HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag har satt en effektmätare.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:16:41  Show Profile Send molsson a Private Message
....mellan min nya Korsun V8i och väggen. Med lagom partynivå (ej pratbart alltså) och Chemical Brothers "it began in africa", så drar förstärkaren......1500 Watt. Herrejävlar. Hur många har testat detta, med vad, och vad blev resultatet?


/Marcus

No hay banda!!

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:45:32  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Är 1500 watt max (peak) eller medel?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:47:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Min OTL drar 600W på tomgång, vågar inte testa på partyvolym.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:54:34  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Var kan man få tag på en effektmätare som inte kostar skjortan? Hittade en på Elfa men den gick på 6500kr, ex moms!

Det är nästan läskigt mycket effekt dina apparater drar molsson, då jag försökt övertala resten av min familj att det inte gör SÅ mycket för räkningen om apparaterna står på hela tiden

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/07/08 :  16:00:32  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag testade på en köksanläggning bestående av en Prosonreciever med påstådda 2x100 W som drev ett par slutna monitorer tillsammans med en eltax sub på "150 W". När ljudnivån överskred det behagliga var det totala åtgången inte mer än 70 W.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/08 :  16:03:27  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Jag testade på en köksanläggning bestående av en Prosonreciever med påstådda 2x100 W som drev ett par slutna monitorer tillsammans med en eltax sub på "150 W". När ljudnivån överskred det behagliga var det totala åtgången inte mer än 70 W.
Där ser man skillnaderna mellan klass A och klass B förstärkare.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/07/08 :  16:03:50  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Det finns en bra på ClasOhlsson för 200:- en vilket jag själv äger och mäter med. Den har artikelnummer 32-3760 och brukar finnas hemma i deras större affärer.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/08 :  16:04:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Där står 1000w på mina monoblock...
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/08 :  16:14:35  Show Profile Send molsson a Private Message
Min är också en clas Ohlsson. 1500 var peak-effekten vid basstötarna, annars låg den på 1Kw. Vid mer normala volymer drar den ~300 Watt. Tomgång ~130 watt. Monstret är specat till 2x250w, Hyper klass A (troligen någon kombo med klass a i botten, som switchar till ab).

No hay banda!!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/07/08 :  18:18:26  Show Profile Send mace a Private Message
om man kollar med sitt elbolag så kan de låna ut en.
Jag gjorde det för en sisådär 7 år sedan och det var Ljungby energi......

Kanske elbolagen fortfarande är snälla

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/08 :  21:44:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hyper klass A
Den beteckningen var ny för mig.
Ett traditionellt klass A steg drar samma ström oavsett vilken effekt man plockar ut, det går alltid på max.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/08 :  22:10:09  Show Profile Send molsson a Private Message
Joru, kineserna vill nog hitta på en egen beteckning för något som redan finns.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/08 :  22:16:28  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Hyper kanske innebär att den drar dubbelt så mycket som man max kan spela. Alltså dubbelt då bra.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/08 :  22:46:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mina Vitusmonoblock drar 500 Watt/styck i klass A-läge oavsett om dom går på tomgång eller spelar på max. Det blir varmt i huset.
En klass A-förstärkare går svalare ju högre man spelar!!!
Värmen hamnar iofs. i högtalarna istället.
Det är en fördel att kunna knappa om dom till till klass AB.
Då tar dom inte mer än 50 Watt/st på tomgång och då kan dom stå på hela tiden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

FranzH
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/07/09 :  00:01:21  Show Profile  Visit FranzH's Homepage Send FranzH a Private Message
Så här står det i manualen till V8i...

"V8i is a new product, featured with high power ultra pure class A output. “Ultra pure class A” is a “green” Class A amplification solution. The automatic bias-adapting circuit, which is advanced in technology, makes V8i output ultra powerful, keeping in class A working condition while producing less heat. As close to ideal situation, the automatic bias-adapting circuit makes V8i maintain class A output, even in the situation that speakers’ impedance is significantly lowered, and that output power is amplified multi-times, an nearly ideal mode of functionality. In this way, V8i avoids the problem that usually comes with traditional class A amplifier: the output quality lowers to class B level when the output power increases."

Driver sajten https://www.car.info
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000