HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabel till Primare & Audiovector?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/06/23 :  10:32:34  Show Profile Send 4444 a Private Message
Dags för mig att investera i nya högtalarkablar, då de gamla är för korta. Har en SPA20 och ett par Audiovector M3 Signature.

Någon som kan tipsa om passande högtalarkabel till denna kombination?
Prisklass runt 100:-/m (Behöver tyvärr 5-7m per högtalare...)

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:37:44  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Oftast när det är runt 100:-/m så rekommenderar jag oftast QED Silver Anniversary som bla säljs av Ljudmakarn.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:53:29  Show Profile Send 4444 a Private Message
En annan sak. Ska man sträva efter att ha lika långa kablar till båda högtalarna? Den ena kommer då ha en kabel som är ca 2m för lång och ligger och skräpar. Eller är det bättre att ha en 5m och en 7m kabel?

Antar att man inte ska rulla ihop kabeln, men vad gör man för att få bort "överflödet"??
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/06/23 :  14:09:20  Show Profile Send Twilighter a Private Message
vid så korta avstånd så spelar de ingen större roll

men liak kan vara bra om man i framtiden vill möblera om

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/24 :  08:31:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Håller med Twilighter, om skillnaden är bara några meter har det så marginell betydelse att du helt kan bortse från det. Tvärtom tycker jag det väldigt ofta är positivt ur möbleringssynpunkt att ha lite olika längder. (3&4m eller 5&7m) Det är bra att ha marginal ifall du flyttar om och ibland vill man ju prova andra högtalarplaceringar, då är det besvärligt om kabeln är spänd som en fiolsträng.

Om du skall se till begagnatvärdet så kan ju en 6 och en 7 meter delas, men en sladd på tex 2,5 m ofta är otillräcklig eller i vart fall mer svårsåld för väldigt många användare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/06/24 :  11:38:41  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
kanskje du kan lage det selv? gå på tnt-audio.com og kikk på det de gjør der.... har funka bra for meg før jeg kjøpte duelundkabler. jeg har forresten primare og m3sig jeg og
Go to Top of Page

thule
Member

86 Posts

Posted - 2004/07/08 :  18:38:04  Show Profile Send thule a Private Message
VAD SÄGS OM STÅL TRÅD
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/07/08 :  20:58:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
4444:
quote:
Antar att man inte ska rulla ihop kabeln, men vad gör man för att få bort "överflödet"??
Lägg överflödet i en åtta (8) brukar vara standardsvaret, då får du ingen spole. Å andra sidan är min erfarenhet att den induktans man skapar av en spole med några varv av ett par meter högtalarkabel inte är hörbar.

mvh/ Jörgen G

edit: svenskan

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/07/08 20:59:17
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2004/07/09 :  09:27:33  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Audioquest Type 4 för 80:-/m är en prisvärd kabel. Jag kör ett snäpp dyrare CV-4 (200:-/m) och den briljerar till all musik,fungerar perfekt till Audiovector. Ljudtema importerar båda märkena pga att Ole Klifoth har Audioquest i sina lyssningsrum på Audiovectorfabriken.

Vill du snåla lite ska du kika på IXOS SW511T för 50:-/m. Den vann ett test i H&M över 17 andra kablar inkl Type 4. www.smartson.se har testet.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2004/07/09 09:28:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000