HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Forsell Air Reference
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/10 :  13:17:01  Show Profile Send Skurt a Private Message
Är det någon som hört denna combo, Transport + D/A-omvandlare? Hur står den sig idag mot de nyare spelarna? Kanske någon har lite info om D/A-omvandlaren, dvs up-/oversampling, antal bit, osv?

Jag har möjlighet att köpa kombon men det blir dyrt, förmodligen för dyrt. Men den är otroligt vacker i mitt tycke...

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/07/10 :  16:39:48  Show Profile Send Amund a Private Message
Skicka ett pm till Mats-Petter (MPT), han har drivverket. Han har nu modifierat sitt men du kan säkert få lite svar av han.

Här är en bild av hans drivverk

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/10 :  16:46:19  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Skurt. Otroligt vacker var namnet !
Köp om du har ekonomisk möjlighet.
Om inte annat så var den ju fruktansvärt snygg!

edit: vad är priset på denna beauty ?(stavfel?)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/07/10 16:48:04
Go to Top of Page

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2004/07/10 :  17:38:07  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message
Hej har et sæt

jeg køre fortiden med Forsell air drev og forsell DAC på Tact 2,2x og har lige fået en DV12S2 til SACD og DVD-A .

jeg har AAMkI AAMKII og wadia 861B til at stå men det er taget fra , mange vil nok sige han er syg wadia 861 , men ej den holder ikke op mod forsell og tact .

Men der må da være en del Forsell sæt i SE så det skulle da ikke være et problem at komme til at høre .


www.vassagohifi.dk
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/07/10 :  18:32:35  Show Profile Send Skurt a Private Message
Rene:
Min danska är inte den bästa. Men om jag förstod dig rätt så har du haft Audio Aero Capitole MkI och MkII samt Wadia 861B att jämföra med. Sen blir jag lite osäker, menar du att de flesta tror/tycker Wadian är bäst, medan du tycker att den inte når upp till samma nivå som Forsell tillsammans med Tact? Det sista förstod jag.

reeltoreel:
Jag har fått mycket huvudbry just nu. Jag har tagit 2 sabbatsår mellan gymnasium och högskola (det lutar mot ett 3e), i princip bara spenderat pengarna på hifi men samtidigt sparat en del. Så jag måste bestämma mig om jag ska spara mycket eller spendera mycket, men ekonomiska förutsättningar finns det i nuläget. Sedan sitter jag väl iofs ganska nöjd med det ljudet jag har, samtidigt som man blir väldigt sugen, känns igen? Har även funderat på att byta skivspelare och hittat en för 20000kr (Luxman/Breuer/Audio Note + MC-stepup), sen är frågan om man vill lägga sig på en sån hög nivå när det gäller vinyl. Å andra sidan har min far väldigt mycket jazz och klassisk musik på vinyl (snackar om ca 800-1000 LP) som en vacker dag blir mina. En annan grej som ger huvudbry är att min Koetsu Black Point MC-pickup havererade för ca 1 timme sedan.

Ljudet jag har nu är mer än jag anade ens fanns när jag började intressera mig för hifi och är det bästa jag hört, men jag har inte haft möjlighet att lyssna på så mycket annan high end. Nu har jag i stort sett gett dig och andra läsare hela mitt livs historia Har ni några visa råd som kan hjälpa?

Priset på kombon är 28000Dkr = 35000Skr, men jag kanske kan pruta lite...

Hur mycket får man för en fullt fungerande Luxman-PD300, Forsell luftburen tangentiell tonarm och en trasig Koetsu pickup, någon som vet på ett ungefär?
Go to Top of Page

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2004/07/10 :  19:22:54  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message

hello

I just said that the forsell AIR is good , better in wadia 861B AA MKI MKII , but tact-Dac/forsell AIR is the best cd I have heard after that is it Forsell AIR/DAC.

I dont no about this combi you can bay , but I think is to most for it .

www.vassagohifi.dk
Go to Top of Page

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/07/13 :  22:16:32  Show Profile Send Air a Private Message
Det ni ser på bilden är en sönderpundad Forsell Air Reference som inte har några likheter ljudmässigt mot originalet. Tro mig! Inte heller utseendemässigt. Laserenheten CDM 9 PRO är utbytt mot den sämre CDM12. Vad värre är så har man tagit bort lufttallriken som var hjärtat i hela systemet. Varför någon gör detta är för mig en gåta.
Det går ju fortfarande att köpa reservdelar till dem.
Marknadsvärdet för en dylik tingest är endast skrotvärdet,vilket i och för sig blir några kronor då den väger en hel del.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/07/14 :  03:11:25  Show Profile Send Amund a Private Message
För att förklara det lite för "Air" så var MPT`s drivverk ett orginal(därför tipsade jag om han) som började få stora problem med just lufttallriken. Efter mycket om och men så bestämde han sig av olika anledningar för att låta BASE Tech bygga om den, och idag så låter det bättre än orginalet.

Chassiet är stabilt och ordentligt byggt och en bra grund för ett drivverk.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Air
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/07/14 :  09:59:49  Show Profile Send Air a Private Message
Tillåt mig att tvivla om den förhöjda ljudkvaliten. Det hade kostat mindre pengar att skicka in spelaren för justering. Då hade ägaren behållit den höga ljudkvaliten och ett högt andrahandsvärde. Att sälja spelaren som en Forsell Air Reference är rent bedrägligt. Detta är en bastard och ska alltså döpas om till detta.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:44:25  Show Profile Send 10 a Private Message
Hehe, "Forsell Bastard". Har en schyst klang!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/14 :  10:56:53  Show Profile Send Sanoj a Private Message
En Air Reference...utan air Mysko

Det är väl samma fenomen som ProAc klonerna med olika delningsfilter, element, internkablage...etc

Är det fortfarande en ProAc ....nope.




//Jonas

Edit: stavar som en semesterfirare...utan att ha semester.

Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/07/14 13:35:11
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/07/14 :  13:32:22  Show Profile Send Amund a Private Message
Air: Jag tror det har blivit lite missförstånd oss imellan.

MPT annonserar inte ut sitt drivverk, det är inte till salu. Anledningen till att jag nämde MPT var det att han hade den som orginal och av honom kunde Skurt säkert få lite synpunkter och "tycke" om den, då det inte är så väldigt många som har eller har haft en.

Och, självklart så får du "tvivla om den förhöjda ljudkvaliten", det bryr jag mig inte stort om.

Hoppas det klarnade lite nu, beklagar om jag var otydlig.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2004/08/18 :  13:16:01  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message
min er da org hvis det er den du tænker på .

www.vassagohifi.dk
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/18 :  23:21:43  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ryser när jag ser bilderna.
Om man har problem med luftlagret så är det i allra högsta grad justerbart eller kanske bara krävs en rengöring.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/19 :  01:36:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört Forsell-kombon hemma hos en av våra forumsmedlemmar, med elektronik från Jeff Rowland och Audio Artistery Beethoven högtalare. Den låter väldigt behagligt och "analogt" som man brukar säga ibland. Här finns inget av den hårdhet som digitalljud tenderar att få ibland.
Bilden ovan är som sagt inte Forsell original drive.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/19 :  02:28:32  Show Profile Send Frost a Private Message
Risken är kanske att man spenderar mer tid på att putsa än att lyssna .
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/08/19 :  12:02:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jag har hört Forsell-kombon hemma hos en av våra forumsmedlemmar, med elektronik från Jeff Rowland och Audio Artistery Beethoven högtalare. Den låter väldigt behagligt och "analogt" som man brukar säga ibland. Här finns inget av den hårdhet som digitalljud tenderar att få ibland.
Bilden ovan är som sagt inte Forsell original drive.


Du skulle hört hur det lät med AA Capitole mkII i samma anläggning

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2004/08/19 :  12:50:18  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message
kan være ,men synes nu det er lett at bruge , måske skal folk lade være med at pille sådan og bare lade det spille musik .

Jeg har aldrig hørt en bedre værk


www.vassagohifi.dk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000