Author |
Topic |
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 19:21:22
|
Som rubriken säger... hur jämt måste det vara för att få ett bra resultat innan man lägger på fanér?
spackla en gång? två? tre? |
/Patrik
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 19:28:42
|
det logiska svaret blir en motfråga:
hur tjockt faner? ju tjockare faner, desto mera kan du tillåta dig. Faneret täcker ju över eventuellta hål i träet, däremot syns ju förhöjningar/minskar fästtåligheten.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 19:32:59
|
Beror kanse lite på hur mycket du har att dölja
2 lager borde ta det mesta.. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 19:50:16
|
Underarbetet är otroligt viktigt oavsett om det handlar om fanéring eller lackering. Jag vet att det är kul att snabbt avsluta sitt bygge med att lägga på ytfinishen i ditt fall patst577 fanér, om man har för bråttom och sedan ser felen som uppstår bara för att man ville bli klar, då ångrar man sig att man inte tog det lugnt och lade ett par extra timmar på underlaget innan man klistrade på fanéret.
Hur slätt skall det vara då ? undrar du då, jo det är lätt att känna med handen som du strycker då och då över den sidan du slipar. Om man gör så får man snart en känsla för hur ytan är och om man behöver slipa något mera.
Lycka till med underarbetet!
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 20:28:22
|
Nog för jag är ivrig men jag tänkte nog allt lägga två lager spackel och slipa ordentligt...
får se.. kanske blir tre lager med!
nej nu ska jag iväg och spackla lite mer... tjipp |
/Patrik
|
|
|
|
Topic |
|