HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 David Roth - Pearl Diver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/07/06 :  21:57:25  Show Profile Send Mattias a Private Message

Lyssnat till en skiva jag tänkte skriva några rader om.


David Roth - Pearl Diver
Stockfisch ©2004 nummer: SFR357.6031.2


David Roth är för mig en helt ny bekantskap. Initialt var jag lite tveksam till skivan, med det blev en vändning.

Tillbaka till sångaren och gitarrspelaren David Roth. Det rör sig om en Amerikansk singer-songwriter. Skulle nog kalla detta lite av folkmusik med influenser från Irland. Han har skrivit materialet till skivan själv, utom en låt. Länk till Davids hemsida: http://www.davidrothmusic.com/

Skivan innehåller 13 spår och David sjunger på 12 av dessa. Låtarna är skrivna fån 80-talet och tills idag. Musiken är enkel och okompliserad, två gitarrer den ena Davids och Chris Jones spelar tryggt och snyggt på den andra. Genom skivan spelar man på lite olika gitarrer. Till detta kommer bas (fretless bass, vad nu det är?). Det är grundinstrumenten. Det tillkommer några till tex dragspel, sax, flöjt mm lite olika per spår.

Går man över till innehållet i låtarna präglas de av stunder i Davids liv, som jag uppfattar det hela. Tror att detta inte passar alla, vilket bekräftats av en annan känd kille på forumet Men gillar man det stillsam musik och det som nämts ovan kan detta vara något för dig.

Över till inspelningen. Detta är inspelning av riktigt hög kvalitet. Praktexempel är hur gitarrerna låter, mumma . Basen tränger ner ordentligt på djupet. Bakom hela kalaset står bolaget Stockfisch. Hemsida: http://www.stockfisch-records.de/

Själv tycker jag detta är en härlig skiva som passar mig mycket väl. Perfekt framåt hösten när mörkret kommer. Tänk att få tända ett ljus, korka upp en god rödvinspava och toppa med denna skiva. Detta är för mig en säker biljett till njutning

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2004/07/06 22:02:18

GibsonSG
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/07/07 :  13:00:04  Show Profile Send GibsonSG a Private Message
Lite OT, men Fretless bass = Bandlös Bas!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/07 :  23:23:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det kommer köras en hel del av Stockfisch sortimente under helgen Naim Summer Tour kan jag meddela..
Och David Roth finns även på vinyl..Kan jag nämna att den är om än ÄNNU bättre !!

Och jag hörde idag från Wolfgang på Creative Audio att det är fler skivor på gång från bolaget...
Man kan bara njuta !!
/Martin
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/07 :  23:34:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Det kommer köras en hel del av Stockfisch sortimente under helgen Naim Summer Tour kan jag meddela..
Och David Roth finns även på vinyl..Kan jag nämna att den är om än ÄNNU bättre !!

Och jag hörde idag från Wolfgang på Creative Audio att det är fler skivor på gång från bolaget...
Man kan bara njuta !!
/MartinH


quote:
Går man över till innehållet i låtarna präglas de av stunder i Davids liv, som jag uppfattar det hela. Tror att detta inte passar alla, vilket bekräftats av en annan känd kille på forumet
Mattias


Klarar man av de poetiska/politiska texterna och gillar trubadur gitarrmusik, så är detta klockrent. Inspelningen är en riktig höjdare, tyvärr är det inte min stil.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/08 :  11:46:22  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Äsch, jag trodde tråden handlade om David Lee Roth. Den där snubben verkade inte vara något för mig.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/13 :  11:02:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
David Lee Roth..lever han fortfarande
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/07/16 :  12:36:03  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Lever och lever, han andas i andas i alla fall fortfarande.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000