HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zigmahorn ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/26 :  15:58:07  Show Profile Send Shogo a Private Message

Har ett par 4" MDS bilhögtalare, har ej lyckats gräva fram några specs på dom. (Grön kon, hyffsat stor magnet, står inget modellnummer eller liknande på dom)

Hur som helst, hade tänkt att bygga ett par Zigmahorn till dessa. Kan jag använda den designen som finns på audionova.nu, eller bör jag göra några justeringar ? http://audionova.nu/pict2/sheep_trick2.jpg

Dessa skall bli ett par "garage" högtalare, så är inte så himla noga med ljudkvaliten. Mer att basåtergivningen skall bli så bra som möjligt.

/Shogo

Sthomas
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/06/26 :  20:24:10  Show Profile Send Sthomas a Private Message
Jag byggde ett par Zig´s för några år sedan för att ha på jobbet. Blev nyfiken för den fräcka designens skull och för att dom skulle passa så bra på kontoret. Anpassade för Fostex 103 Sigma men jag petade in ett par Lanzar bilhögtalare (för att dom var på rea).
Saknar kompetens för att göra ev. optimeringar av lådan för elementen men jag blev mer än nöjd med mina. Visst har dom sina begränsningar, men för att ha i garaget - bygg dom och bli förvånad...

/Thomas
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/27 :  01:15:40  Show Profile Send Shogo a Private Message
Ja..får nog bli att prova, materialkostnaden blir ju inte direkt hög :)

/Shogo
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/06/27 :  04:17:54  Show Profile Send Ludde a Private Message
Har sådana i lyssnings rummet mitt, med dyrare klassens MDS element ink diskant. Mycket imponerad, men ska till sommaren bygga en subba som ska hjälpa dom i nedre regionerna. Dom spelar djupt, men är inte allt för kraftiga vilket är ganska logiskt av ett par 4" are.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/06/27 :  19:30:01  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har ett par sådana "sugrör"
fast jag kör med dom avsedda FE103 Sigma.
Hur dom fungerar med dina okända MDS är väl en ren chansning... å andra sidan fick jag materialet + utsågning till mina för ca 100:- hos ett byggvaruhus, så det kostar ju inte så mycket att testa.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2004/07/09 :  13:56:20  Show Profile Send Shogo a Private Message
Nån som har en lite bättre ritning eller kan förklara hur hornet skall se ut ? jag hajjar inte riktigt lösningen i nederdelen, skall det vara ett basreflexrör eller bara en öppning eller vad ?:)

/Shogo
Go to Top of Page

Sthomas
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/07/10 :  00:01:54  Show Profile Send Sthomas a Private Message
Porten bildas genom att två klossar bildar ett L, som täcker hela bredden på pipan och ger en konstant 40mm öppning från mynningen på porten in förbi 90-graders vinklingen och 96mm upp i pipan.

Skicka ett pm till mig med din epostadress, så skickar jag en förklarande bild.

/Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000