HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på uppgraderingar längs välljudets skala!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/14 :  08:58:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Allt startar i källan, ingen förstärkare eller högtalare kan förbättra signalen, däremot kan dom förvanska den åt olika håll så det kan gå mot det ljusa eller mörka hållet....

Visst kan man kompensera, men det är ju alltid då en kompromis, försök hitta komponenter som fungerar ihop och som alla ger det ljud du är ute efter....
/Martin
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/07/14 :  09:11:58  Show Profile Send Otto a Private Message
Ja, och källan är ju CD-skivan
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:43:30  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Allt startar i källan, ingen förstärkare eller högtalare kan förbättra signalen, däremot kan dom förvanska den åt olika håll så det kan gå mot det ljusa eller mörka hållet....

Helt sant och som Naim-ägare borde man ju verkligen säga "källan, källan, källan, källan". Dock är min åsikt att CD-spelare är ganska enkla att göra bra (för dem som kan det då!) och att det kanske inte är där jag skulle lagt den stora delen av pengarna om jag skulle köpa nytt system.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/14 :  11:00:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tips på cd-spelare med varmt ljud som ej går mot det ljusa? Runt 10.000 kr; Hur är tex Naim och Cyrus cd-spelare?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/14 :  12:26:17  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är alltid svårt att säga exakt vad det ljusa beror på. Jag kan tänka mig att NADen och högtalarkablarna drar åt det hållet. Rent generellt ligger många billiga CD-spelare åt det ljusa hållet eftersom de har dålig kontroll på basen som inte kommer fram riktigt.

Man kan också få en allmänt ljus karaktär om rummet är litet kalt. Den enda rumskorrigering som är enkel är att öka absorptionen i de melanregister och högre frekevenser. Mattor, bokhyllor, gardiner. Lägg ut och häng upp 2 - 4 täcken eller filtar och kolla.

Ultimate Outlet och nätkablar brukar också ge mörkare karaktär. Basen blir tydligare och de övre registren lugnare eftersom en del störningar på nätet försvinner. Dessa bidrar till en ljus och vass karaktär på ljudet särkilt hos CD-spelare. Men en bättre CD-spelare brukar också ha en bättre nätdel och en sådan är också bättre på att filtrera bort störningar, så jag skulle börja med spelaren.
Naim och Cyrus verkar vara bra att kolla, kanske Rega också. Jag är inte så bra på alla märken som finns och ibland får man ganska motsägelsefull information om dem, så det är nog nödvändigt att testa själv. Det kan bli ett stort lyft med en bättre CD, högtalarna är bra och förstärkaren helt OK vad jag förstår.




Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/14 :  12:48:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Eftersom jag fick en fråga på PM från matte76, lägger jag in svaret här också:
Ultimate Outlet är en liten apparat som man sätter mellan väggkontakten och utrustningen och som filtrerar bort störningar på nätet. Enligt min erfarenhet mer effektiv än nätkablar, jag testade det med vanliga standardkablar och det gav mer effekt än bara nätkablar, som dock kan vara bra att komplettera med. Jag började själv med att köpa nätkablar, förståss!, men jag tycker att det är bättre att starta med en UO.
Hur mycket nytta man har av det beror på hur mycket störningar man har i sitt vägguttag, men men kan nog normalt sett räkna med att det är en hel del.
Mer info på wwww.psaudio.com
Säljs av www.goldenagemusic.se
Kostar drygt fyra tusen, med 30-dagars öppet köp har jag för mig (jag köpte min till kampanjpris och kollade inte om det var öppet köp).

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/14 :  12:49:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
NAD:en drar mot det mörka vad jag har läst...och Roteln mot det ljusa, liksom hötalarkablarna. Tror problemet ligger där. Kan man koppla en "mörk" förstärkare till min Rotels pre out och använda som slutsteg? Undrar om Naden kompenserar roteln då så att ljudet blir neutralt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:12:33  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Fick ett PM av matte76. Vill bara tillägga att nätkablar kan fixa den vassheten han talar om. Gå till din hifihandlare och låna hem och testa.

En diskussion om nätkablar:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26157

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:21:16  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
matte76, du behöver nog framförallt LYSSNA. Bor du i närheten av Småland eller Halland så är du välkommen. I min boning är det mest rör som gäller, om detta kan intressera...

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/07/14 19:22:20
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/07/14 :  19:40:37  Show Profile Send drkim a Private Message
Spelar ju ingen roll om man köper cd-spelare och förstärkare för hundratusentalskronor om ändå kablarna inte kan förmedla ljudet, framför allt är det ganska lätt att testa vad kablarna gör i en befintlig anläggning - då man redan är van vid ljudet.

Att köpa kablar samtidigt som man byter elektroniken gör att det blir svårt att höra var skillnaden ligger. Det är sedan aldrig fel att ta till lite extra för att gardera sig för framtiden. Mina högtalarkablar kostar 16.000 Kr - min cd kostar 15.000 Kr och jag är nöjd

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/07/16 :  01:36:58  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Lustigt som det kan bli!

Folket på prisjakt (bla. jag själv) tyckte att
du skulle ha mer kraft!!
Här säger dom flesta att du ska byta cd-spelaren.
Undrar vem som får "rätt"

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2004/07/16 02:14:26
Go to Top of Page

johel572
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/16 :  07:27:24  Show Profile Send johel572 a Private Message
Hej Matte!
Ser att ni slog till på de högtalare som ni pm:a mig om förut. Så nu sitter vi lite i samma sitts, uppgraderingstankar. Främsta orsaken till att jag lägger mig i denna tråd är att jag ser en hel del tips ang. Naim. Mina tankar lutar faktiskt lite åt Naim-elektronik så min fråga är då om någon här på forumet har testat Naim och Monitor Audio Gold serien? Den kombo som rullat inne i mitt huvud är för nac200/202 (har för mig att beteckningen är så).

Johan

Nu har Ola Magnell letat sig in i Johans Cd-spelare...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/16 :  08:46:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr så ger inte mer kraft bättre ljud, men tyvärr så är många fortfarande i den tron på en del forum..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/16 :  09:19:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det stämmer nog, inte BÄTTRE ljud, det gör nog en cd-spelare och högtalare bättre, men däremot mer dynamik? En bättre förstärkare kanske ger bättre ljud, men den behöver ju inte ge mer kraft.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/16 :  10:19:20  Show Profile Send 10 a Private Message
Ljudet blir väl också bättre om man kör en förstärkare som inte klipper jämfört med en som gör det.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/16 :  10:43:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men hur ofta får man en förstärkare av bra kvalitet att klippa ???
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/16 :  11:26:42  Show Profile Send 10 a Private Message
Om den inte har kraft nog att driva högtalaren till de ljudnivåer man vill kommer den väl göra det.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/16 :  11:33:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Ultimate Outlet är en liten apparat som man sätter mellan väggkontakten och utrustningen och som filtrerar bort störningar på nätet. Enligt min erfarenhet mer effektiv än nätkablar, jag testade det med vanliga standardkablar och det gav mer effekt än bara nätkablar, som dock kan vara bra att komplettera med. Jag började själv med att köpa nätkablar, förståss!, men jag tycker att det är bättre att starta med en UO.
Hur mycket nytta man har av det beror på hur mycket störningar man har i sitt vägguttag, men men kan nog normalt sett räkna med att det är en hel del.
Mer info på wwww.psaudio.com
Säljs av www.goldenagemusic.se
Kostar drygt fyra tusen, med 30-dagars öppet köp har jag för mig (jag köpte min till kampanjpris och kollade inte om det var öppet köp).

Förtydligande:
Jag har en utförsäljning (annons under BUTIKSHYLLAN) p#229; dessa. Priset är pressat p#229; bekostnad av "Öppet köp".

Ang att bytta rätt del i en anläggning s#229; är det inte lätt. Här är nog r#229;det viktigare än n#229;gonsin - testa och upplev skillnaderna själv! Har du möjlighet att l#229;nga hem n#229;tt extremt i exempelvis cdspelarväg? Isf kan du testa det och om inte det smakar är det bara att fortsätta testa del för del.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/07/16 :  12:29:43  Show Profile Send big-olle a Private Message
Dat%698#a problem?

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/16 :  12:45:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
"Om den inte har kraft nog att driva högtalaren till de ljudnivåer man vill kommer den väl göra det."
Jo visst är det så, men då har man nog köpt fel grejer.. Och pratar man de flest normala lyssningsnivåer och normalstora rum så klara man sig nog med ganska små förstärkare utan att få det att klippa....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/16 :  12:58:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blir inte dynamiken lidande om man har en lite klen förstärkare? Naim 5i är en av de jag funderar på, men hur är ljudkaraktären? Vill ha neutralt eller ännu hellre varmt ljud, absolut inte ljust...är tex Arcam fel val då (som cd-spelare)?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/16 :  14:54:18  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Blir inte dynamiken lidande om man har en lite klen förstärkare?


Det beror först och främst på programvalet. Spelar man uteslutande komprimerad pop och rock krävs inga större effektresurser. Men med dynamiska inspelningar, framförallt på lite högre volymer, krävs mycket effekt för att det inte skall klippa. T.ex. klassisk musik, jazz och liknande. Givetvis finns det bra (bevarad dynamik) inspelad rock och pop också men det är som sagt (tyvärr) inte lika vanligt.

Edited by - hifirocker on 2004/07/16 14:55:18
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/16 :  15:06:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Naim har ett ganska neutralt ljud i sin CD51, lite åt det varma hållet kanske, men den är mjukare i sin karaktär än tex Arcam....
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/16 :  18:04:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Mattias. hemskt vad du velar nu skall du sälja dina högtalare pga att den andra elektroniken inte räcker till. ett gott råd. Varken monitor Auidios gold ref eller som ex mina audiovector är några high end högtalare. Visst kommer de låta bättre med ännu bättre elektronik men inte samma skillnad som det gör om du sen slänger på några ännu dyrare högtalare. Det är helt rimligt att dina högtalare kostar det dubbla mot din anläggning. Gör så här Testa Regas förstärkare för 7000:- prova rega planet cd till den. Får du vasst ljud då så är det nåt annat som är fel. Ev kan du försöka få tag i en Marantz cd 17 mkII för mellan 5-6 tusen. Den tillför lite värme i ljusa anläggningar. Men sälj inte dina högtalare än. Ev kan du prova Primare med Monitor Audio också. Och nej de kräver inte kraft den är relativt lättdrivna. Lyssna hellre på folket här på forumet som är mer insatta i välljud en de på prisjakt som mer drar åt hembio.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/07/16 18:10:59
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/16 :  18:19:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack! Har ju hört att man ska lägga ungefär samma summa på cd, förstärkare, och högtalare. Har ej råd att köpa cd resp förstärkare för 20.000/st. Därför säljer jag, tycker ej mina MA Gold 20 passar till min Rotel RA-1060. Vet ej om en varm cd-spelare kan rätta till det?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000