HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Depeche Mode (1980-2004)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/04 :  01:37:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Under 1976 så började 2st unga killar från Basildon, England, att utforma en grupp. Gruppens namn var då "No Romance in China". Bandet blev dock kortlivat.

Något senare (1979) träffade en av killarna en annan musiker som spelade gitarr/keyboard. "France Look" blev namnet på denna grupp. Ganska snart så kom även den andre musiken från fd "No Romance in China" med och "France Look" döpte om sig till "Compostion of Sound".

Ingen fattade nog hur stort detta skulle bli...

(to be continued)

Edited by - Zalve on 2004/07/06 01:47:26

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/04 :  13:05:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Denna trio tog snart in en fjärde person som sångare. Gruppen passade även på att byta namn, taget från en fransk modetidning. Detta namn står sig fortfarande idag, 24 år senare.

Medlemmarna gjorde sig av med alla sina instrument, förum syntharna. Nu var det ett techno-aktigt sound med klatschiga melodier.

1980 kom även det första spåret på skiva. En samlingsskiva med blandade artister. Bandet gjorde succe på Londons club scener.

(to be continued...)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/07/04 14:34:37
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/04 :  15:20:18  Show Profile Send Ipsen a Private Message
(spoiler)XXXXXXXXXXXX(/spoiler)

---> Mitt system <---

Edited by - Zalve on 2004/07/04 16:44:16
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/04 :  16:45:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
GULD-stjärna till Ipsen!

Fast vi lugnar oss lite med den infon!
(För det kommer snart mer)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:20:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det här känner jag inte igen alls. Vad spännande, en ny bekantskap!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:24:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
INGEN ny bekantskap. Såg en Skiva hos dig sist tror jag, ;)

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/04 :  21:58:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Äh, nu måste jag bara XXXXXXX

Inga tips!
/Z

OK, ursäkta/P

Edited by - Zalve on 2004/07/04 23:47:30
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/04 :  22:02:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jaaaaa, nu är jag med.

Oj då, det är mycket mer än en platta med dessa banbrytande musiker som gömmer sig i mina skivhyllor. De var ju mina favoriter under lång tid.

Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:31:25  Show Profile Send wallraff a Private Message
Vet vilka du syftar på, men berätta mer! Den uppstarten du nämner kände jag inte alls till! Nu har du väckt intresset BIGTIME!

Jag kan inte få nog...

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/05 :  15:32:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Första spåret på en skiva hette "Photographic".
Den är en av de "tyngre" låtarna, på den senare släppta fullskivan.

Att genren, som denna grupp var med att stara, kom att kallas "Synth-pop" är ganska klart när man lyssnar i genom fullskivan. Ett ganska poppigt låtmaterial med fullt av synthslingor.

Gruppen skrev kontrakt med MUTE och tidigt 1981 så släppes första singeln "Dreaming of me".
Varken den eller den följande "New Life".
Vid deras tredje försök blev det dock lite skillnad. Singel gick upp på TOP 10 i England. Låten är fortfarande en av deras bästa genom åren. Titeln är "Just can't get enough"

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/06 :  01:48:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message

...och visst är det "Depeche Mode" vi snackar om.

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/07/06 :  02:01:04  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nostalgi!

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/06 :  12:30:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vet inte om det är Nostalgi Mattias... Snarare en livsform

Första fullängdsskivan släptes 1981. Den fick namnet "Speak and Spell"

Musikmässigt är det en riktig blandning av musikstilar (allt dock i synth-tappning)

De tidare utgivna singlarna finns med på skivan och utgör ryggraden på albumet.

"What's your name?" känns som en Beach Boys cover i synth version.
Även fast skivan har en ganska platt ljudbild och Sångaren David Gahans röst är allt annat än utveckad så finns glädjen och lusten att förmedla sin musik där.

Kanske lika bra att ta alla namnen (som utelämnades i tidigare inlägg)
Det är alltså Vince Clark och Andrew Fletcher som startade "No Romance in China". Senare bildade Clark "France Look" med Martin L Gore. Fletcher kom senare med i samma grupp.
Gore sålde sina gitarrer och satsade helt på synthspelandet.
Under denna tid så sjöng Clark.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:04:09  Show Profile Send Roq a Private Message
Härligt Zalve! Den här informationen om bandet "pre-Depeche" var ny för mig som har Depeche som husgudar Vet du om det finns inspelningar med de tidiga konstellationerna?

Fortsätter nostalgitrippen?? I så fall kommer jag följa denna tråd.

Nån som f.ö. vet om "Down in the Boondocks" är en gammal Depeche-inspelning eller en M. Gore-inspelning? Det är väl en cover f.ö.?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/07 :  23:06:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har en kompis som är HELT borta i dM... Kan kolla om han vet.

Roq: Det kommer lite mera kan jag berätta.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/07 :  23:46:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skivan blev en succe. Clarc skrev alla låtar utom 2, vilka Gore skrev. Depeche Mode var på väg mot sitt stora kommersiella genombrott 1981, när plötsligt grundaren och låtskrivare, Vince Clark hoppar av, för att starta gruppen Yazoo med Alison Moyet.

Då fanns det STORT tvivel i om gruppen skulle fortsätta.

Aledningen lär ha varit att Clark inte gillade att turnera och att han inte längre trivdes i gruppen.

För resten av medlemmarna, så var det ingen chock. Martin L Gore tog över låtskrivande och 1982 kom singeln "See you" i Januari.

En guldstjärna till den som vet var "L" står för i Martin Gores namn.

Edited by - Zalve on 2004/07/07 23:47:29
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/07 :  23:54:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message

Med endast 3 medlemmar så söker Depeche Mode efter en ny medlem.

"Synthspelare sökes, Max 21 år"

Anonnsen sågs av många och en av de som sökte var Alan Wilder.
Han behövde ett jobb, spelade synth,,, MEN han var 22 år. Detta är inget han uppger vid interjvun, då han säger att han är 21 år.

Wilder åker med på Depeche Modes "See you" turne i USA, men räknades inte då som medlem. Under inspelningen av album nummer 2 fick han ej heller vara med i studion.

Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2004/07/10 :  14:18:35  Show Profile Send wallraff a Private Message

Men jag vill minnas att det står för Lee.

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/07/10 :  16:47:45  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Lee är korrekt.
Har f.ö. de flesta skivorna från 1986-2001. Har börjat återupptäcka de gamla låtarna igen
Varför 2004 i titeln? Tror inte det är över ännu.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/07/10 16:50:53
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/10 :  22:48:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Visst har vi några dM själar här... "L" står för Lee.

Varför 1981-2004 ? Mest för att det är nuvarande år.
Själv vet jag inte om jag tror att det kommer fler album.

Det finns en del gamla låter att återupptäcka. Igår återupptäckte jag varför jag INTE köpte "A Broken Frame" fast den var på rea. Mer om detta senare.

Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/07/11 :  03:58:54  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Nu fick jag en anledning till att ta fram den första " DM " plattan jag köpte, " Black Celebration " . Tack Zalve, hade glömt hur bra den var. Min personlig favorit är " New Dress " , " A Quesition Of Time är ochså en låt som sitter som en smäck:-)

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/11 :  09:17:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Samma här Daffyd. Fast det är en bit kvar till den skivan =)

Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/07/12 :  11:35:04  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Black celebration gick varm när den kom, på samma sätt som alla andra deras skivor gjort hemma hos mig(förutom Speak and Spell). En kul sak med just titelspåret på Black Celebration var(inte längre. Mina nuvarande väger 110 kilo..) att jag kunde få mina högtalare att "vandra" fram längs golvet tack vare basen. Det var 80:s hifi det.
I min ödmjuka åsikt var det bästa som hände dM att Vince stack. Tror de blivit en dagslända annars, plus att de sluppit mig som desperat fan. Det begränsades dock till en skiva och jag erkänner att jag har faktiskt den också i min samling, av kompletterings skäl

Edited by - Matrixen on 2004/07/12 11:37:43
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/12 :  12:58:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skall orka igenom en lyssning till på A Broken frame, sen fortsätter resan...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/12 :  13:16:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"A broken frame", en klassiker...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/12 :  13:16:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"A broken frame", en klassiker...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000