Author |
Topic |
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/07/20 : 16:11:59
|
Hade tänkt att jag skulle göra en snygg kabel som går mellan min dator och förstärkare.
Har tittat på Supras hemsida på lite olika kontakter och hittat både rca-kontakter och 3,5 mm-kontakter. Problemet är att jag inte hittat något ställe som säljer 3,5 mm-kontakterna.
Nu säger säkert många att jag borde skaffa ett externt ljudkort för att förbättra ljudet från datorn men det handlar mest om att jag vill prova på kabeltillverkning och samtidigt få en riktigt snygg snok som ringlar sig på golvet. Sen är det klart att ljudförbättring alltid är plus.
Vill gärna och ha tips på stabila (läs feta) koaxialkablar och passande kabelstrumpa som jag kan använda mig av.
Är det någon som vet hur det ser ut innanför en 3,5 mm-kontakt är jag också intresserad. Fast jag kommer nog slakta en inom en mycket snar framtid.
Tack på förhand! |
---> Mitt system <--- |
|
DJ Johan
Member
163 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 00:40:06
|
hehe, tjena... vill du inte slakta dina fina hörlurar så kan du ju köpa/titta på kontakter på claes ohlsson... j ahar förresten testat att slakta en kontakt till ett par lurar, men jag fatta noll av det... bara en massa klister, men sen skulle ja göra en liten konverterare till min telefon, så ja kunde koppla vanliga lurar dit.. o då köppte ja en 3,5mm på claes ohlsson.. allt va självklart hur d skulle kopplas, men d va skittrångt.. vet tyvärr inte var man kan köpa high-end kontakter... lr va d nu va du va ute efter.. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 01:15:15
|
Är det "feta" kablar du är ute efter kanske 4-dubbel lampsladd i en trädgårsslang skulle vara något.... Ljudet blir minst lika bra som någon av de andra svindyra kablarna, åtminstone kommer man fysiskt inte kunna höra skillnaden så länge resistansen inte är för hög.
|
|
|
Mike_Rose
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 04:04:15
|
Hehe, det kanske inte blir några riktigt snygga snokar direkt. :) |
|
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 10:45:51
|
Trädgårdslang är inte riktigt vad jag tänkt mig. Sen så vill jag använda mig utav koaxial kabel med en noggrant uppmätt induktans.
Om det blir skillnad eller ej, det vet vi först när de är färdiga. |
---> Mitt system <--- |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/07/21 : 21:52:16
|
Okäj, Tog mig friheten at skoja lite.
Kabelfrågan är väldigt känslig. jag har förstått att det ofta handlar mer om känlsor än om vetenskap och känslor är ett väl så viktigt argument som något annat.
En bra site om kablar: http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html |
|
|
Ipsen
Member
232 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 02:15:17
|
linnar: Gå inte in på ett så känsligt ämne, jag kanske blir upprörd.
Bra site, nu ska jag inte göra några kablar för det kommer ändå inte förbättra någonting. Det har jag faktiskt läst nu.
Skämt och sido, ingen som har koll på 3,5mm-kontakter? Hittade en tysk sida som sålde men inte någon svensk. |
---> Mitt system <--- |
|
|
Mike_Rose
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 16:20:58
|
Ljudia har 3,5 mm teleplugg men inte guldpläterad tror jag.
|
|
|
Micke_E
Member
118 Posts |
Posted - 2004/07/22 : 21:36:55
|
Du får hojta till om du hittar någon. Jag letade LÄNGE efter en 3.5mm-plugg. Den enda guldpläterade jag hittade var någon noname hos bhiab (www.bhiab.se). Jag vet att både supra och ixos tillverkar sånna men det verkar hopplöst att få tag på lösa kontakter. Jag gav upp till slut och köpte en färdig ixos-kabel (vilken iofs inte var helt lätt att få tag på heller). |
|
|
|
Topic |
|