HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur jämnt innan fanér?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:21:22  Show Profile Send patst577 a Private Message
Som rubriken säger... hur jämt måste det vara för att få ett bra resultat innan man lägger på fanér?

spackla en gång? två? tre?

/Patrik

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:28:42  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det logiska svaret blir en motfråga:

hur tjockt faner?
ju tjockare faner, desto mera kan du tillåta dig. Faneret täcker ju över eventuellta hål i träet, däremot syns ju förhöjningar/minskar fästtåligheten.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:32:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Beror kanse lite på hur mycket du har att dölja

2 lager borde ta det mesta..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:50:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Underarbetet är otroligt viktigt oavsett om det handlar om fanéring eller lackering. Jag vet att det är kul att snabbt avsluta sitt bygge med att lägga på ytfinishen i ditt fall patst577 fanér, om man har för bråttom och sedan ser felen som uppstår bara för att man ville bli klar, då ångrar man sig att man inte tog det lugnt och lade ett par extra timmar på underlaget innan man klistrade på fanéret.

Hur slätt skall det vara då ? undrar du då, jo det är lätt att känna med handen som du strycker då och då över den sidan du slipar. Om man gör så får man snart en känsla för hur ytan är och om man behöver slipa något mera.

Lycka till med underarbetet!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/14 :  20:28:22  Show Profile Send patst577 a Private Message
Nog för jag är ivrig men jag tänkte nog allt lägga två lager spackel och slipa ordentligt...

får se.. kanske blir tre lager med!

nej nu ska jag iväg och spackla lite mer... tjipp

/Patrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000