HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SimAudio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/06/30 :  15:16:35  Show Profile Send pewe a Private Message
Kanadensiska SimAudio har jag tyvärr aldrig sett eller hört live här nere i Malmö...Vad är era erfarenheter av detta märke? Såg på deras hemsida att de har två intressanta integrerade förstärkare, i-3 och i-5. Någon som har lite lyssningsintryck att dela med sig av?

Pewe

jotun
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/06/30 :  15:35:46  Show Profile Send jotun a Private Message
Vet att hifiart säljer moon. Är själv lite nyfiken på i-3. Står lite och väger mellan den och Thor. Ingen som har jämfört dessa två? Det som känns lite illa på i-3 är det inte finns nån volymratt, utan det är knappar...men det kanske funkar fint :-)
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/06/30 :  15:44:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Kolla på deras sajt så ser ni att dom snart ger sig ut på en liten "tour" där ni får chansen att lyssnam kladda och ställa hur mycket frågor som helst till HifiArt =)

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:27:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Här har ni en nättest av I-3...

http://www.soundstage.com/revequip/simaudio_i3.htm

Den testades även i Hifi+ i nr 31/ Maj-2004....

När det gäller volymen så är den mycket bra och bättre än många andra som har en vanlig volympot, den är helt digital och utvecklad helt "inhouse"...
Sen om man hellre vill ha en volymratt för känslan, visst, men har man fjärr så blir det ingen skillnad...

/Martin

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/06/30 :  17:51:26  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag äger en Simaudio i-3 och har även lyssnat på i-5 (visserligen med andra högtalare). Jag är nöjd, men tycker att i-5 är snäppet bättre (och även dryga 10 tusen dyrare). Bättre upplösning/genomskinlighet i ljudet med i-5 och ev driver den högtalarna lite bättre men detta är jag inte helt säker på. Hur som helst, båda är mkt bra i respektive prisklass så jag kan rekommendera båda. Mina högtalare (Revel M20) funkar bra med i-3, men visst märks det lite att basen skulle må bra av en kraftig för/slutstegkombo som tex P-5/W-5 från Simaudio, men det är ju inte gratis om man säger så. Tror i-3:an är ett av de bästa förstärkarköp som finns kring 20 tusen kr, så jag rekommenderar en provlyssning (Hifi-Art i Sthlm).
Tillägg: Revel M20 är enligt min erfarenhet ganska krävande att driva, så att det funkar så pass bra som det gör visar att i-3 är ganska "stark", men för 100% kontroll behövs kraftigare grejer. Sampix här på forumet, som har samma högtalare, har gått från en integrerad Plinius till slutsteg från Dynamic Precision (kända för att driva det mesta) och upplevde en stor skillnad i framförallt basen om jag förstod honom rätt.

Edited by - Snutten on 2004/06/30 17:57:52
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:42:05  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej pewe

Jag har gjort en recension av en I-5:a som jag köpte efter jämförelse mot bl.a. Plinius, Audionet, Advantage, Musical Fidelity samt Krell.
Kan bara säga att jag är extremt nöjd med denna stärkare, finns inte mycket i den prisklassen som jag skulle vilja bya mot.

Du kan läsa denna här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=10848

Linkan

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/04 :  21:07:41  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Sampix här på forumet, som har samma högtalare, har gått från en integrerad Plinius till slutsteg från Dynamic Precision (kända för att driva det mesta) och upplevde en stor skillnad i framförallt basen om jag förstod honom rätt.


Snutten>
Du uppfattade det helt rätt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/07/05 :  01:01:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Sampix: Ok då var det bekräftat .
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/05 :  09:17:36  Show Profile Send pewe a Private Message
Jag tackar för alla tips och synpunkter. Speciellt tack till linkan för bra recension, äntligen hittade jag den!

Pewe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000