HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörradio, lite problem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/27 :  12:27:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Köpte en rörradio på en loppis igår, 50 spänn.

Rören som satt i var:

EL84
EL86
ECC85
ECC83
ECH81
EBF89
EM80

Har bytt alla utom de sista två (som jag inte har). Radion började friskt men efter ett par minuter börjar den dista. Någon som har någon aning vad som kan vara fel? Innerligt tacksam för hjälp!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  13:01:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan ju vara trötta kondensatorer. Sitter det elektrolytkondingar i den? I så fall kan de
behöva bytas. Jag är inte så haj på radioapparater precis men det är ju en möjlighet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/27 :  13:09:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det sitter en "stor" elektrolytkondning. Sen finns det ett gäng metallburkar som liknar 9 voltsbatterier, ingen aning vad det är för nått.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/27 :  14:15:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Skruvade lite mer, vilket gytter av komponenter, kretskort vad är det? . En hel del kondensatorer finns det.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/06/28 :  00:25:12  Show Profile Send Fostex a Private Message
bilder på "burkarna som liknar 9-voltsbatterier" ??

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/28 :  00:29:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det skulle kunna vara skärmburkar. Kretskort är för veklingar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/28 :  09:03:49  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Fostex> Beställde en digitalkamera igår så förhoppningsvis kommer bilder i slutet på veckan

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/06/28 :  10:35:54  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
burkarna är nog mf-spolar 5,5MHz eller 455kHz

EM80 är ett indikator rör "magiskt öga" och påverkar knappast ljudet.
EBF89 är en DUODIODE PENTOD med variabel konduktans för HF och MF.

Du kan testa (om det finns grammofoningång) att köra in en signal (CD-spelare- Bandspelare e.dyl) och höra om det fortfarande distar. 25-öre på att det inte gör det... OM det gör det är troligtvis EL84 eller EL86 som krabbar...

KONSTIGT dock med denna kombination!!??? ÄR du säker på att det är rätt rör?? Bakstycket brukar tala om vilka rör som skall finnas!!!
EL86 brukar sitta i OTL slutsteg dvs 800 ohm högtalare och det gör INTE EL84!!!

Kolla igen!!!

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/28 :  11:31:14  Show Profile Send Rydberg a Private Message
gammelnalle> Rören är rätt, på baksidan står det tydligt ett EL86 och ett EL84 och dessa satt även i på de platserna. Jag har bytt till spillirans nya NOS rör så på de är det inget fel iallafall (har provat med ett par olika uppsättningar)

EM80 funkar och det är som du säger ett magiceye.

Kanske finns grammofoningång på den, om så är fallet ska jag prova med den, tackar för tippset!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/29 :  17:34:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Någon som har en annan idé?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/29 :  20:58:20  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Björn> Jag testade med Tape ingången och samma sak där. Men det hände en sak när jag stände av radion på knappen (den spelar ju lite på den laddning som finns i kondensatorerna och den glöd som är kvar i rören). Så fort jag tryckte på av knappen höjdes ljudet betänkligt och disten försvann, den spelar bra i någon sekund

Måste väl nästan vara någon kondensator som är felet!? Men vilken

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/06/29 20:59:22
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2004/07/01 :  23:07:34  Show Profile Send Lord a Private Message
Ta och kolla kopplingkondingarna före slutrören och de övriga Lf rören , det behövs inte mycke till läckstrom för de skall dista.
Det sitter även en lite lyt till AGC:n (sitter oftast kring detektorn) som brukar jävlas en del
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/07/02 :  08:16:17  Show Profile Send desoto a Private Message
Mitt tips går som flera andra föreslagit till utbyte av glättningskondensatorerna i nätdelen.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/07/02 :  13:03:04  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
har du någon modellbeteckning??? är mycket konfunderad över blandningen av EL84 EL86...

tror personligen INTE på el-lyt fel då brukar man få brum eller självsvängning (motorboating)

"men för all del , jag kan ha fel"

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2004/07/03 :  10:29:59  Show Profile Send Lord a Private Message
Instämmer helt med "gammelnalle"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/04 :  23:11:37  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Kanske kan man vända på steken och plocka ut radions LF-signal på olika punkter före slutsteget till en fristående förstärkare och höra om det distar då. Håller med om att det är en verkligt märklig rörkompbination. -Kan det möjligen vara en stereoförstärkare där ena EL-röret driver en intern högtalare och att det andra är för en extern "burk". Mig veterligen behövs två EL86 för OTL-koppling, men jag har ett radiochassi med EL86 som ensamt slutrör via utgångstrafo. -Räkna transingarna vetja!
Hmmm, jag har ett litet experimentbygge med EL84 ultralinjär single-ended vars arbetspunkt kryper iväg, och då kommer disten som ett brev med posten tillsammans med rödglödgade anoder. -Kolla spänningen över eventuella katodmotstånd på slutrören.

Vore idé att reda ut den konstiga rörkombinationen. -Vågar inte lova att det är ofarligt, men jag skulle nog rycka ur EL84 och EL86 växelvis eller ännu hellre försöka följa upp kopplingen. Om det inte är någon fiffig push-pull med båda slutpentoderna (knappast troligt i en radio) så kanske rörens värmestrålning kan ge en vink om båda verkligen används som LF slutrör. Min egen uppfattning är att ett EL84 i single-ended strålar rejält av tomgångsströmmen.

ECC83 är vanligt i LF-kretsar men knappast i FM-tuners. ECC85 är däremot vanligt där.
Så om det fortfarande distar när du matar på ljudsignal utifrån borde felet ligga kring EL-rören eller ECC83. Hmmm, det faktum att det är en dubbeltriod får mig att i brist på motbevis hålla på teorin att det är en stereoförstärkare med olika slutrör.

Det kan ofta ta några minuter innan rörglöden stabiliserats och (jag kanske pratar i nattmössan nu) skulle kunna tala för just problem med slutrörens bias/arbetspunkt.
Några enkla spänningsmätningar borde ge svaret.

Vad heter radion (märke, modellnummer) och hur ser den ut? -Finesser, kantig/rundad form? Stor/liten? Det finns gott om både svenska och utländska radiosamlare med goda kunskaper. Hör med t.ex. http://www.johansoldradios.se och http://www.toggasoldradios.com

Kom att tänka på att det i böckerna Tekno's AM- och FM-teknik finns en hel del om felsökning, förutom massor av nyttig radioteori.
-Båda finns på min sajt: http://lugnet.homelinux.net/johnsplace/ARCHIVE
Observera att det är både tungladdat och lite krokiga bilder då det var betydligt mer rationellt att fota än att scanna så många sidor.
Dessutom ligger de temporärt på en strulig server.

Hoppas vi får höra mer om apparaten och dess mystiska rörbestyckning.
/John

P.S. Bisse Besservisser vill påstå att ca 460kHz var vanligt som mellanfrekvens
för AM och 10,7MHz för FM på rörapparater.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/07/07 22:16:56
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/08 :  06:43:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pratade med en erfaren radio/TV-reparatör av den äldre skolan jag känner igår. Jag beskrev fenomenet och han sade såhär: "Det låter som en katodavkoppling. Någon elektrolyt alltså. Det kan vara en gallerläcka också. Då går rören sönder."
Ska man försöka sig på en översättning så ska du leta upp och byta de mindre elektrolyter som finns. Vad gäller gallerläcka, så är det benämningen på det motstånd som går från gallret till jord. Det har stort värde och ska hålla gallret på jordpotential i enkla rörkretsar. Har det tappat ledningsförmågan så går röret på max hela tiden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/07/09 :  12:27:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tackar så hemskt mycket för all hjälp, jag ska nog börja med att byta kondensatorerna som ser misstänkt dåliga ut. Sitter just nu på modem (semester) så jag får vänta med att ladda upp bilder tills jag kommit hem.

Modellen heter DUX Typ V383 och den har ett uttag för extern högtalare med hög impedans (Z=800 Ohm), detta kan förklara EL86 röret kanske!?

Förresten någon vet var man kan köpa högspänningskondensatorer till ett bra pris? ELFA finns ju iof i Linköping men de är ju även rätt dyra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000