Author |
Topic |
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/07/05 : 23:42:06
|
Hej, Jag heter Andreas och är ny här på hififorum... Jag undrar om ni gamla rävar här på forumet skulle på ett lättbegripligt sätt kunna förklara vad högtalarparametrarna egentligen står för och hur man mäter upp dessa. T.ex Q-värde Qes, Qms, Vas etc... Jag har byggt flera högtalare själv men alltid använt mig av färdiga excelark där man bara matar in värden från elementets specs. Skulle vara kul att förstå vad man pysslar med!
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 18:04:40
|
Tack så mkt! Detta gav en del klarhet.
Jag undrar dock över Vas. Elementets fjärdringsmjukhet? Hur det beter sig då man pressar konen inåt i en låda...
På verkas då Vas av hur tät lådan och konen i sig är? Hur mäter man upp Vas?
Mvh Andreas |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 19:50:09
|
Antar att du frågar angående isobarik-konstruktion? Då är det ett måste att konon har samma motstånd inått såväl som utåt. Och du har rätt att i att värdet ändras om det inte är tätt mellan element och låda eller om själva lådan är otät.
Men för allt i världen lita inte på angivna värden då dom skiljer sig från element till element även om det är samma fabrikat och modell. Därav ordet matchning inom diy är A & O.
Lita heller inte på dylika simuleringsprogram som finns att tillgå, Peerless xls-10 är ett skräck-exempel på att dom inte fungerar så tillfredsställande. Men använd dessa gärna som en guide på vägen.
Det finns inget annat än mätteknik och elementkännedom som kan ge dig ett önskat resultat. Och även där är det en balansgång, jag menar att utgår man enbart från mätteknink så kan man nog få en korrekt frekventsiellt resultat men karaktären mellan elementen är förmodligen där inga ljus brinner, då blir det ju en soppa av alltihop. Därav utrycken varmt, kallt, ljust, mörkt, torrt och blött o.s.v. om du förstår vad jag menar.
Hoppas jag inte skrämt bort dig från diy nu utan förstår att det rör sig om en hel del jobb innan slutresultat. ett par testlådor i billig spånskiva t.ex. ger dig massor av information innan du gör dina slutgiltiga högtalare.
Även olika lådmaterial skiljer sig åt i och med sin sin egenresonans eller olika tjocklek tillför eller döljer önskade/oönskade frekvenser. Ett exempel är att mdf:ens egenresonans ligger mitt i sångens frekvensområde medans t.ex. spånskivans ligger under densamma. Men åh andra sidan hur kul är det att måla på spånskiva
Tja det var väl lite om mitt tyckande och kunnande om detta men som allt annat så finns det väl en hel del annat tyckande som tur är, hur skulle vi annars lära av varandra? |
Edited by - fidelityn on 2004/07/18 20:20:43 |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 23:37:53
|
OK!
Men om jag då köper ett par element och inte litar på de angivna parametrarna, hur mäter jag då upp Vas? Till att börja med...
Andreas |
|
|
|
Topic |
|