HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tillverkare av mina högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oozberg
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:33:52  Show Profile Send oozberg a Private Message
En konstig fråga, jag vet. Jo det är så att jag köpte ett par högtalare på euronics på några år sedan. Jag hade för mig att det var ett par Kenwood, men när jag nu skulle undersöka det så hittar jag inget märke på dem

Det står däremot "Made in Sweden", vilket utesluter Kenwood. Kollade in på euronics sida och på deras leverantörer, där jag hittade Audio Pro som visade sig vara ett svenskt märke. Men på Audio Pro's sida får man ju ingen hjälp, så därför sökte jag mig hit

Den info man kan läsa ut av lappen på baksidan av högtalarna är:

LS 2610, 150W, 4Ohm, 40-20000Hz, (Serienr. 490084). Högtalarna är utrustade med en diskanthögtalare och en mellanregister- samt en bashögtalare. (2 x 6 1/2")

Ut ifrån denna info, är det någon som kan säga/gissa vad det skulle kunna vara för tillverkare. Det kan ju inte finns hur många svenska tillverkare som helst...

Noob, jo jag vet :)

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:42:05  Show Profile Send Aton a Private Message
Har du ingen digitalkamera? Med ett foto löser sig nog dina problem.
Go to Top of Page

oozberg
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/07/07 :  22:06:03  Show Profile Send oozberg a Private Message
Här har vi en bild



(Den ser kanske inte så kul ut, men det är väl ludet som räknas...)

Noob, jo jag vet :)
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/07 :  22:14:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ööööh!!

Du köpte en högtalare som du TRODDE var Kenwood??? Varför trodde du det??

Och vad sa ockergöken/säljaren på Euronics?? Borde inte det enklaste vara att gå till dom och kolla vilka märken dom har kört med??

Hmmm! Låter lite svårt att bedömma högtalare bara från din bild men lycka till hursomehelst!!

Låter dom ok??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

oozberg
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/07/07 :  22:27:20  Show Profile Send oozberg a Private Message
He he...

Nja, det var inte jag som köpte dem, fick dem i julklapp Men då var jag inte särskilt intresserad av högtalare, men jag har ett svagt minne av att de hett Kenwood, men jag måste ha fått hjärnsläpp...

I vilket fall började jag fundera på det nu, och kan inte komma på det. Letade efter kvitto/låda, men kunde inte hitta något av det. Euronics finns inte kvar på det stället längre, så det är nog ingen idé att fråga dem :(.

Jag har la inte precis räknat med att någon ska veta det här, men man kan ju alltid fråga

Och förövrigt har jag för mig de kostade 4000~5000.-, om det nu kan vara till någon hjälp. Kanske kan utesluta några dyra tillverkare...


(Och om jag säger att det är bra ljud, så är nog inte det samma sak som vad "ni" kallar bra ljud. Jag är ju nybörjare på det här området..)


Noob, jo jag vet :)
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/07/08 :  04:10:23  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Ser ut som nått liknande JWS/Genexxa/Proson. Ingen aning vilken men jag ser väldiga likheter med använda element och tidigare nämnda fabrikat. Å andra sidan påminner korgarna till basarna om peerless / vifa och membranen om sinus så.....kanske en "sonab" modell ?

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/07/08 :  06:46:15  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Jag instämmer med Mattias. JWS/Genexxa verkar rimligast.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/07/08 :  07:47:17  Show Profile Send Machine a Private Message
Snubblade över dessa på nätet! Kan vara dem eller?
JWS 66 NV SA

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=593

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:06:13  Show Profile Send orthanc a Private Message
Om jag inte minns helt fel lät nämligen Kenwood (Sverige) JWS tillverka ett par högtalare som man själv valde element till osv. Sedan JWS tillverkade dessa och de levererades utan märkning. Om jag inte minns helt fel var det för ca 2 år sedan, kan varit 3.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

oozberg
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/07/08 :  21:00:30  Show Profile Send oozberg a Private Message
Ok, tack så mycket! Ni vet verkligen vad ni snackar om

Om det är så att orthanc har rätt angående Kenwood och JWS så låter ju det som en rimlig förklaring

Noob, jo jag vet :)
Go to Top of Page

oozberg
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/07/08 :  21:06:46  Show Profile Send oozberg a Private Message
Förvrigt, angåend hur "bra" de låter, så kan jag iaf säga att om man jämför med de högtalarna som jag har till tv'n (ett par Jamo E350, 55-20000Hz) så låter mina iaf mycket bättre (Men om det är bra, det är en annan sak)

Noob, jo jag vet :)
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/07/08 :  23:10:00  Show Profile Send bebop a Private Message
På 70-talet och om jag minns rätt, även på 80-talet, så tillverkade Kenwood högtalare i Sverige. Det blev helt enkelt för dyrt att skeppa över dem från Japan. Detta gällde framför allt högtalare till de då så populära stereoracken. Osäker på om Audio Pro tillhörde tillverkarna. Någon gammal tråd i skallen säger att Zachry tillverkade en hel del högtalare till japanska paket, men det fanns säkert andra också.

Ett som är säkert, är att om Du har högtalare som tillverkades enligt detta koncept så har Du mycket att vinna genom att byta dom. Det var det flitigaste rådet på 70- och 80-talet. Högtalarna var ett onödigt ont som kostade mycket att frakta på en prispressad marknad. Dom skulle vara billiga, inte för tunga, se bra ut och ljudet ... tja, vad spelade det för roll!?

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000