HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 4-kanal stereo, historik och olika tekniker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/05 :  21:08:32  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Hittade ingen lämplig diskussion, så jag startar en ny:

En kompis hävdade för en tid sedan att han har en förstärkare från 1970-talet som kodar av ett format som heter CD4. Tekniken skulle enligt honom funka liknande en dubblering av FM-stereoradio, d.v.s. den extra informationen moduleras med en undertryckt bärvåg och läggs straxt ovanför det hörbara frekvensområdet. (vid stereoradio är det skillnadssignalen mellan höger och vänster som moduleras, men i påståendet om CD4 skulle det i så fall vara respektive bakkanal som moduleras)

Killen var lite svävande på detaljerna i tekniken så det är jag som fyllt i med vad jag läst in på senare tid om radioteknik.
Rent principiellt borde detta fungera, men med tanke på den av fysikaliska lagar begränsade bandbredden i både grammofonskivor och bandspelare tycker jag det låter lite märkligt. Även med starkt begränsat frekvensområde på bakkanalerna borde mediet behöva klara 40-50 kHz. Killen påstår också att många VHS hyrfilmer har kvar denna kodning och att en lampa lyser upp på hans förstärkare (av okänt fabrikat) så snart CD4 detekteras på en hyrfilm.

Jag har som vanligt konsulterat min samling av skannade sidor ur Radio & Television och 1972 skrevs en artikel om 4-kanalig stereo där en "äkta modulerad" vinylskiva skiva av JVC nämns.

Är det någon som vet något om CD4 m.m. ?
-------

Någon som kan förklara hur det vanliga Dolby prologic fungerar?
(eller heter det där vanligaste analoga surroundsystemet för VHS något annat?)

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/07/29 18:11:54

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/06 :  00:16:57  Show Profile Send gcs a Private Message
Det fanns minst tre olika fyrkanals system i början på 70-talet. Det var två matrissystem ett från Sansui(QS) och ett från Sony/CBS (SQ). De här två systemen var på sätt och vis varandras motsatser...den ena hade fasvinken -90grad.för bakkanalerna och den andra +90grad. I början hade man dålig kanalseparation mellan front/bak men det löste men senare med en typ av expander. Jo det är sant att Dolby Prologic är en typ av matris men det fungerar inte särdeles bra att spela SQ/QS skivor med Prologic. Den tredje som JVC utvecklade heter CD4 och hade en bärvåg som jag inte minns var den låg men man utgick från ett mixat fyrkanalsband (1/2")...det gjorde man även vid SQ/QS. För att kunna gravera bärvågen(CD4)var man tvungen att gravera med halvhastighet vilket gjorde att man inte fick med den riktigt låga basen på skivorna. Man är nämligen tvungen att skära lite i basen för att undvika ett muller fenomen som uppstår vid graveringen i lackmaterialet. Vad jag vet så finns det bara två i Sverige inspelade skivor utgivna med fyrkanalsteknik. SR har gjort båda inspelningarna den ena med Laxblecket(CD4)och den andra med Kustbandet(QS). Det fanns faktiskt ett system till som kallades för ambiofoni och var ett slags fattigmans quadrafoni. Det gick ut på att man gjorde ett slags matriskoppling vid stereoslutsteget för bakkanalerna(fuskquadrafoni). Avslutningsvis så kan man säga att det här inte alls blev någon hit. Det tror jag berodde på att man vid den tidpunkten behövde fyra stora högtalare eftersom subbasen ännu inte var uppfunnen.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/07/06 :  07:40:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Dolby Prologic (mkI) är ett enkelt system där monosignaler läggs i centerkanalen och signaler ur fas läggs i bakkanalerna (i mono och med begränsad bandbredd 80-10000Hz ? )


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:31:40  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Kompisen berättade lite mer om CD4 och jag får nog omvärdera en del av hans påståenden.
Han nämnde Sansuis QS, vet vad matrissystem innebär och nämnde dessutom att det var JVC
som låg bakom CD4-skivorna. Gravering i halv hastighet nämnde han inte, däremot att dessa skivor behövde en speciellt slipad nål för att hänga med i spårets tvära svängar.
Några exklusivare fabrikat av vanliga pickuper skulle visst klara detta med vanlig elipsform.

Jag har nyligen läst på i en äldre men mycket bra brevkurs om ljudanläggningar. I avsnitten om bandspelare förklaras väldigt väl de fysikaliska fenomen som begränsar bandbredden.
Med tanke på hur sakta ett VHS-band rör sig har jag svårt att tänka mig att CD4:s bandbredd skulle kunna rymmas även om tonhuvudet har väldigt smal spalt.
-Är det rimligt eller snackar killen rent nonsens?

Huzze, hur skiljer sig Prologic-avkodningen från Dynacos simpla 4-kanalssystem?
Med Dynacos system lägger man en eller två (sammankoplade) högtalare mellan vänster och höger fronthögtalare så att ju större fasfelet blir, desto starkare ljuder de.
Även en centerhögtalare kopplas in och då som en gemensam returledare för H+V.
Jag kör själv med bakhögtalare enligt detta koncept på min Dynaco och det ger onekligen lite mera liv i ljudbilden.

Jag har också en modern billig Sony-förstärkare med Prologic som väldigt tydligt placerar
vissa ljudeffekter i bakkanalen utan någon större överhörning. Centerljudet kan däremot plötsligt slinta över i ena sidokanalen under korta stunder. Förmodligen en slarvig och simpel dekoder som inte är helt intrimmad, men hur funkar den i detalj?
Sonyn låter kort och gott skit och jag skulle vilja separera dess Prologic-dekoder eller bygga en egen.

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:45:03  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Hittade ett schema på Dynacos simpla lösning som knappast kvalificerar sig som flerkanals-hifi.
Bifogar bilden och hoppas min struliga server håller sig i skinnet...



Om bilden ovan behagar synas kan den som vill förhoppningsvis också hämta tidigare nämnda tidningsartikel från RT 1972 om 4-kanalsteknik
på tämligen tung teoretisk nivå:

http://lugnet.homelinux.net/johnsplace/ARCHIVE/Radio_o_Television/HiFi/rt72_4-kanal_stereo_01.jpg t.o.m. index 18
(ändra siffrorna i adressfältet för att läsa nästa sida)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/07/07 21:51:48
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/08 :  00:22:28  Show Profile Send gcs a Private Message
JohnA skriver: " hur skiljer sig Prologic-avkodningen från Dynacos simpla 4-kanalssystem?"

Man kan inte jämföra de båda eftersom Dolby Prologic jobbar i en matris medans Dynaco fasvänder de olika högtalarna som synes i din skiss. Man kan spela vilken stereoskiva som helst med Dynaco kopplingen men man får olika bra/dåligt resultat. Dynacos koppling är den mest simpla av alla flerkanalssystemen och den ger en S-signal i bakhögtalarna som då är mono. När man spelar in på en HiFi video så blir frekvensomfånget alltid begränsat till 20KHz oavsett om man spelar in med LP eller SP hastighet. När det gäller analoga bandspelare så bestäms frekvensomfånget av bandhastigheten, spaltbredden och Biasfrekvensen. Jo den här speciella slipningen på Pu-nålen kallas för Schibata och liknar ganska mycket en elliptisknål men något lite rundare.

Edited by - gcs on 2004/07/08 00:26:52
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/07/08 :  07:06:04  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag vet inte så mycket mer ingående om Prologic-avkodning.
Dock kan jag nämna att jag själv kört med din "summa-skillnad"-signal som jag själv kallar den. Körde dock med två högtalare bak (+ till + på båda kanalerna och sen sammankoppla (-) på bakhögtalarna).
Då kan vi förstå att "fördelen" med Prologic är att man kan korrigera nivåerna och delayen. Med en ren fysisk koppling så måsta man anpassa avstånd eller känsligheter på ett fysiskt sätt vilket kan försvåra möbleringen. Själv hade jag 4 identiska högtalare och det fungerade hyfsat.

Numera kör jag helst bara dts


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2004/07/08 07:08:19
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:28:57  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
GCS, polaren nämne just Schibata, men beskrev snittet på formen mera som en liksidig trubbig triangel med den trubbiga vinkeln frammåt. Som jag ser det borde en eliptisk nål få bättre högfrekvensegenskaper ju vassare dess kanter är, samtidigt borde skivslitaget öka.
Om JVC-skivorna innehåller frekvenser på minst 40-50kHz antar jag att man måste hålla en förhållandevis låg amplitud för att nålen inte ska kärva fast. En nål med allt för rundad anliggningsyta mot spårväggarna borde också få svårt att hänga med.

På tal om biasfrekvens hos bandspelare, av det jag nyss läst fick jag intrycket att förmagnetiseringen håller en frekvens på 50-100kHz och att det vida överstiger vad
tonhuvudet kan hänga med på. -Hur kan då detta ha betydelse för övre gränsfrekvens?
Först nu börjar jag fatta vikten av att ge olika bandtyper olika grad av förmagnetisering,
men med de kassettbandare jag hittills ägt har jag knappt märkt någon skillnad på ljudet
vid olika inställning. -Ska ge det en ny chans nu när jag fattar principen bättre.

Tack för era svar!
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/08 :  14:54:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en puppa av MC typ med schibata nål från GAS/James Boniorna. Mina ögon förmår inte att se exackt hur diamanten är slipad. Sedan det här med bandspelare...jag minns inte just nu hur och varför och det känns lite passé att titta i mina böcker men vad jag däremot minns körde Willie Studer med en bias frekvens på 250KHz. Studer och Nagra/Kudelski tillverkar de yppersta av alla analoga bandspelare som finns. Jag vet inte hur du tänker ställa in bias på din kassettbandare men själv använder jag mig av pinknoise och en FFT analysator. Men jag tycker nog att analoga kassetter har idag spelat ut sin roll till förmån för MD-disc.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/07/09 :  03:53:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Shibatanålens problem var att man kunde bara lägga in två plan på en eliptisk nål vilket innebar att anliggningsytan i skivspåret blev en slags kurvform då man hade en rund framsida och 2 snedskurna plan bak.
En Van den Hul nål fungerar mycket bättre för avspelning av CD-4 då den är helt symetrisk.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/09 :  18:41:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Harry_Up skriver: "En Van den Hul nål fungerar mycket bättre för avspelning av CD-4 då den är helt symetrisk."

Det är ju möjligt att det är så men det har väl ingen betydelse eftersom det är förlängesedan passé. Hur många har 4-kanalsdecoder för CD4 idag....överhuvudtaget en decoder vad det än må vara. Då tidens fyrkanalstekniker var i alla avseenden sämre än dagens DD/DTS/DVD-A och SACD.
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2004/07/29 :  19:58:18  Show Profile Send allbinn a Private Message
quote:
Hur många har 4-kanalsdecoder för CD4 idag....överhuvudtaget en decoder vad det än må vara.
Jag har en. En gammal JVC 4VR-5446X.
Använder den dock inte, står och samlar damm.


Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)

Edited by - allbinn on 2004/07/30 14:35:30
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/07/30 :  10:19:14  Show Profile Send jiha a Private Message
Har en Harman Kardon 900+ som kan spela på 4 kanaler. har även kvar LP-skivan som man fick med förstärkaren för att kunna spela 4 kanaler.

// Jiha

Bild, hittade en 800+ på nätet, joysticken till höger använder man för att styra ljudet till kanalerna.

Edited by - jiha on 2004/07/30 10:46:49
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000