HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ...en stund på natten, men inget på dan!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/08/17 :  20:10:15  Show Profile Send John a Private Message
Ja, visst är det märkligt! Min Sony-cd som har anställning som transport i anläggningen har en laser som verkar vara på upphällningen. Och detta yttrar sig alltså i att den blånekar musik mitt på dagen, medan den är ganska medgörlig kvällstid! Eller kan det vara nåt inbyggt störfilter i elnätet i nya bostadsrätten? Det är precis sånt här som gör att man blir samhällsvetare...

/en john som måste ta sig tid att besöka lasermannen snart

Hörlursfrilla!

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:15:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Nu vet jag ju inte hur just din Sony-modell ser ut.
Skulle man kunna tänka sig att inkommande ljus är kraftigare på dagen och därmed mer störande för avläsningen?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  21:33:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det kan inte vara så att det är varmare på dagen?

Jag har en CD som står lite dumt till och den har vägrat spela ett par gånger de senaste veckorna pga värmen, det har iofs varit ganska uppenbart om man känt på spelaren och CD-skivan.

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/08/18 :  08:53:46  Show Profile Send John a Private Message
Ja, värmen är det nog som spökar, det tror jag också. Nu står den väl rätt bra till, långt in i ett luftigt vardagsrum (alltid balkongdörren öppen) och i ett mörkt samt väl ventilerat skåp och är dessutom avstängd ()! Men samma fenomen har uppträtt tidigare när spelaren "gått varm", tvärt emot alla råd rön om elektronik generellt. Kanske teknikens sätt att säga att jag har annat att göra än att lyssna på skivor... Det rör sig för övrigt om en xa-20es vars laser varit lite krasslig under längre tid.

/en john som bara får välja en skiva per tillfälle

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/18 :  16:11:03  Show Profile Send Lennart a Private Message
Nej, det är inte alls särskilt märkligt. Däremot är det ett otroligt irriterande och ganska välkänt fenomen. Det är helt enkelt för varmt i rumet och i skåpet. Det räcker med några graders höjning av rumstemperaturen för att vissa CD-spelare ska balla ur. Det gäller främst CD-spelare av välkända dussinmärken som går att köpa i nästan vilken Hi Fi-butik som helst.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/18 :  20:21:13  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Du kanske kunde skruva isär den och kolla att det inte är smuts på lasern/linsen, om lådan inte är helt tät.

Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/08/19 :  09:23:48  Show Profile Send John a Private Message
Gerhard: Ja, lasern är ju väldigt lätt att komma åt på sonys es-modeller, sitter ju fast och helt synlig. Man lägger skivan ovanpå, liksom (nähä!). Och eftersom jag befarar att lasern redan spelar på sista versen så tog jag mod till mig och genomförde den förbjudna tops-och-ren-bensinellerdylikt-manövern. Utan större resultat dock. Ingen synlig smuts heller.

Lennart: Hm, du menar att värmekänslighet är väldigt vanligt alltså? Dussin-hifi, jo, ja, men dessa modeller är ju kända för att vara välbyggda iofs. Och rumstemperaturen i vår förra lägenhet kan väl beskrivas med det faktum att den snö som ibland blåste in genom den öppna balkongdörren sällan smälte på golvet... Men i dagsläget kan det mycket väl vara det som spökar, visst!

Tackar för svar!

/en john med kalla fötter

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/08/19 :  09:51:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Alla cd spelare är värmekänsliga, det är därför de låter bättre när de varit påslagna en viss tid, stabil värmenivå då arbetar bla klockorna som de ska. Blir det för varmt kan en olika knassymptom uppstå, inte helt ovanligt mao, gäller även dyrare märken.
Min transport tex kan hoppa i slutet på långa cd (över 76min) om temperaturen ligger runt 30 grader.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/19 :  12:42:51  Show Profile Send Lennart a Private Message
Ja, exakt, värmekänslighet bland CD-spelare är allt för vanligt. Jag skulle nästan vilja säga att för hög värme är CD:ns största fiende.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000