HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det i lådorna på MIT,Transparent osv.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/03 :  00:05:28  Show Profile Send FBK a Private Message
Fick syn på detta i en tråd här på forumet.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2953
Nu undrar jag var är det i lådan förutom klister då, och vad har de för funktion. Jag har själv sådana där lådor på mina MIT, så jag är allmänt nyfiken.
Finns det någon som vetvad de har för funktion och hur det påverkar ljudet, eller förbättrar ljudet. Förklara gärna utan att krångla till det, så att det blir rena grekiskan.

Väl bäst att jag tillägger att jag tillhör den människorasen som hör skillnader mellan olika kablar

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/07/03 00:30:11

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/07/03 :  01:16:58  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Det är lådan som gör hela skillnaden mellan en bra och en dålig kabel. Klart man skall ha trollerilåda! Var skall man annars kleta av överblivet lim från fingrarna? Så tar man fram svarta pinnen med vita ändar och simsalabim så läggs två nollor på priset utan att man får dåligt samvete och lådan får vilken kompaktstereo som helst att låta som The Real Thing. Det vet ju alla - speciellt de på marknadsavdelningen. Ingenjören på företaget kliade sig i huvudet och undrade "vaffö då då". Ingenjören fick sedan sparken.

Vi andra känner till att många kablar utan burk oftast låter lika bra eller bättre än de med burk. Det var iallafall kul och intressant projekt som Bamsefar tog sig an! All heder åt Arkiv X agenter som inte är rädda för att hitta Sanningen.

Kanske skall förtydliga att inlägget är (med glimten i ögat)
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/03 :  02:04:55  Show Profile Send sampix a Private Message
Äsch vadå? Det är väl bra med lådor!
Då slipper man merkostnaden för cable-lifters

Iofs så imponerade inte den där limklutten direkt på mig. Jag har å andra sidan bara ägt en Plus-variant av denna kabel. Lät rätt bra

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/03 :  02:10:05  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Kanske skall förtydliga att inlägget är (med glimten i ögat)

Jag förstod det

Sampix!
Innehållet imponerar inte på mig heller, men jag fattar inte vad de där motstånden har för funktion, om det nu är motstånd. Jag och el hör inte ihop. Mina MIT låter också bra, men min fråga kvarstår ännu.

Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/03 :  03:01:12  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
En låda till:

http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf

Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/07/03 :  07:10:45  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Här får du en beskrivning på svenska vad "lådan" (filtret) är bra för, på svenska (Dock är det säljare som skriver texten så en viss grad av skepticism är nog på sin plats):
http://www.hificonsult.se/transparent/trans_Vad.html
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/03 :  09:20:50  Show Profile Send sampix a Private Message
Och plötsligt blev jag nyfiken på vad Opus innehåller..


kabelskitsnackare

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/03 :  09:55:46  Show Profile Send 10 a Private Message
Ett motstånd till och mer lim, antagligen...

Fast ärligt, är det nån som är förvånad?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/03 :  10:24:40  Show Profile Send Larsho a Private Message
Länken http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2953 säger väl allt.

Min kompis Peter som håller på med kablar har alltid sagt att
det är mkt lurendrejeri i kabelbranschen, detta understryker verrkligen detta

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/03 :  10:45:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Efter denna topic så kommer jag att fortfarande sitta nöjd med mina "lampsladdar"

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/07/03 :  10:50:50  Show Profile Send Terminator a Private Message
God förmiddag gott folk,

Var det någon här som trodde att det skulle finnas ett kärnkraftverk eller kanske ett gäng ädelstenar i lådan?

/Hans
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:07:56  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej här också!

Marcus editor: jag trodde du var seriös. Nu vet jag bättre, med eller utan smiley.

Mitt svar på Faktiskt:

Hej!

Jag har också pillat isär en enklare kabel, tror det var en The wave 200 och det såg ut på liknande sätt.

Tack Bamsefar för att du nu visat på den totala avsaknaden av magi, hokus pokus, saffran eller woodoo i filterlådan.

Kabeln på bilden är en "Music Wave", nivå 3 på Transparents 10-gradiga skala. Den kostar för närvarande 4500:- för ett par 2,4 meter långa. En 4,5 meter lång kostar 6 100:-

I princip är det samma grundidé i alla nivåerna. Man kan misstänka att det i budgeten får plats bättre (och ibland kanske större?) komponenter när priset går upp.

Kablarna filtrerar enligt Transparent ovanför 1 megahertz.

Generalagent för Transparent sedan ett par år är Hificonsult.

mvh

sladd


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:16:59  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Min kompis Peter som håller på med kablar har alltid sagt att
det är mkt lurendrejeri i kabelbranschen, detta understryker verrkligen detta

Är väl iofs att ta i.. Innehållet i lådan säger knappast mycket om prestandan på kabeln.

Sladd>
Har du sett några bilder på innanmätet av Reference eller Opus?
Skulle vara kul att se vad som döljer sig därinne

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:35:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hehe, nog är man nyfiken...

Utan att veta just om komponenterna så kan det ju vara som i högtalarfilter. Små billiga högtalare=små nästan osynliga filter. Stora exklusiva högtalare=ganska stora, tunga och volumniösa filter.

mvh

sladd (har också en utfyllnad på mitten...)

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:44:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja då vet vi att det är något i lådderna. Bra!

Hoppas att lyssningsintryck kommer med och utan komponterna. Nu är det ju bara bilder...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:50:00  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Hehe, nog är man nyfiken...



Ja, det är bara för dig att gå in på lagret med hammare och såg

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:53:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Man köper väl ändå inte en Transparent eller en MIT som exempel för att de har en låda på magen??

Det är väl intressantare att veta vad för typ av ledare och sådant som används, har ex. Transparent betydligt sämre sådana än motsvarande i samma prisklass och försöker kompensera med lådan, eller?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:58:11  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Lurendrejeri är väl att ta i, låter kabeln bra så är den väl bra. Är väl sällan man pratar om att företag luras med 'billiga' element i riktigt dyra högtalarkablar. Som det står på hificonsults sida så handlar det väl om utprovning och testning av vad som låter bäst som ska avgöra, inte att det är mest exklusiva komponenter.

Öppnar man en förstärkare för 100' så kostar väl knappast komponenterna 50', och det förväntar sig väl ingen heller. Istället är det väl hur komponenterna tillsammans ger ett bra ljud som gör att priset är satt där det är (givetvis finns andra faktorer men förenklat borde det väl vara så..).

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:59:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
sampix

Nej det är ingen överdrift, du skulle bara veta hur mkt fusk
det är i branschen, min polare brukar för skojs skull öppna dyrare
kablar och titta efter, och ibland är det rent skrämmande. För att inte tala om hur en del konstruktörer slarvar med bla lödningar men
tar ändå hutlöst betalt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/07/03 :  12:08:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Larsho:

det handlade nog om något annat kabelmärke Transparent har en "lödskola" för återförsäljarna med instruktioner hur de olika nivåernas ledare samt gafflar etc skall fogas samman och med vilket av de 50 lödtenn man provat som helst skall användas.

Det finns många bra och seriösa kabelmärken därute, Transparent är ett av dem.
Resten är upp till dina egna öron.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/03 :  12:20:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nja tyckte nog också att Transparent var seriösa tills man
läste detta om boxen, rena humbugen, förstår att man sätter dit
en stor låda för att dölja det

Visst finns det seriösa kabeltillverkare men man börjar tappa
tilltron till dem

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/03 :  12:31:31  Show Profile Send MatsT a Private Message
Att det skulle vara mer humbug för att de sätter på en låda vet jag inte om jag håller med om. Det kan faktiskt vara så att en avslutningslänk för höga frekvenser är rimlig! Om man ser på kablar ur ett mer teoretiskt perspektiv är det först vid höga frekvenser som de börjar påverka och induktansen börjar spela in, en Zobel-länk minskar de här problemen. Om det sedan betyder så mycket i praktiken kan man kanske diskutera men för de som är intresserade av kablar så tycker jag att det är lämpligt att lyssna förutsättningslöst, om det sitter en låda på kabeln eller inte har väl ingen betydelse om det låter som det skall.

Vad gäller priser på kablar så håller jag nog med många som anser att de inte alltid är så rimliga.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/03 :  12:44:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
MatsT

Du är fri att göra din egna tolkning, och jag min och efter
sett länken med boxen har mina farhågor förstärkts dessvärre

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/03 :  13:03:21  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är mycket högt i taket här vad gäller tolkningar, så här kommer min. Zobel-länken i Transparent kabeln kan ha en positiv effekt och så också MIT-boxarna som är till för att impedansanpassa kabeln till komponenterna, och att en sådan anpassning kan vara positiv verkar de flesta överens om (kabelns impedans i förhållande till det system den används i).

Alltså: boxar kan vara bra. Att de är så ovanliga beror på att nästan alla andra kabeltillverkare är så lata och gnidna att de inte vill stoppa in en box som bara kostar några kronor i sina "dyrkablar".



Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/03 :  13:07:51  Show Profile Send FBK a Private Message
MasterChief!
Tack för länken, blev lite klokare nu

Misstänkte att det kunde bli en kabeldiskussion av denna tråd, även om jag inte var ute efter det.
Men av det jag läst om Transparent och hört av MIT så är det kablar som är mer behagliga att lyssna på än andra kablar utan att tappa detaljer. De har Upplösning men är inte så påstridiga och kantiga i diskanten, så har jag upplevt olika MIT.
Och i mina öron är det viktigare med ett musikaliskt flöde om man kan utrycka det på det sättet utan att tappa skärpa och driv och dynamik.

Sen kan vi ju diskutera priserna på kablar, det är en annan sak. Men där är nog de flesta överens.
Och det här med lödning har jag läst förut att det slarvas med också.

För min egen del så låter jag ljudet avgöra, så det kan bli fler kablar med låda på magen

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/07/03 :  13:24:55  Show Profile Send Larsho a Private Message
Anders47

Limmet i boxen blir dyrt, verkar vara mest det man betalar för

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000