HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra är riktigt gamla hjälteslutsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:44:57  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag funderar på hur ljudkvaliteten är på riktigt gamla slutsteg från tex Krell eller Mark Levinson, exempelvis Krell ksa-50? Ger det mig mer valuta för pengarna att leta fram ett sådant begagnat än att köpa något nyare från någon annan tillverkare? Hur tror ni det står sig mot tex vincent 991?
Vad tror ni priset på ett lagom repigt och slitet Krell ksa-50 kan ligga på? Finns det överhuvudtaget att få tag på eller är de så bra att ägarna sitter och trycker på dem? =)

Med vänlig hälsning,
Rickard

en ytintegral now&then håller hjärnan i trim

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:47:56  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
tjaa, är allt i själva steget väl behållet så kan det ju vara okej, jag har ingen aning om hur gammla krell låter å så.. men är det i bra skick så..
om de lät bra...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:55:37  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Ett beg Krell KSA100 går lös på cirka 20 papp, vilket man kan diskutera om det värt

KSA 50 kommer EFTER KSA100 och är snarlikt i kretsarkitektur, ehuru lägre effekt.

Arkitekturen är klassisk:

Dubbla diffsteg-> push-pull GE-steg-> push-pull Emitterföljare.

mvh\Kapten

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:00:16  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hmm, för prisspannet 15-20000 kronor; vad är riktigt prisvärt? Vad hittar jag begagnat här som ger mig rysningar? Ålder och finish är inte så våldsamt viktigt.
Mvh,
Rickard

en ytintegral now&then håller hjärnan i trim
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:00:28  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Kanske bör tilläggas att den första serien av KSA100 hade fläktarna över kylelementen, medan serie två hade fläktarna underst.

mvh\Kapten


Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:02:36  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ajdå, fläktar... Men de kanske inte stör så mycket? Jag har lyckats få min hjärna att filtrera bort trafobrummet från min Audionförstärkare så det skall väl gå med fläkt också... *flinar*

en ytintegral now&then håller hjärnan i trim
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:04:56  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
kan ju va mkt mkt mkt tysta fläktar med..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:17:32  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Fläktarna är av fabrikat Papst om kapten inte minns fel.
I KSA100 är dom hyfsat tysta, men dom hörs.

mvh\Kapten

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:18:51  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
äh, som gammal datorklockningsfreak så vet jag vad som e tyst, har ett par som låter vääääääääldigt lite.. sånt kan ju bytas å fixas..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*

Edited by - Bobbokrull on 2002/09/26 20:25:40
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:45:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om Krellen är så gammal att det sitter fläkt i den.... näää.

För 15 - 20 lapp finns betydligt kuligare saker att få då.

- En Mc Cormack DNA 1 de luxe, ca 3-5 år gammal.
- Vill man ha en riktig Krell så köp en KSA 150, utan fläkt men med jättekylflänsar, 150 w ren klass A, närmar sig 20-strecket nu, såldes fram till 94 tror jag.
- Mark Levinsons första 331, 100 w, är också snart nere på 20, ett seriöst steg.
Så finns det ju en hoper med prylar från Italienarna för att inte tala om de tyngre Japaneserna, prova en udda fågel som Pioneer A 09, delikat, klass A, 30 w, kassaskåpskänsla, en pryl jag blev våldsamt kär i....
Ett Advantage S 150, en killer i framförallt upplösning i denna samling, några år gammalt.

Undvik diverse märken som aldrig går att få lagade eller servade då de hela tiden byter leverantörer och generalagenter.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:51:47  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Håller med Sladd.
20 papp för en KSA är för mcyket. Det handlar om nostalgi.
Kapten skulle knna tänka sig att köpa en för det är en milstolpe på många vis.

mvh\Kapten

Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/09/26 :  21:02:54  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Kan skriva under på sladds rekommendation av McCormack DNA-1 Deluxe. Har själv ganska nyligen införskaffat detta stegs lillebror, DNA-0.5. Bergfast och silkeslent på samma gång, rörljud med adderad pondus!
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/26 :  23:58:51  Show Profile Send DHT a Private Message
DasKapital, var det inte du som funderade på 300B eller t.o.m 2A3-förstärkare? Hur kommer sig denna helomvändning från finlirare till muskelförstärkare? (Försöker bara rädda dig från transistorträsket )
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/27 :  06:08:54  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Ohh, ingen helomvändning utan snarare en komplettering. Det som väntar bakom knuten är en triodförstärkare av något slag (har precis köpt en Audion sterling men vill ha en med direktupphettade oxå...). Sedan får det bli något muskelsteg i framtiden. Funderar nämligen på att gneta ihop till ett par begagnade quad esl eller martin logan och där lät väl inte effekter på 7-8 watt stå sig särskilt länge... =)

en ytintegral now&then håller hjärnan i trim
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:35:50  Show Profile Send DHT a Private Message
Aha, då förstår jag. Har faktiskt provat mina 9W SE-steg på en polares Martin Logan SL3 ett par gånger och det låter bättre än man kan tro...fast ett bra muskelsteg låter förstås bättre på högre volymer.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/27 :  13:39:14  Show Profile Send ekman a Private Message
du kanske ska kolla upp nya numret av h&m dom´testar två trioder med väldigt bra resultat unison s8 och någon vaic variant
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000