HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Faner faner faner, frågor till proffs! ;-)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/30 :  12:13:14  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Det är så att jag är igång och skall inom en snart framtid fanera mig en till HFLS1. Detta pga. jag inte blev helt nöjd med den förra jag fanerade.

Nu tänker säkert alla att jag borde veta vad jag gjorde för fel med de förra och då inte behöver någon hjälp, men så är inte falllet.

Det är framför allt två saker jag undrar.

1. Vilka träslag är lättast (lätta) att arbeta med?

Fanerade själv med björk och fann detta svårt, dels eftersom det är ett ljust träslag och skarvarna lättare syns och sedan att det är mottagligt för fukt. Någonting som betydde bubblor när jag slipade dem i min källare.

2. Breda fanerbitar?

Som ni säkert förstått så var det just i skarvarna jag inte blev helt nöjd med resultatet. Björkfaneret jag fick tag i var inte så brett, endast 12 cm. Enligt mannen på ABI-trä i GBG så fanns det inte björkfanér som var bredare.

Kommer sedan ihåg att jag läste StefanB:s fanerguide (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20902), och vad är det där jag får se? Stoora fina ljusa jättebreda fanerbitar, någonting som inte fanns enligt mannen på ABI-trä.


Till er som läst mellan raderna så undrar jag alltså vart man får tag på breeeda fanerbitar och vilka ljusa lättarbetade träslag som finns tillgängliga. När man väl måste skarva hur lyckas man skarva så att man knappt ser att det finns en skarv?

---> Mitt system <---

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/06/30 :  12:21:34  Show Profile Send frez a Private Message
Kan rekommendera Lönn. Mycket homogent, fin ådring, finns i breda bitar (har hittat över 40 cm) och framför allt mycket tåligt. Ljust, Ja, men inga problem med skarvar.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/06/30 :  12:30:25  Show Profile Send classe a Private Message
faner finns hos fanerkompaniet i stockholm eller bröderna holm i sala
vilket lim hadde du och limmade med kontaktlim eller trälim
har du frågor pma mig är möbelsnickare har en del tips
ha det classe

18 ska de va.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/30 :  13:01:48  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag använde mig utav biltemas kontaktlim. Denna gången tänkte jag att jag skulle använda mig av någonting lite dyrare kontaktlim.

Skall man limma med trälim ställer det väl stora krav på press, någonting som kan vara svårt att uppnå i "garaget" kanske?

Tyvärr bor jag i Göteborg men jag skall titta om det finns möjlighet att få faner skickad till sig.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/30 :  13:13:02  Show Profile Send hal a Private Message
"Tyvärr bor jag i Göteborg men jag skall titta om det finns möjlighet att få faner skickad till sig."

Kontakta Reza på Björlanda Trä ! Kolla min byggtråd: hal & Co bygger...
Han hade mycket att välja på samt var trevlig.

Skall själv fanera i björk, huga.... den var som du sa inte så bred.
Däremot boken som Bigfoot köpte var väldigt bred, han får nog bara två skarvar. Men åk till Björlanda och titta, där finns ett helt rum med olika sorters fane´r i god kvalitet.
Är själv orolig för skarvarna och tänker provfanera en bit först.
Det som är det viktigaste är väl att kanterna är rakskurna, passar mönstringsmässigt ihop samt trycks ihop.
Men visst är man orolig inför detta.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/30 :  13:18:15  Show Profile Send hal a Private Message
Jag mätte på mitt björk-fanér och det var ca 24 cm bred.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/06/30 :  18:01:55  Show Profile Send patst577 a Private Message
det finns två typer av fanér, svarvad och knivskuren. Den första kan vara riktigt bred (40 cm) och har raka kanter. Knivskuren däremot är smalare och oftast ganska "krokig". Knivskuren anses finare...

/Patrik
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/06/30 :  22:39:31  Show Profile Send secanbj a Private Message
Jag råkade ut för samma sak när jag var hos ABI, de sa att det inte fanns bredare än så. Sedan när jag pratade med Bröderna Holm så berättade de om skuren och svarvad. De(Bröderna Holm) har en säljare i Gbg som man kan beställa och hämta hos. Jag köpte 4 st 2m långa 40 cm breda björkbitar för 140 kr.

/Anders

Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/01 :  23:57:48  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Hur är det med kvalitet på kontaktlim? Finns det några skillnade mellan olika tillverkare, är Biltema t.ex. någonting att INTE använda?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/07/02 :  01:00:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Enlig de som har provat Biltemas kontaktlim är det att kasta pengarna i sjön, kör med cascos lim så vet man vad man får. Om du kan och vill köp då till förtunning så blir det enklare att strycka på limmet.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/02 :  08:10:44  Show Profile Send hal a Private Message
Vad heter Cascos lim och är det det bästa ?
Kom gärna med förslag på det optimala limmet.
Framförallt vill jag ha förslag från dom som har lyckats med sin fanering .

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/07/02 :  08:36:23  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
hal: Jag har använt två sorters limm, mestadels för att den första lilla burken jag köpte tog slut =) Det första var vad jag minns Cascos, det andra Hagmans. Jag tyckte faktiskt att Hagmans kontaktlim var mer lättarbetat (det var tunnare i konsistensen). Tunnheten medförde dock att det sögs in lite i träet, varpå man fick pensla på lite mer lim på sina ställen efter några minuter.

Om jag ska välja något så blir det Hagmans, fick någon minimal bubbla med Casco men det berodde nog mer på att jag snålat lite med limmet. Detta talar ytterligare för Hagmans då det limmet var lättare att applicera jämt =) Mekonomen har Hagmans lim till en rimlig penning.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/07/02 :  08:49:50  Show Profile Send hal a Private Message
Tack php för ditt snabba svar. Vet du var man kan köpa Hagmans, det låter ju bra att den är lite mer lättflytande.

edit: sorry, såg ju nu att du skrev mekonomen...

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/07/02 08:51:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/02 :  13:20:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Allt jag har fanerat är med biltema's contactlim. Så, alla HFLS1'or som varit på DIY-träffarna och på de tidigabilderna är följdaktligen gjorda med detta lim som funkar bra för mig. Jag jobbar med limskrapa och man måste jobba fort och effektivt.

Ang riktig bred fanér så finns det färdigskarvad fanér som heter DECO-fanér. Bla GBG trä och fnér för den, men de säljer enbart till företag. Den är DYYYYYYYR jämfört med fanér på lösbit, men det blir ett riktigt bra resultat om man vet hur man skall hantera den.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/07 :  19:53:36  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Var på Björlanda trä och faner, varför har ingen tipsat om dem tidigare?
Köpte faner av Danne (trevlig kille det där), gick på 140 spänn för 280*35cm. Ganska bra pris med andra ord. Nu väntar jag bara på mina MDF från frasse.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000