HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ni som nedgraderat, hur gör ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/08 :  12:30:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ni som av någon anledning har nedgraderat er anläggning, tex av ekonomiska skäl eller att hifi inte känns särskilt roligt längre, har ni bytt anläggning helt, eller bara sålt av det dyraste?

Har ni haft svårt med matchningen tex billig cd - dyr förstärkare/dyra högtalare. Är det bättre att nedgradera hela linjen, ända ner till kablarna för att få en balanserad anläggning? Eller väntar ni på att intresset/ekonomin skall ta fart igen?

Ibland ifrågasätter jag om det verkligen blir roligare när jag köper nytt (nu senast ett slutsteg). Visst låter det bättre, men har jag roligare? Ibland tar intresset för prylarna över och musiken blir lidande. Och jag ångrar mig.

Har fått för mig att det finns många som har varit uppe på riktig high end och nosat, men sedan nöjt sig på en lägre nivå. Var slutade ni och varför?

Jag måste nog göra det här till en rolig hobby igen, och inte en 'jakt' efter bästa ljud till varje pris. Erfarenheter?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/08 :  12:51:05  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har nedgraderat pga ekonomin från en LP12a till en sonab skivspelare och sedan skaffade jag en linn basik men jag lyssnade knappt på musik uder den perioden fören jag hadde en LP12a igen.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  12:57:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Intressant självransakande tråd måste jag säga!!

Nog känner man igen sig ibland när man undrar om prylbegäret egentligen tagit över musikbegäret.

Det är ju trots allt MYCKET pengar vi slänger ut på våra ädelstenar.
Snabb överslagsräkning har man själv snart dragit iväg närmare 100 lök på hifi/hemmabio där hemma.

Men jag brukar ändå till sist inse att med bättre ljud blir det roligare att lyssna. Rent subjektivt tycker jag det utan att tveka. Just att komma djupare in i musiken och vara mer delaktig i musik skeendet!!

När man kan blunda leva sig in i musiken och "höra" Norah Jones röst så klar och frisk som en morgonbris och som att hon satt bredvid dig i soffan och sjöng bara för dig!! ja DÅ har jag nått dit jag vill vara.

Hon är ju trots allt rätt GOO!!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:09:30  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Akta så inte "Tigerinnan" tittar över axeln på dig när du skirver så !!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:17:45  Show Profile Send Mahler a Private Message
Aaargh!!

Nja.. på jobbet har jag mitt hemliga liv!!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:20:55  Show Profile Send Hepcat a Private Message
hon kanske sitter hemma och läser vad du skriver ;)

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:37:52  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag får alltid ångest när jag köpt någonting dyrt, därför försöker jag rannsaka mina motiv. Och tänker att långa perioder av mitt liv har jag levt med ytterst mediokra anläggningar och lyssnat/njutit mycket av musik ändå. Jag snackar inte onoff, men ... långt ifrån high end.

Å andra sidan får det verkligen inte bli så att jag slutar att lyssna. Det är motsatsen jag vill åt. Hitta den perfekta balansen mellan 'roliga prylar' och tid/ro att lyssna, i en anläggning som bara står där och lockar. Inte för att den är ny, eller det senaste, utan för att den är 'tillräckligt' bra.

Vissa baskomponenter kan man nog inte vara utan, som en bra källa; tex LP12:an.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:41:14  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hepcat!! Då bli de en tjocksmocka när jag kommer hem!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:50:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Intresset går ju i vågor som allt annat. Jag har aldrig sålt nått för att byta ner mig men däremot har jag inte köpt för att jag helt enkelt inte har varit sugen även om det har varit ett klipp.

Sånt ångrar man efter ett åar månader. Frugan vet för hur mycket det står för här hemma och hon accepterar det sålänge som jag själv bekostar det.

Ha det bäst och låte hobbyn flöda

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:51:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker att det är rätt klokt att ifrågasätta vad man håller på med. Jag har för länge sedan insett att man kan aldrig uppnå den absolut perfekta ljudåtergivningen. Därför är det bättre att ha något som man tycker låter tillräckligt bra för att sedan satsa på en himla massa bra musik. Att leta bra musik kan också bli som ett knark det vet jag som hållit på med det i mer än fyrtiofemår. Att lyssna på bra ny och gammal musik ger mig mer än nya dyra high end prylar som ibland ger en tveksam förbättring. Det är sant att jag har en massa gamla ljudprylar som låter bra och jag är medveten om att det säkert finns sådant som låter bättre men vad gör det. Det är också sant att man inte blir lyckligare av att äga dyr high end men däremot så kan man bli lycklig av härlig musik.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:04:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Varför nedgradera? har man väl köpt grejerna har man dem ju. Less på att lyssna på musik kan man väl inte bli, däremot inte lyssna lika frekvent och sedan om man känner att det tar stopp låter man bli uppgraderingar och sitter nöjd med det man har i många år framöver. Då kostar den ju inte så mycket. Har man en snuskigt dyr anläggning, ett par hundra tusen, så kan jag förstå om man säljer av för att frigöra pengar till annat om man känner för det.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:10:28  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag var tvungen att nedgradera rätt rejält av ekonomiska skäl. Sålde prylarna, köpte nya billigare och levde på den resterande delen av pengarna från försäljningen. Nu blev jag väldigt nöjd med nedgraderingen av förstärkaren faktiskt så det känns inte så där hemskt tråkigt. Och nu ska jag nog ta och bygga mig ett par högtalare också så i slutändand blev det inte så förödande :-)

Så här såg nedgraderingen ut:

Sålde Audio Analogue för/slutsteg
Köpte en Cyrus 2

Sålde Audiovector M1 Signature
Fick ett par Sansui LM-220 (dessa var ju inte så roliga dock)

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:36:27  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Mahler:

Tur att man inte har de problemen med sin kejsarinna. ;) ser jag ej tjej som verkar go eller att man till ockmed tänder på henne så kan jag tala om det för min. :)

Sedan har jag tur att hon har nästan lika stort intresse för välljud som jag så vad jag än skaffar så är det okey iofs så skulle det bli problem om det var något som hon tyckte vara sämmre än det man hadde innan men det har inte hänt ännu.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:42:29  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mmmmm!!

Men min har lärt sig sin plats!!

Skulle hon försöka säga NEJ så skulle Lejonet (26 Juli)börja morra väldigt ljudligt och visa vem som är kungen i djungeln!!

Roooooaaaarrr!!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:46:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
och så har jag tyvärr olyckan att varennda en i min omgivning bara kritiserar, gnäller och klagar på min hobby och mina investeringar.

Dom vill nog mest spärra in mig på mentalsjukhus eller slänga in mig i terapi eller nått!!

Suck!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:17:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Mahler!
Om jag var i dina kläder så skulle jag vara extra försiktig framöver, tänk om de läst din trådar och inlägg sista tiden. Tänker på CD-spelaren som är på väg Du har varit lite exalterad....
Kanske blir tvångstöja och inlåsning..

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:26:49  Show Profile Send Mahler a Private Message
Uppriktigt sagt är det inte mkt som irriterar mig mer!!

Människor som inte kan acceptera att andra har en hobby som inte kanske är samma som dom!!

GRR!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:37:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Mahler!
Det är likadant för de flesta hifi dårar som oss. På jobbet är vi två som snackar hifi, de andra säger bara hur orkar ni. Men det är ju en hobby... Är det normalt är det att köpa en segelbåt för massor av pengar och använda tre månader om året...svar ja om man älskar att segla. För min del så får folk gärna göra det,skulle aldrig komma på tanken att idiot förklara någon bara för att de har en hobby som de älskar och alla har sina egna små eller stora intressen.
Tillbaka till trådens ämne nu.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/08 :  15:50:14  Show Profile Send Mahler a Private Message
Eller är det normalt att betala drygt 20 lök/år för att sitta på ryggen på en häst och skritta lite gulligt fram 2 kvällar i veckan??

Brrrrrr!!

Att dom bara har mage att kritisera!!

Morrr!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/08 :  18:18:01  Show Profile Send FBK a Private Message
Du är för rolig Mahler

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/08 :  19:09:00  Show Profile Send filkingian a Private Message
Har bytt ut dyrare saker i stereon mot billigare två gånger: sålde först av ett par Cerwin Wega AL-1000 och köpte ett trumset och ett par Klipsch-högtalare för pengarna. Ägde också ett par Nordost Red Dawn BW kablar, men sålde även dessa och köpte ett par MIT Terminator 4, som jag hade innan Nordostarna och nu för tillfället. För pengarna som blev över köpte jag vinylspelare och plattor

Jag tycker att matchning är svårt som fasen, då jag bor i en region där det inte finns så mycket hifi och om jag vill prova något hemma, så får jag köpa det först Det blir ofta lite forskning här på forumet och audioreview.com...

mvh Martin

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/07/08 19:12:53
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2004/07/08 :  20:40:04  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Jag klara mig ändå.. man får hålla sig helt enkelt. kommer mkt mkt mkt troligt köpa en ny stereo senare i livet så man får se fram emot det istället.. sen får man skaffa sig något som är okej, fram tills dess..
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/08 :  21:57:56  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Jag har hållit på med det här sedan 1979 då jag köpte mitt första riktiga system som var aldeles för dyrt för mig då, var bara 18. Det var Rega, Electrocompaniet och Rogers Ls3/5A. Sedan dess har det blivit många olika varianter och försäljningar p.g.a studier och bostäder där trappor och golv börjat vibrera vid en viss volym osv. Hur som helst är det ju musiken som är viktigast att man kan sätta sig en stund och koppla av och kunna dela med sig av upplevelsen till sin fru och vänner och bekanta. Mina High End erfarenheter har i allafall lärt mig att lyssna på musik och berikat mig som människa, tror jag... Nu har jag tagit det lugnare med byten och ändringar de 10 senaste åren och kommit ner till en nivå som är mer rimlig (har kanske lagt runt 50 lök på mitt nuvarande system). Det viktigaste i livet är trots allt att hitta en bra balans.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/08 :  22:51:58  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Mangew, ibland kan man vilja nedgradera för att få loss lite pengar, eller för att man tycker att apparaterna börjar ta över rummet. Ibland kan jag bli så less på det, och vilja ha en anläggning med få komponenter, men som låter bra ändå. En anläggning som hörs, men inte syns. Det blir lätt att uppgraderingar innebär fler separata delar, som skall få plats i hyllan och som behöver kablar mellan sig, som är minst lika bra som dem man redan har, som kanske redan de var lite för dyra. Ja, du vet kanske hur det kan barka iväg? Och mitt i allt det där lessnar jag ibland och tycker att det var enklare förr. Innan jag skaffade mig det senaste...

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000