Author |
Topic |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 16:47:55
|
Håller just på att läsa igenom lite böcker i ämnet "Grundläggande Elektronik". Insåg för ett tag sedan att jag har lite väl stora kunskapsluckor inom det området.
Hursomhelst, ganska så snart insåg jag att det med passiva tvåpolskomponenter går att serie- och paralellkoppla i oändlighet och ändå komma fram till samma summa som med en enskild komponent.
Blir därför lite nyfiken på vilka för- och nackdelar olika lösningar kan innebära. Rent princip- och ljudmässigt, alltså. Om man ser till ekonomi och utrymmeskrav så blir ju förstås vissa problem mer uppenbara. Spelar en sån sak som alltför många lödpunkter ett problem med för många komponenter?
För att ha ett mer konkret utgångsläge för diskussionen, så ritade jag upp fyra olika kondensatorkopplingar, låt oss anta att de är avsedda som glättningsbank till en gainclone. Summan är i samtliga fall 1000 uF.
Seså, kasta in era åsikter och teorier! |
Militant cyklist. |
Edited by - ILLY on 2004/07/18 18:22:58 |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 18:58:34
|
Det beror på vad du menar. Problemet är att inga verkliga komponenter är ideala. Om man ska rita ett schema för att bedöma vilken koppling som är bäst måste man alltså modellera ex. en kondensator som flera olika komponenter, ex. en resistor för intre mostånd. Riktigt bra modeller kan bli ordentligt avancerade, inom mikrovågsteknik har jag för mig att "standardmodellen" av en kondensator innehåller 6 komponenter. Till på köpet är de flesta parametrar icke-linjära och beror på frekvensen.
Med bättre modeller kan man alltså se om man ex. parallel eller seriekopplar de intre motstånden.
I de flestaverkligta komplingar försöker man undvika eller reducdera dessa icke-ideala egenskaper genom att koppla på olika sätt.
I ditt exempel är alla kopplingar identiska om du menar ideala kondensatorer, annárs är nog koppling C bäst pga att du då parallellkopplar kondensatorerna.
|
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 19:04:25
|
Jag är ingen stjärna på detta men kan väl kommentera det mest uppenbara punkterna. Ni som kan mer kan väl rätta mig om jag är ute och cyklar.
A. kommentar överflödig. B. halverad Kapacitans (dåligt) och dubbel inre resistans och z mot en enkel konding (dåligt), dubbel spänningstålighet (kan vara bra i de fall där det behövs) C. Dubbel kapacitans, halverad ESR och Z (bra) D. Kombination av B och C, fördelar om man vill ha dubbel spänningstålighet. Annars så är det ofta bra att paralellkoppla flera kondensatorer för att få upp kapacitansen och minska ESR och Z, men en bra stor konding kan mycket väl ha lägre ESR och Z än två sämre parallellkopplade kondingar... |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 19:17:32
|
Koppling C i mitt exempel är väl också den helt klart vanligast förekommande, som det verkar. Men när det gäller kommersiella lösningar är jag aldrig helt säker på om de är vanligast för att de är bäst, eller för att de är mest kostnadseffektiva.
Inga vinster att göra genom att seriekoppla flera stora för att få värdet av en liten, m a o? Hade inte direkt väntat det, men man vet ju aldrig.
Ett exempel jag inte tagit med är paralellkoppling av exempelvis 1x50, 2x100, 1x250, 1x500. Min (ganska svagt förankrade) teori är att de större kondensatorerna skulle klara större urladdningar, medan de mindre laddas upp snabbare. Resultatet borde bli bättre dynamik.
Är jag helt ute och cyklar, eller finns det något uns av sanning i mitt påstående? |
Militant cyklist. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 19:42:15
|
När man parallellkopplar flera olika storlekar gör man det ofta därför att man kan använda andra typer av kondensatorer till små värden. Fördelen med elektrolyter är ju att de går att göra i störa värden men annars är det nog den sämsta typen av kondensator, de är de inte så bra för högre frekvenser. En kompromiss är alltså att parallellkoppa en stor elektrolyt men en lite mindre kondensator av annan typ (ex. polypropylen).
Dessutom är det i regel så att små kondensatorer har bättre prestanda, man kan således även vinna en del på att parallellkoppla stora och små kondensatorer av samma typ.
Ett tips är att kolla på Elfas faktasidor (finns på nätet) samt datan för några olika kondesatorer, då ser man rätt snabbt hur det fungerar.
|
|
|
|
Topic |
|
|
|