitta någon bra sida om nätaggregat på nätet.

Igen, är du det minsta osäker så låt bli. Att göra fel när man sysslar med nätspänning kan döda dig.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/07/20 :  00:13:27  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej.

Det var ju inte direkt nåt slutsteg som din länk ledde till för att säga det försiktigt. Har du postat fel länk?

Kondensatorer i en nätdel har som primär uppgift att glätta den råa, fula likströmmen som kommer från diodbryggan.
Beroende av konfiguration och typ av slutsteg så varierar behovet mikrofarad i kondensatorbanken. Typiskt sett behöver en klass a - förstärkare stor kapacitet och en PWM - förstärkare mindre om man jämför.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/07/21 :  00:20:44  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

f95toli: Jag har en beskrivning som jag följer, du kan vara lugn, anledningen till att jag frågade var för att kunna lära mig något av alla er här på forumet som vet, är inte det meningen? Dessutom skiljer enn transformator induktivt förstärkaren från 220 nätspänningen så det är inte starkström vi talar om. Jag vet att även detta kan vara farligt, en kompis till en kompis dog när han tog i sitt grafikkort i datorn... Jag är försiktig:)

AndersP: Helt korrekt, det är inte ett slutsteg... Det är ingångssteget i en enkel förförstärkare. Jag länkade bara för att visa upp symbolerna jag talade om...

Jag skall gå till bibblan och låna en bok om grundläggande elektronik...

Mvh
Andreas

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/21 :  01:16:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det var inte min mening att skrämma bort dig, jag fick dock som sagt var intrycket av att du tänkte designa något själv och då gäller det att man har bra koll.
Tänk också på att även om man transformerar ned spänningen så är den farlig, i ett slutsteg kan man ex. ha +-35V vilket är mer än nog för att göra illa dig.

Anledningen till att jag rekommenderar en bok är att det är lättare att förklara med hjälp av figurer och det är lite knepigt på ett forum, här är nog en bok bättre.

Har du frågor så ska du naturlgitvis ställa dem, det är ju det forumet är till för.

Lycka till!

(om du undrar varför jag tjatar om säkerheten: Jag har varit handledare för en laboration om likriktning, en rätt stor grupp studenter som nyss lärt sig använda multimeter och oscilloskop skulle transformera ned 230V och likritka på olika sätt. Eftersom jag pratade om säkerhet rätt länge (jag skrämmde dem lite) var de flesta försiktiga; men jag var ärligt talat rädd ibland, med tanke på hur många säkringar som gick så var felkopplingar VÄLDIGT vanlig. Att en eller två kondensatorer exploderade vid varje labbtillfälle var helt normalt. Den labben är lyckligtivs inte med i kursen längre)
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/21 :  09:23:52  Show Profile Send Zombie a Private Message
Egentligen är det bra med en eller två riktiga kyssar när man börjar mixtra med elektronik, då lär man sig "the hard way" att vara försiktig, och verkligen kolla igenom en gång extra INNAN man slår på spänningen eller stoppar in fingrarna...samma princip som med barn och spisplattor...eller som man brukar säga: friskt kopplat, hälften brunnet
f95toli: tyvärr skulle jag säga om att labben inte är med längre, bättre att göra smällarna i skolan än ute på fältet ;)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/07/21 09:25:15
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/07/21 :  10:25:04  Show Profile Send ILLY a Private Message
En kollega till mig fick sej nyligen en av de värsta stötarna jag någonsin bevittnat. Jag jobbar (för er som inte redan vet det) i kök. Min vän skulle ta ner ett plåtbleck som låg ovanpå en ugn, samtidigt som han kom åt en kyldörr med knäet. TJONG! sa det, blecket åkte i backen, Joel likaså. Vi ringde genast elektrikerna, som snabbt konstaterade att de som gjort service på ugnen veckan innan, GLÖMT att koppla in skyddsjorden när de var klara. Vi snackar 3-fas restaurangköksutrusting här. Även de som sägs vara proffs, kan göra fel ibland. Min kollega mådde illa, var ovanligt tystlåten och hade ont i armen resten av dagen.

Vad vill jag säga? Kolla både en och två gånger extra att allt sitter där det ska, innan du kopplar in kontakten i vägguttaget.

Gongken: Du har väl sett att det finns en hel del ritningar på olika strömförsörjningar på ESP-sidan också? http://www.sound.westhost.com/projects-4.htm

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2004/07/21 10:28:49
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/21 :  11:20:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Zombie: Labben i sig var det väl egentlgen inte så mycket fel på. Det fanns dock två problem; trafon de använde så var inte kontakterna ordentligt skyddade (Det satt en pcb-monterade säkringshållare på både primär och sekundär, om nån fått för sig att byta säkringen på primärsidan utan att dra ur kontakten så hade det kunnat gå illa).

Det största problemet var dock att det här var studenter som nyss börjat med el (jag tror det var tredje labben) och helt sakanade vana av att koppla, de hade lärt sig vad en kondensator är veckan innan.
Vi var också två handledare på 15 grupper så det gick inte riktigt hålla koll på dem. Ska man pyssla med sånt här bör man i alla fall ha förstått grunderna för vad man gör.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/21 :  20:26:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jo, f95, man ska väl inte dö på kuppen för att man råkar ha laboration, sedan skyller alla på den överbelastade läraren/handledaren.
En hand i byxfickan (det har dom väl ändå) är annars en bra säkerhetsregel...

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/21 :  20:50:09  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
3)
I schemat här under (följ länken), skall jag använda bipolära kondingar eller inte, hur framgår det av schemat?

http://www.sound.westhost.com/p88-f2.gif

Du kan oftast skippa helt kondingen på ingången till en JFET-INPUT opamp (typ OPAx134) pga väldigt lågt "input bias current" för den här typen av opampar.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:42:46  Show Profile Send gongken a Private Message
F95: Jag förstår din oro.. Jag har dragit en hel del starkström i mitt förra arbete och fått mig flera sköna kyssar 230... Det är inte att leka med. Ibland vill man bara förstå VARFÖR man gör en sak. Jag kan följa ett kopplingsschema och löda ihop en pryl, ibland kanske man inte förstår en detalj helt och hållet, då frågar man nån som vet. Som ni här på Hififorum t.ex!

Tack så mycket!

Mvh
Andreas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000