HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter distorsion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/27 :  09:50:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Läste just en recesion av ett större rörslutsteg för massor med pengar. Det hade påfallande höga distorsionsvärden men inte ett ord i texten om någon egentlig ljudpåverkan. Det får mig att undra hur distorsion egentligen låter??
Jag misstänker att högre ordningens distorsion är den som ger betoningen av diskanten i transistorstegen eller?

Ni som är kunniga i ämnet kan väl dela med Er av er kunskap så vi lär oss lite.

Micke

Rökigt skall det vara

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:08:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Micke Y

Läste just en recesion av ett större rörslutsteg för massor med pengar. Det hade påfallande höga distorsionsvärden men inte ett ord i texten om någon egentlig ljudpåverkan. Det får mig att undra hur distorsion egentligen låter??
Jag misstänker att högre ordningens distorsion är den som ger betoningen av diskanten i transistorstegen eller?

Ni som är kunniga i ämnet kan väl dela med Er av er kunskap så vi lär oss lite.

Micke

Rökigt skall det vara



Ja, jag har också tänkt i dessa banor.
Eftersom övertoner är toner av högre frekvens, som inte bör finnas där, så borde ogynnsamma övertonsfördelningar ge en upplevelse av ett "ljusare" ljud.

Låt oss ponera att stärkare 1 ger noll extrasignal i första och andra överton, men mycket lite i tredje och fjärde, för att sedan ge mycket i femte och sjunde.
Denna torde låta ganska ljust.
(Förmodligen finns ingen förstärkare som beter sej såhär, men det kan vi kanske skita i?)

Stärkare 2 ger samma totallängd på pinnarna i distdiagrammet, men den fördelar det hela jämnt fallande från andra och uppåt.
Den bör låta mindre ljust än ettan.

Mvh
Strmbrg, nu ute och svamlar som en hjulbent ko på hala vatten...



Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:18:44  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg
Ja, jag har också tänkt i dessa banor.
Eftersom övertoner är toner av högre frekvens, som inte bör finnas där, så borde ogynnsamma övertonsfördelningar ge en upplevelse av ett "ljusare" ljud.



Det stämmer då man spelar så högt att högtalare börjar distordera (mycket), det blir "gnisslande" eller "skramlande" och öronen vill dra ihop sig. En del väldigt dåliga högtalare låter så här nästan oavsett vilken volym man spelar på.

Förstärkare är annorlunda. Distorsionen låter naturligtvis olika beroende på vilka övertoner som är närvarande och hur starka de är, i förhållande till varandra och den egentliga signalen. Udda och jämna övertoner låter exempelvis olika.

För att komplicera det hela ännu har örat en maskeffekt, som innebär att högre ordningens övertoner kan maskeras. Exempelvis kan andratonsdistorsion (som inte är så illaljudande) maskera tredjetonsdistorsion, som är betydligt värre.

Nu lyssnar man ju inte enbart på övertoner, utan blandningen av signal och övertoner... är det "rätt" övertoner kan det låga behagligt trots hög distorsion. Om man gillar det eller inte är ju upp till var och en, jag har själv svårt för förstärkare som lägger till en massa skräp till signalen - jag vill höra vad som finns på skivan. Detta är dock en helt annan diskussion...

Sist och inte minst ska man ha klart för sig att en förstärkares distorsionsformer låter annorlunda än en högtalares. Sifforna är alltså sällan jämförbara, speciellt inte om man pratar om THD som ju är en summa. Mycket låg THD är ju alltid ett gott tecken, men det är heller inte allt - det finns andra distorsionsformer.

Svaret i sammanfattning... "det beror på"... blev någon klokare..? Hmm...

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/27 :  10:54:38  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Det får mig att undra hur distorsion egentligen låter??




kkkkkkkkkkkssssssssssssssssssccchchchchchchchchchttriiimmmmlllllllllllllllsssssssooojjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjgggggggggggggggggsssssssssssssssssxxxxxxxzzzzzzzzzzzzzpeeeeee

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:07:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Fniss (fniissch i distorterad version)

Inte så informativt men kul

Micke

Rökigt skall det vara
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:38:38  Show Profile Send Flint a Private Message
j.persson

quote:
Sist och inte minst ska man ha klart för sig att en förstärkares distorsionsformer låter annorlunda än en högtalares.

Hur vet du det?

Mail till Flint
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:49:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det dära känner man av själv nästan, man blir snabbt lyssningstrött,
det är inter speciellt avkopplande att lyssna på låten i cd:n,
ljuden bottnar inte på det sätt de skall, utan de smetas ut som i
nån fejjarmatta under en virveltrumma , ehh..

vet inte om jag kan komma med nått konkret exempel..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  13:04:17  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

j.persson

quote:
Sist och inte minst ska man ha klart för sig att en förstärkares distorsionsformer låter annorlunda än en högtalares.

Hur vet du det?

Mail till Flint



Ja, alltså, jag hör ju hur det låter... i min "hifi-barndom" trodde jag att all distorsion var av ondo, och lät likadant. Jag är nu övertygad om att distorsion låter olika, beroende på källan.

Detta eftersom jag lyssnat på en förfärlig massa högtalare och förstärkare. Jag föredrar ofta, men långt ifrån alltid, de prylar som har lägst distorsion.

Skillnaden kan mycket väl bero på karaktären hos distorsionen. De flesta högtalare har en distorsion om flera procent i sitt djupaste basområde på rimligt höga nivåer. Även om detta inte är optimalt är det ju en uppenbart annorlunda situation än om högtalaren hade haft en liknande distorsion i hela audioområdet, men högtalarens dist är ju alltid starkt varierande med frekvens.

Vidare verkar det som om vissa bandelement (t ex banddiskanter) har en distorsionskaraktär som påminner om rörförstärkares.

Hur distorsionen från elektronik låter kan du ju undersöka med ett par Quad ESL, t ex... deras egen distorsion är ju fenomenalt låg.

Dock är det ju så att en högtalare med ca 0.5% dist i hela audioområdet låter betydligt renare än en förstärkare med samma dist, också i hela audioområdet.

Kanske är det så att skillnaderna beror på att distorsionen verkligen är olika. Kanske beror skillnaderna på att de förstärkare jag lyssnat till oftast har återkoppling.

En del i ljudåtergivningens mysterier kunniga har skrivit att förstärkardistorsion är "allvarligare" än den hos högtalare, något som jag dock inte alls förstår - man vill ju inte höra någon distorsion alls! Åtminstone inte jag.

Jag borde nog skrivit: högtalare och förstärkare distorderar enligt min erfarenhet på olika sätt, som låter väldigt olika.

Det är åtminstone min erfarenhet.


Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  13:06:40  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

j.persson

quote:
Sist och inte minst ska man ha klart för sig att en förstärkares distorsionsformer låter annorlunda än en högtalares.

Hur vet du det?

Mail till Flint



Man kan väl tänka sej att exempelvis resonansfenomen i ett elektro-mekaniskt system inte är helt analogt till sin karaktär med resonansfenomen i ett uteslutande elektriskt!

Mer än så kommer jag inte på just nu.

:-)

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  13:53:24  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by Flint

j.persson

quote:
Sist och inte minst ska man ha klart för sig att en förstärkares distorsionsformer låter annorlunda än en högtalares.

Hur vet du det?

Mail till Flint



Man kan väl tänka sej att exempelvis resonansfenomen i ett elektro-mekaniskt system inte är helt analogt till sin karaktär med resonansfenomen i ett uteslutande elektriskt!

Mer än så kommer jag inte på just nu.

:-)



Tror dock att det främst är olinjäriteter som ger upphov till distorsion! Resonansfenomen ger upphov till helt andra, förvisso allvarliga problem. Kanske kan man kalla även detta för distorsion, alla fel är väl distorsion i någon mening, men vanliga övertoner är det inte...

Exempel: partialresonanser i högtalarelement som uppträder först på höga (effekt)nivåer, avstämningar som flyttar på sig på grund av uppvärmda delkomponenter, membran där olika delar av konen kommer i svängning på olika sätt, etc. De två sistnämnda är nog dock förknippade även med "vanlig" harmonisk distorsion...

Kan någon som verkligen studera detta noga kanske uttala sig istället... så kanske det blir rätt!?



Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:11:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"alla fel är väl distorsion i någon mening"

Nja, för att det ska kallas distorsion ska det väl ha något samband med nyttosignalen?
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  14:15:14  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

"alla fel är väl distorsion i någon mening"

Nja, för att det ska kallas distorsion ska det väl ha något samband med nyttosignalen?



Jag håller med om detta. Men jag menade alla fel som är relaterade till signalen.

Brus är ju dock även ett fel, som måste relateras till nyttosignalen, jag tror i själva verket att ALLA fel måste relateras till nyttosignalens beteende åtminstone.


Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:02:58  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by j.perssonTror dock att det främst är olinjäriteter som ger upphov till distorsion! Resonansfenomen ger upphov till helt andra, förvisso allvarliga problem. Kanske kan man kalla även detta för distorsion, alla fel är väl distorsion i någon mening, men vanliga övertoner är det inte...





Är'e väl? Alltså av apparaten genererade övertoner är väl just resonanser och just distorsion. Det heter ju övertonsdistorsion, eller harmonisk distorsion. Men du menar säker så som jag menar(?)

Egentligen är ju även att spela med lägre/högre ljudtryck än vi skulle hört det i verkligheten, en distorsion!
Stereofoni är en distorsion. (Likaväl som monofoni.)
Annorlunda reflexionsmönster än verkligheten, är en distorsion.

Åtminstone jag, vill betrakta alla avvikelser mot den akustiska verkligheten, som förvrängning/distorsion.

Betraktar men problemet på detta, lite mer mångfacetterade sättet, så kan man aldrig komma i närheten av odistorderat ljud!

Nu är det ju så som alltid, att vi vill få en rimlig möjlighet till överblick, för att kunna göra bedömningar av sakers egenskaper.
Det göres lättast genom att definiera vad man skall mäta och hur.

Hur mäter man reflexionsmönsteravvikelser?

Nä, det finns där i stor omfattning, men vi skiter i'at eftersom det är så krångligt att definiera och mäta. Tur är väl det...

Strmbrg,
"Kom inte å jiddra om att du har en distfritt ljud, pysen!.."



/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:41:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hittils har vi fått mycket lite substans i hur distorsion låter, eller hur? Alla försöker bidra men få ord kring ljudet. Att det finns vet ju alla men hur yttrar det sig?

Snälla Ni som utvecklar och bygger, har inte ni testat och lyssnat så att en okunnig kan få lite gratiskunskap. Berätta!


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:49:43  Show Profile Send P.P a Private Message
Uddatonsdist låter hest och jämntonsdist låter lite mer ringklocka enligt P.P's erfarenhet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000