HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Depeche Mode (1980-2004)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/12 :  17:28:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur "A Broken Frame" blev en klassiker har jag ingen aning om...
För SÅ bra är den inte, inte nes så bra att man måste lägga samma inlägg 2 ggr

Detta är alltså skiva nummer två i en lång rad av skivor.

En kort resumé för er som har glömt.
Vince Clark har lämnat gruppen och Martin Lee Gore har tagit över som låtskrivare.

Jag kan säga det på en gång, så slipper ni läsa mellan readerna.
Detta är en sämsta skivan Depeche Mode har gjort (Enligt mig)

För att väga upp allt illa som jag har skrivit om skivan, så märks det att Davin Gahan känns mycket bekvämare som sångar nu, detta kommer att utvecklas mer positivt framåt.

"See you" släpptes som singel INNAN albumet. Denna blev en större hit, än något av det som Vince Clark skrev. Det är nog mycket pga detta som bandet beslutade sig att fortsätta.
Kort så kan man väl säga att det är de "stora" singlarna som lyfter denna 'mindre lyckade skiva'. "Meaning of Love" & "Leave in Silence" är det jag tar med mig som minne från denna skiva.

När man här "Nothing to fear" så undrar man vilket dataspel som Gore spelade. För nåt mer C-64 likt få man nog leta efter.

Edit: Rättning pga Skrivfel

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/07/12 21:05:48
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/07/12 :  19:38:14  Show Profile Send Roq a Private Message
Zalve:
En liten rättelse bara för att göra nostalgin rättvisa -
"The meaning of Love" heter låten på A Broken Frame.
Du vet säkert detta men satt kanske och tänkte på
Monty Python?

En av de bästa trådarna på länge!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:07:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kul att du uppskattar tråden. Tanken har funnits länge, LÅNGT innan jag påbörjade den. Var tvungen att låna in alla skivorna som jag inte hade. Kolla upp lite info, leta källor, bolla med bekanta FREAK.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:17:40  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Sun and the rainfall från A broken frame klassar jag som en tidig Depeche klassiker.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/07/19 :  12:41:07  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Halbermench: Jag håller med. Sun and the Rainfall är i mitt tycke den bästa låten på a broken frame som för övrigt är en mycket bra, intressant och vid den aktuella tiden - nyskapande skiva. Enda låt från denna skiva jag inte klarar av är "see you". tråkigt för den har ett fräckt synthstick.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/07/22 :  09:08:14  Show Profile Send Roq a Private Message
Har Depeche-historikern tagit semester?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:21:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Inte semester bara lite pappa ledigt. Fortsättning kommer.

För den som inte orkar vänta så kan man läsa lite i senaste numret av H&M, där går de igenom den nya BOXEN med 36 singlar (och diverse mixar, skulle visst vara 6 skivor)

Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/07/24 :  19:41:05  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Håller med Matrixen fullständigt i fråga om Vincent Clarke. Hade han inte lämnat gruppen så skulle vi gått misste om Yazoo samt min favoritgrupp Erasure, vilka har gjort musik som i mitt tycke är mycket bättre. Vad jag vill säga med detta är att det trots allt är fråga om musiksmak. I ca 15 år var jag Erasure fanatiker men nu med ny musikanläggning har jag upptäckt musik som jag tidigare sagt att jag aldrig skulle kunna lyssna på (otroligt breddad musiksmak, måste tilläggas). Jag får väl tillägga att jag gillar de tidigare Depeche skivorna skarpt(Då de spelade mer synthmusik), de senare faller inte mig i smaken. Denna tråd började med bra och intressant info, men har övergått till att bli en diskussion. Därför vågar jag göra detta inlägg. Slutligen en fråga till er som håller er uppdaterade om Depeche Mode. Jag har i min ägo 101 på SACD, vilken jag köpte precis när den släpptes. Läste senare att det var fel på dessa i flerkanal, stämer detta?. Jag har själv endast två kanaler och kan därför inte testa. Är mycket tacksam för svar om någon vet.

Mvh

Kempa74

Edited by - kempa74 on 2004/11/22 20:25:29
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/25 :  00:48:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fick bara 15 min igår, innan lilltösen skulle ha resten av tiden. Hoppas på lite mer tid imorn (Läs idag)

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/27 :  17:46:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
1983 gick Depeche Mode in i studio igen. Nu ränades Alan Wilder fullvärdig medlem i gruppen. Alans starkhet log i arrangemang och som producent.

Dom saker som gjorde Depeche Mode till nåt speciellt, men Clarks alla lätta lager med olika synthslingor, bygger Wilder vidare på.

Musik som Gore mestadels skriver, fortsätter att vara mörkar.
Personligen tycker jag att man kan börja känna av, hur kommande album skall bli.

Resultatet hamnade på deras tredje skiva.

Construktion time again

*Edit

Edited by - Zalve on 2004/07/30 00:47:00
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/07/30 :  00:35:24  Show Profile Send Cyber a Private Message
Kul inslag DM är en av mina favoriter..sedan slutet av 80-talet
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/30 :  00:48:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tack Roq för sin kunskap som skarpsynthet.
Jag hade skrivit 1993, istället för 1983. Tur att det finns medlemmar som kan sin dM historia.

Roq: Det är kanske nåt du skulle vilja tillägga, som jag har bommat ?

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/07/30 :  01:24:00  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Ang. framtiden.
Detta postades på www.depeche-mode.com forum (ej officiell sida):

"While the forthcoming album has been slow getting underway, it seems like there's finally going to be happening something. Martin is currently in London, and has completed material for roughly half the new album, which, considering Dave's wanting to write songs, might prove to be enough prior to going into the studio. Martin does, after all, have a tendency to write more songs while in the studio.

Dave is [reportedly] putting ideas down with the help of people in the DM camp (ie. NOT Knox Chandler, who's currently busy with other projects). "People" in this case [reportedly] includes Mode drummer Christian Eigner and tech-whiz Andrew Phillpot.

Members of the band have been clearing their schedule's for October and November, allowing for studio time before Christmas, but no new material will be released until next summer at the earliest."

F.ö. så kommer Devotional DVD att släppas i år:
http://www.depeche-mode.com/modules.php?op=modload&name=EWIndex&file=article&sid=92&mode=thread&order=0&thold=0

"
DISC ONE:
Devotional 94 mins
A performance filmed by Anton Corbijn

1 Higher Love 07:18
2 World In My Eyes 06:01
3 Walking In My Shoes 06:38
4 Behind The Wheel 05:35
5 Stripped 05:05
6 Condemnation 03:55
7 Judas 04:58
8 Mercy In You 04:15
9 I Feel You 06:56
10 Never Let Me Down Again 04:46
11 Rush 04:37
12 In Your Room 07:27
13 Personal Jesus 05:40
14 Enjoy The Silence 06:30
15 Fly On The Windscreen 05:11
16 Everything Counts 05:28

note: "Death's Door" playing during the credits 03:40

Audio Options:
5.1 & PCM Stereo

Bonus tracks from the Devotional performance
1 Halo 4:40
2 Policy Of Truth 5:06

Audio Options:
5.1 & PCM Stereo

DISC TWO:

Devotional live projections
1 Walking In My Shoes 6:21
2 Stripped 5:01
3 Condemnation 3:43
4 Judas 5:38
5 I Feel You 6:50
6 Never Let Me Down Again 4:45
7 In Your Room 6:29
8 Enjoy The Silence 7:30

Audio Options:
5.1 & PCM Stereo

Promotional videos
1 I Feel You 04:30
2 Walking In My Shoes 03:30
3 Condemnation (Paris Mix) 04:57
4 In Your Room 04:48
5 One Caress (US Video) 04:00
6 Condemnation (Live) 3:11

Audio Options:
PCM Stereo

MTV Documentary "Depeche Mode Rockumentary" 22:30

Audio Options:
Dolby 2.0 Stereo

Monologue by Anton Corbijn 8:20

Audio Options:
PCM Stereo

Devotional Tour Programmes

TOTAL: approx 3 hours 26 min

Subtitles available in the following languages:
- English
- French
- German
- Italian
- Spanish
"

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/07/30 01:29:17
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/30 :  01:36:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
DVDn verkar frän... Har dock inte ens köpt 81-98 på DVD, kanske måste göra det först...

Så rykten om material till nytt album - Återstår och se om detär substans eller mest önskan.

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/11/23 :  00:55:17  Show Profile Send Kaleid a Private Message
"Depeche Mode to meet for new album (post date: November 16th, 2004)

The band will be collectively gathering in Santa Barbara in early December, along with with Daniel Miller, Jonathan Kessler and producer Ben Hillier. In January 2005, after a holiday break, the band will start work on their new album.

Stay tuned. More news to follow in the coming weeks."

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/23 :  00:56:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan säga att jag har tagit upp lyssnandet efter ett tags uppehåll (Upphåll från MYCKET musik)

Så det kommer en Fortsättning.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000