HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placebo.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/09 :  01:12:51  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Är lite av en "ny" användare..

Är ni medvetna om placebo? Vad det verkligen innebär?

EDIT
Förkortar...

Edited by - Gerhard46 on 2004/07/09 01:22:21

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/09 :  01:32:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad vill du ha sagt? Berätta!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/07/09 :  07:32:34  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Jag misstänker att du inte syftar på gruppen Placebo. Om du istället menar placebo-effekten, så tror jag faktiskt att de flesta vet vad det är. Troligen så vill du ha sagt att de som köper en massa dyra produker bara tror/inbillar sig att de hör någon skillnad. Du har nog fel.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/09 :  07:44:24  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
theboyonthemoon du underskattar placebo effekten, den finns och är dokumenterad i många medicinska undersökningar, antar att Gerhard åsyftar på den rådande kabel diskutionen här på forumet. Så om psyket är inställt på höra skillnad så gör man det. Och det är ju inget fel på det man får ju den förändring som man vill ha.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/09 :  07:44:47  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Och vi har inte nog med upprepade trådar redan? Var denna nödvändig, eller har du bara tråkigt Gerhard46?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/07/09 08:00:32
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/09 :  07:56:15  Show Profile Send patrikf a Private Message
quote:
Troligen så vill du ha sagt att de som köper en massa dyra produker bara tror/inbillar sig att de hör någon skillnad. Du har nog fel.

Placeboeffekten innebär att vi påverkas av förväntningar. Det är helt mänskligt. Det är lika mänskligt att anta att man just vid lyssning på hifianläggning skulle vara undantagen från sådan påverkan om man tex har prestige att hävda. Även om fenomenet är oundvikligt bör man kanske undvika ordet inbillning eftersom det lätt leder till blockering, och försvarsreaktioner hos dom som känner sig "utpekade". Och då har man ju inte "öppna sinnen"...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:00:11  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ingen förnekar dess effekt, men att den skulle genomsyra en hel branch avviker onekligen från hur den fungerar i andra sammanhang. Det är som att påstå att hela läkemedelsindustrin är beroende av den. Det är den inte. Men visst har den betydelse.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:11:49  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hatoil, så sant, detta har tagits upp många gånger innan. Jag tror inte att något kommer att lösas i denna eller någon annan tråd. Det kommer dock att dyka upp sådana här trådar, och kabeldiskussioner med jämna mellanrum. Det kliar i många debattsugna skrivarfingrar då en förutsättning för diskussion är att vardagslogiken får stiga åt sidan för att alla ska få ha rätt och ingen ska känna sig kränkt. "Mångfald" kallas det för här... Väldigt svenskt känns det som!

Edited by - patrikf on 2004/07/09 08:16:26
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:43:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Håller med Bernt, låt killen berätta vad han menar innan ni sågar honom.
Även jag har mina misstankar, men väntar på vad han har att säga.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:45:12  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Hatoil:
Jag vill veta. Om jag har tråkigt? Vad menar du med det!?
Kom inte med meningslösa inlägg i "min" tråd tack! Jag är ute efter kunskap/kännedom, endast.

Tillbaka till ämnet:

Bernt:
Jag vill veta om hurvida medlemmar på detta forum är välbekanta med fenomenet placebo. Det finns och är accepterat i många läger, utom hifi. Därav min undran.

Hatoil:
Jag menar inte att det genomsyrar hela branchen. Det jag finner mycket märkligt är att om det inte finns några som helst (signifikanta) fysikaliska argument som stöder "tweaket" (lustigt ord), inga mätbara skillnader alls. Inte ens lite. Vad gör då att audiofiler upplever det som en ljudförbättrare?

Jag tror det beror på placebo.

Liknelse:
En del av vår planets befolkning är övertygade om att dem har blivit hemsökta av utomjordingar.
Vissa ljuger säkert för att få uppmärksamhet. Inte alla dock.
Kunniga psykiatriker kan dock, nästan alltid, förklara deras upplevelser.
Hypnagoga hallucinationer ("vakendrömmar") är ett starkt bevis. Även ifall psykiatrikern lungt förklarar hur äkta det kan kännas så menar "patienten" att det fortfarande är rikigt. Där var en alien i hans rum. Nu måste jag återgå till arbetet. Förstår du vart jag vill komma?


patrikf:
Du verkar ha koll på läget. Det kanske har tagits upp många gånger, jag förstår vad du menar. Men inte i min tråd - JAG BER HÄRMED MODERATORERNA ATT TABORT ALLA ICKE "TRÅD-RELATERADE INLÄGG", tacksam.


Nu fortsätter vi. Andra som har något konstruktivt att tillägga?


Notis:
Man ska inte skämmas för placebo, det är en underbar och viktig komponent i alla hobbies. Allt från whiskey till "custom-bilar".

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:46:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vad är syftet med denna tråden?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:54:46  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Andra som har något konstruktivt att tillägga?"

Nej !

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/09 :  08:59:41  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Pjotre: Att uppmärksamma ej vetande om ett viktigt fenomen. Gör inte denna tråd till ett skyttegravskrig. Läs ovan.

reeltoreel: OK! Saknar du kunskap eller är förnekar du på något vis dess effekt? - stillsam diskussion tack. Jag har varit medlem i drygt ett år och har läst trådar som "ballar ur" totalt.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:13:48  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Om du inte vill ha ett skyttegravskrig borde du nog formulerat frågan bättre. Hur skall man från ditt första korta inlägg förstå vad du är ute efter? Seriös debatt börjar med seriösa frågor.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:14:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag tror inte någon här är omedveten om placeboeffekten...

Det känns mest som tråden är till för att bli ännu ett 6 sidors skyttegravskrig...
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:20:45  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Jag tror inte någon här är omedveten om placeboeffekten...

Det är möjligt att alla är medvetna om den, men många verkar tro att den inte rör dem. Annars tycker man ju att de omtalade blindtesterna skulle vara vanligare och debattens vågor inte skulle gå fullt så höga som de gör emellanåt. Själv har jag upplevt vilka spratt hjärnan och en skicklig demonstratör kan spela ens plånbok.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:22:20  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Jag vill veta om hurvida medlemmar på detta forum är välbekanta med fenomenet placebo. Det finns och är accepterat i många läger, utom hifi. Därav min undran.


Är bekant med det fenomenet. Håller inte med dig om att det inte skulle vara accepterat inom hifi. Var det svar nog på din fråga? Skall du ta på dig rollen av upplysare av hifi-massorna nu då??

/Stefan - trött, trött, trött, trött på flames

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:25:51  Show Profile Send Cyber a Private Message
Om man ska hårddra det ur vetenskapsteoretisk perspektiv är inte per definition "Placebo"-termen applicerbar i någon begrepsapparat som kan förklara eller beskriva effekten av upplevelsen av förändringar i ett HiFi-system, eftersom begreppet "placebo´s" begreppsappparat är framtaget för ett slutet system människokroppen, så jag håller med Pjotre "Vad är syftet med denna tråden?"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:26:13  Show Profile Send CC a Private Message
Känner till Placeboeffekten, ja.
Har aldrig sett "aliens", nej.

Tror jag att det skulle kunna finnas liv på andra planeter? Ja.

Kan jag höra skillnader på diverse "tweaks"? Nej, oftast inte...

Tror jag på att kablar, apparatunderlägg, kontakter, strömkablar osv gör skillnad? JA! Det är nämligen inte "tweaks" för mig utan en självklarhet... Har hört skillnader på diverse olika "tweaks" så ofta att jag inte längre kan kalla det för "tweaks" utan för mig är det konkreta fakta! Fast jag har inte en aning om hur man mäter dylika upplevelser!

Kan en snyggt konstruerad apparatlåda framkalla placebo? Troligtvis ja. Man har förväntningar så inte skulle det vara konstigt..? Men de flesta som hållt på med detta ett tag nu "ser" nog förbi utseendet vid lyssning för att sedan glädjas åt utseendet som en bonus! OM man nu finner lådan/kabeln/kontakten/strömmen snygg.
Jämför lite med att träffa en grymt snygg tjej, inte innebär det att du vil leva med henne om innehållet är tomt? Eller?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:26:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Efter att ha studerat klart bestämde jag mig för att byta ut min Hitachistereo mot en ”riktig” anläggning. Jag åkte till Umeå för att köpa cd spelare eftersom jag redan hade köpt högtalare och förstärkare. Efter att ha lyssnat på en del cd spelare bestämde jag mig för en Cambridge CD6. Innan Cambridgen packades ned frågade han om jag ville ha med den kabel som den provspelades med, en PAD Elementa rev B (min morbror köpte den) Jag frågade vad den kostade och fick veta att den kostade 1600 kr !!!!! Jag trodde inte de var kloka, en sladd är en sladd och inte tusan betalar en förnuftig människa 1600 kr för en sladd. Nä, jag ville inte ha 1600 kr sladden, fanns det något billigt alternativ för nån hundring? Jo det gjorde det och de bytte kabeln från cd spelaren till den som var rimligare prissatt, om än dyr för att vara en sladd. Med detta kabelbyte lät Cambridge CD6:an så tråkigt (i jämförelse med tidigare) att jag inte längre ville köpa den. Om det krävdes en kabel för 1600 kr för att den skulle låta bra så fick det vara. Det slutade med att jag köpte en Marantz CD67SE på Hifiklubben istället. Med denna Marantz köpte jag en Tara Labs kabel för 500 kr.

Fanns Placeboeffekten med i denna erfarenhet? Jag var inte insnöad på hifi, tyckte att folk inte var kloka om de köpte sladdar för 1000-tals kronor och ändå så hörde jag skillnaden så tydligt då de bytte till en enklare kabel att jag inte längre ville ha den cd spelare jag tänkt köpa.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:28:12  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jösses!!

Nu börjar hifi-friden på allvar att balla ur!!

Placebo effekt i all ära men vad har det med hifi och våra subjektiva njutningar och tolkningar av musiken?? Kära nån!! Hifi är inte siffror och statistik eller medicin och hokus pokus.

Om allt nu är placebo och allt är inbillningar ändå Gerhard!! VARFÖR!! registerar du dig då på ett hifi-forum och lägga möda på dessa diskussioner?? För att förstöra njutningen för andra?? För att du är uttråkad??

Otroligt alltså!! Har man inget bättre för sig?

Gerhard!! Mitt råd i all vänlighet till dig är att du skall gå och köpa dig en riktigt fin fin stereo och sätta dig och njuta av musiken istället på DITT sätt!!! Kanske då du kan uppskatta det vi uppskattar.

OBS!!! Detta blir mitt första och ENDA inlägg på denna tråd!! Orkar inte med en dags meningslösa diskussioner till!!

Tack för mig


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:28:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Placebo gäller naturligtvis åt andra hållet oxå. Vill man inte höra skillnad så hör man inget skillnad....




//Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:28:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Gerhard46:Jag tror mycket väll att placebo även kan påverka sättet vi uppfattar ljud.
Det handlar ju om hjärnan, hjärnan gömmer saker men kan oxå få dig att göra saker du inte riktigt har koll på.
TEX: hos en del personer kan hjärnan lura personen att må bättre av sockerpiller varför skulle det inte fungera med ljud?

Ta pavlovs hundar dom är ett bra expempel på hur man lurar en hjärna visserligen hundar, men det är fortfarande hjärnor!

Små skillnader i ljud kanske bara sitter i hjärnan vem vet =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:33:54  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Gerhard46

Det här ämnet är mycket bekant för alla som varit på HIFIforum.nu under en månad eller mer och som du märker så är vissa medlemmar hjärtligt trötta på det. Det har stötts och blötts väldigt många gånger och i nästan alla fall enbart skapat negativa känslor. Därav de reaktioner du får och därför kan det vara svårt att driva frågan vidare utan att de uppstår igen. Söker du kunskap finns en utmärkt sök-funktion eller vill du dela med dig av din egen så föreslår jag att du först gör det.

Jag vill uppmana alla att om ni verkligen tycker att en ytterligare debatt är nödvändig, så håll tonen på en tolerant nivå.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:49:59  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Oj så många svar. Hinner inte läsa alla nu. Jag är ganska ny i "forum-världen", har ingen aning om vad som diskuterats här. Det var någon kabel-tråd som initierade min tråd, blev nyfiken.

Är inte forum till för att diskutera saker och ting? Jag trodde det var dess syfte.

Återkommer efter lunch.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:58:31  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Diskussioner är vad vi sysslar med här, helt riktigt. Men vi förordar att man innan man skickar ut en flame kanske använder sökfunktionen och kikar lite på vad som avhandlats innan...

Att din tråd dök upp någon dag efter ett våldsamt kabelslag precis har lagt sig känns lite...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000