HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Färgen på grejerna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:03:36  Show Profile Send lasselite a Private Message
Många förbannar titt som tätt att apparater bara finns i silver. Ett tag skulle det vara guldfärg på grejerna.

Är det som med kök och badrum (kommer ni ihåg de gröna, bruna och blå toalettporslinet på 70-80-talet, huuuuua), färger kommer och går, men har man valt klassiskt vitt så håller det alltid. Fast vad det gäller apparater är det väl svart då.

Vilken apparatfärg är snyggast, och varför?

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:08:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
hmm...jag vet inte...beror lite på hur apparaten ser ut...jag tycker t.ex. Accuphase och Marantz passar bäst i guld...medan t.ex. Rotel passar bäst i svart...
Men generellt tycker jag nog svart är färgen som håller bäst i längden. Silver kan vara snyggt och dammet syns inte så mycket på det!
Go to Top of Page

Mr.Crowley
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/07/11 :  13:55:51  Show Profile Send Mr.Crowley a Private Message
När jag köpte mina Arcamprylar valde jag svart finnish före silver då jag tycker det var grymt mycket snyggare.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/11 :  14:04:49  Show Profile Send sampix a Private Message
Personligen sätter jag större vikt till designen i stort, än just färgerna.
Men om produkten skulle finnas i både svart och silver..?
Svart.
Som du säger, Lasselite, det har varit lite väl mycket silver på modet under en lång tid

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/07/11 :  17:54:01  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag föredrar helt klart svart men tyvärr går ju vissa produkter bara att köpa i silver idag. Lyckligtvis tycker jag svart och silver (och svart och guld) går att ställa bredvid varann.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/11 :  18:47:32  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag gillar silver, det känns lite mer 2000 tal, måste dock påpeka att mina plattor på toaletten är i den hemska gröna du nämnde.. bor i hyreshus dessutom, så ett byte lär ju inte vara aktuellt :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/07/11 :  19:43:53  Show Profile Send Style a Private Message
varför görs det inte vita apparater
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/07/11 :  20:17:00  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Silver så klart!

Kommer ni ihåg att det gick att köpa stereo som hade en silverrosa färg?

Huuuuuuuu vad hemskt

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/11 :  20:20:17  Show Profile Send sampix a Private Message
Trä-finish är väl annars inte så dumt?


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/07/11 :  20:24:09  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jag håller med Sampix om att träfinish inte är så dumt. Det ger en varm och "hem"trevlig känsla.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/11 :  20:29:59  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Trä-finish med inslag av metall/silver är det inte mycket som slår!
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/11 :  20:32:34  Show Profile Send filkingian a Private Message
Svart! Mest svart i alla fall...kan ju vara lite silver/guld/trä-inslag, men då får de banne mig se bra ut med!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/11 :  21:55:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sampix

Vad e det för websida ??
Där e en massa godis

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/11 :  23:23:52  Show Profile Send sampix a Private Message
johan>
www.tenoraudio.com
De där monoblocken kostar hutlöst med pengar

edit: siten verkar inte fungera för tillfället, men adressen stämmer

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/07/11 23:26:05
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/07/11 :  23:35:49  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag fördrar matt eller borstad metall till exempel alluminium- eller titanfärg. De ger ett ljusare och lättare intryck än svart. Men jag skulle aldrig tveka att köpa en i övrigt bra produkt om den enbart funnes i svart. Förutom vitt och grått är andra färger lite vanskliga eftersom de kan skära sig med övrig inredning. Guldfärg är fult och kitchigt, eftersom det ändå aldrig är guld. I synnerhet gäller detta om färgen blänker. Spegelglas däremot, kan förhöja intrycket - om det används rätt och med måtta.

För övrigt håller jag med Sampix med flera om träets utseendehöjande egenskaper.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:07:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag personligen gillar massiva aluminium prylar...finns dock inte kanske så mycket...eftersom det inte e gratis att fräsa ur ett massivt stycke aluminium

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:48:47  Show Profile Send lasselite a Private Message
Matt och borstat är som sagt inte fult. Borstat, svarteloxerat och med träinslag...hmmm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/12 :  01:08:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trä är helt okej!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/12 :  01:15:19  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Skulleinte haft något emot apparater med krom på surkoppar.

www.selleri.de
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/12 :  08:20:03  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Style: Visst har det funnits vitt, B&O hade vitt, men även Svalander Tuban var i Vitt och det hade jag beställt min i om dom hade hjort den i det men eftersom den är en eloxerad front så blev det antingen svart eller borstad aluminium. Valde svart då..80-tal. Ångrar mig idag borstad aluminium hade varit snyggare och inte blivit så dammigt...eller det syns inte. .
Annars är trä snyggt ibland. Lite svag för cromade detaljer på rörförstärkare...*s*
Svart kommer det iaf inte bli...ganska trött på den färgen.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/12 :  09:23:21  Show Profile Send Nitram a Private Message
Generellt så måste jag säga att jag föredrar svart... å då ska det vara borstad, håller i längden... fast borstad alu. eller rostfritt är inte helt fel heller...

Men bevare oss milde herre för guldfärgat *huvva*

Trä... blir dessvärre oftast för mycke "hallick"-varning på det...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/07/12 :  10:26:29  Show Profile Send nelsson a Private Message
För mig handlar det nog mer om formen än om färgen, vissa apparater är så groteska att jag inte skulle vilja ha dem instängda i en garderob ens en gång. Enda ursäkten skulle vara att de låter så bra att man är tvungen att ha dem.
Är det dock enkelt och stilrent utfört så föredrar jag en borstad eller mattpolerad yta av aluminium, rostfritt eller koppar kanske med något inslag av trä.
Jag skulle också kunna tänka mig någonting i stil med en äldre iBook eller iPod; glasklar polykarbonat med vit baksida och försänkta rostfria torx som håller frontpanelen på plats. Jag vet inte hur länge jag skulle stå ut med en sådan apparat dock.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/12 :  10:41:25  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Borstad svarteloxerad aluminium är självklart det snyggaste alternativet men inte det bästa när det gäller att göma damm. En stor fördel med eloxering är ju att det inte är så repkänsligt som lackerade ytor.

Musiclover!
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/12 :  11:45:38  Show Profile Send zahnn a Private Message
Jag tycker absolut bäst om borstad koppar, iallafall som frontplåt, och sen resten av lådan i svart.

Har tröttnat på aluminiumlooken... Svart e bättre då.

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/12 :  12:45:41  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag tillhör den lilla (?) skara som fortfarnade gillar guldfärgen eller champagne som den också brukar kallas. Hembioförstärkaren, videon och vinylspelaren har jag i den färgen. CD-spelaren och DVD-spelaren är i silver efterom jag inte hittat några i rätt färg i rätt prisklass. CD'n och DVD'n kommer dock att bytas ut mot en svart kombispelare i 10.000:- klassen.

Sedan har jag ju rörslutsteget som sticker ut en del med sin röda och svarta färg.

Snyggt?
Njae...
Låter bra?
Japp!

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/07/15 :  22:43:42  Show Profile Send buffy a Private Message
NAD då :) Kan man tröttna på deras tidlösa gråa aluminium, eller börjar den tom lukta unket ?

Det jag tycker är riktigt snyggt är alu som är riktigt ljus, typ vit-alu. Om det ska vara dioder ska det vara hederlig grön eller den "nya" xenon-vit-blåa dioden som bla sitter på "macens" G5 dator... skitsnyggt. Något jag vill spy på vid det här laget är alla blåa dioder, typ audio-pro o dyl. Det var snyggt men nu får det tamejfan räcka.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000