HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare för väggmontage???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:56:25  Show Profile Send ronny a Private Message
Har en fråga till forumet om någon har förslag på bra högtalare avsedda för väggmontage. Har ett ganska stort rum, ca 35m2. 2,90 takhöjd. Oregelbundet rum med stora fönsterpartier och svårmöblerat med avseende på högtalarplacering. Har haft en fundering på väggmonterade högtalare som en möjlig lösning om jag kan hitta något som är bra. Tacksam för ideer och förslag //rr

//RR

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/13 :  09:11:14  Show Profile Send Nitram a Private Message
Både http://www.sonance.com/ och http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|a|74||| (B&W) har ju in-wall och on-wall högtalare...

Edit: länk.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2004/07/13 09:13:41
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:39:33  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Totem Dreamcatcher eller Mite

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:25:45  Show Profile Send Haakan a Private Message
Linn?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/07/13 :  15:50:02  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Carlsson OA51.3 (beggade lådor och senaste uppgrderingssatsen alltså, se www.carlsonplanet.com)

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2004/07/13 :  19:33:06  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Jag förstod inte riktigt om du ville ha tips på in-wall eller "on-wall"?
Var och lyssnade på ett par riktigt slanka (9 cm djupa) högtalare, Canton le 101, på Pause i Stockholm.
Hade någon slags ide om en blivande sovrumshembio och fick tips via ett forum på dessa.
Då kostade dom 3000/par och jag tyckte att dom lät väldigt mycket bättre än vad jag vågat hoppas på för de pengarna. Avslappnat och detaljerat, förvånansvärt bra bas för formatet. Lyssnade även på dom tillsammans med en Canton sub (kommer ej ihåg vilken, ca 5000kr) som jag dock inte alls gillade, kan ha varit det kala rummet kanske.
Upptäckte nyligt att dessa högtalare finns snorbilligt på Apparat http://www.apparat.se/produkt.php?item=1118312&l=1
Vet inte riktigt i vilken prisklass du söker men dessa är i alla fall riktigt prisvärda!
(finns även en dyrare variant som heter ergo f som jag dock inte har hört än)
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/07/13 :  21:32:30  Show Profile Send krelle a Private Message
Jag skulle nog oxå rekommendera Totem dreamcatcher och använda 2 sub med tanke på det stora rummet.......mvh Krelle
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/07/13 :  22:00:19  Show Profile Send jas39 a Private Message
Intelligentsound har ett par trevliga modeller för väggmontage. Låter kanon.

http://www.intelligentsound.se/produkter/SpecISInst.htm
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2004/07/18 :  23:52:56  Show Profile Send ronny a Private Message
Tack för goda förslag. Jag skall fortsätta att följa upp länkarna. "In-wall" alternativet vore att föredra för min del. (eller årminstonde för min kära hustrus del) Bekymret är om det blir fel. Det kostar och blir mer komplicerat att byta. Har varit i kontalt med flera butiker i ämnet men inte fått så mycket annat än tyckande från i och för sig trevlig personal som läst broschyrer men inte vetat eller lyssnat på så mycket annat än "hem bio-system". Finns någon i forumet som har erfarenhet från "in-wall" installation med gott hifi ljud?? Högtalar förslag, installationsteknik, kabelförslag samt kabeldragning mm.
mvh//rr

//RR
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/07/19 :  01:33:02  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag läste i någon Hifi-tidning för något år sedan om att in-wall högtalare är jättestort i USA. Tillverkarna var tydligen inte sena att hoppa på detta vilket gjorde att det t.ex fanns in-wall varianter utav B&W 803 Nautilus komplett med jättestabil låda som skall byggas in i väggen.

Du kanske skall klämma lite på Hifi-klubben och se vad dom kan skaffa fram för information!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/19 :  11:17:39  Show Profile Send Nitram a Private Message
Står massor on just In-wall högtalare i senaste nummret av HemmaBio...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000