HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 25mm MDF - svårt att hitta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/07/03 :  00:28:43  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Har som sommarprojekt att snickra ihop mina första högtalare, ett par ProAc-kloner. Om en vecka beräknas element och filterkomponenter landa hos mig och då tänkte jag i alla fall ha börjat tjuvstarta lite med lådorna.

De senaste veckorna har jag åkt runt på diverse byggfirmor och letat MDF, men ingen (ingen!) har haft de 25mm som krävs till baffel och baksida av klonen

Just nu befinner jag mig långt norrut i föräldrahemmet (Boden) och utbudet på byggmarknaden känns något begränsat, så förslag på ställen (förutom Beijer, K-rauta och Woody) som kan ha MDF mottages gärna. Ni från norrbotten som byggt egna högtalare, var har ni hittat er MDF? Vet ni nått ställe som kan beställa in om det skulle knipa?

Om det nu visar sig vara absolut omöjligt att få tag på 25mm tjocka skivor, tror ni att det funkar att limma ihop två 12-millimeters? Eller ska jag istället prova med 22mm, som är det tjockaste jag hittils hittat?


Ett något oväntat och väldigt oangenämt problem...

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/03 :  01:56:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Inte ens hos Woody?? De har haft har jag för mig.

Jag köpte 25mm hos ett lokalt snickeri där jag bor(inte i Luleå) kolla med något snickeri. Tyvärr känner jag inte till några sådana i Luleå men de går väl att hitta genom nätet samt telefonkatalog. Får säkert fina bitar tillsågade också då.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/03 :  10:41:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
jhnnm prova ångsågen i luleå

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/07/03 :  15:17:38  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
Det bästa är ju att limma ihop 2x12mm mdf. Det blir förmodligen ännu bättre än att köpa 25mm.

Go to Top of Page

fselin
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/07/03 :  15:23:16  Show Profile Send fselin a Private Message
Ekbäck >>
Nix inte till ProAc, där är det nämligen tänkt att baffeln ska spela med något vilket man förstör om man bygger ett 12+12mm laminat...

jhnmn >>
Köp mina bitar! http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28621&SearchTerms=,
Lite långt från boden kanske...
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/07/03 :  15:24:59  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
Uäck! det lät otrevligt..
Brukar ju oftast vara tvärt om har jag för mig..
Men du vet nog vad du pratar om!

VH Ekbäck
Go to Top of Page

fselin
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/07/03 :  15:31:59  Show Profile Send fselin a Private Message
Jag vet knappast vad jag talar om men det var så jag fick det förklarat för mig av de erfarna här inne

Sitter och lyssnar på vackra toner av Erykah Badu från mina ProAc med 45 minuters speltid Ska bli intressant att höra de spela in sig
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/07/03 :  15:37:39  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
Hehe okej.
Annars så brukar man ju vilja ha så stum konstruktion som möjligt.
Ser ingen egentligen fördel med att ha en klen baffel..

Alltid lika spännande!

Edited by - Ekbäck on 2004/07/03 15:38:58
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:32:14  Show Profile Send jhnmn a Private Message
tack för era förslag, ska kolla upp lite snickerier imorgon.



fselin: du har PM!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/06 :  18:36:21  Show Profile Send molsson a Private Message
25 är inte svårt att få tag på. Dock kanske inte alla lagerhåller det. Man får helt sonika beställa.

Angående ProAc. Det är helt rätt att man har stämt av de stående vågorna i kabinettet för att få en djupare bas.

No hay banda!!
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:03:40  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Nu har jag kontaktat följande ställen:

Beijer
Ångsågen (Woody)
K-Rauta
Lidbergs trä
Byggmax
Ängesbysågen

..och ingen hade eller kunde beställa in 25mm MDF.


Så nu är det upp till Er här på forumet att rädda mig. Är det någon som har en bit över, och/eller kan såga till och skicka upp till mig via bussgods mot en rimlig slant? Skulle bli oändligt tacksam...
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/07/07 :  21:11:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Du måste väl ha något lokalt snickeri som kan sälja till dig (Titta i gula sidorna).
Lycka till...!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/07/09 :  19:07:16  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Sådärja, nu kan man pusta ut... allt ordnade sig till slut!

Efter många om och men och telefonsamtal till ungefär 20 ställen längs norrbottenskusten såg det riktigt mörkt ut..

..men idag ordnade sig allt! folket på Beijer gjorde en kovändning och kunde helt plötsligt beställa in, till skillnad från de andra två gångerna jag ringt dit..

olika personer har uppenbarligen olika stor vilja att hjälpa till.. men nu blev det ett lycligt slut i alla fall, har varit hur nöjd som helst under eftermiddagen


/Johan - tjat lönar sig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000