HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Newbie Bygge:P
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Svugg
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/06 :  11:02:55  Show Profile Send Svugg a Private Message
Tjena:)

Är rätt ny här eller iaf på att skriva svar och inlägg:) Har mest flummat runt och samlat på mig tips o tricks och vad som är bra och dåligt när det gäller högtalar bygge. Men nu till saken jag har rätt stram budget så det blev inte så dyra saker, men tänkte fråga om dessa element va ett bra val för ett förstagångs bygge?:) dessa har jag skickat in en beställning på från Hifikit:

Diskant: Peerless 100DT26/72SF-FF-WA
Mellanregister: Peerless 134 WR 26 72 THP LS

Ska nämligen bygga 3 vägs högtalare eller vad det kallas för:) har redan baselement, 2 st från Cerwin vega vs-10, lika bra använda dem så dom inte ligger och dammar.Diskanten och mellanregistret som satt på vs-10 : orna kan väl inte va bättre än dem jag beställt? delningsfilter och det är avklarat redan, min elektronik nörd till bror räknar ut och gör ett åt mig:)

För jag som inte kan så mkt om hifi kan säga att de lät inge bra, orent,dovt o skrikigt, har hört bättre ljud på högtalare som kostar ne hundring på onoff eller liknande:) Enda som lät bra va trycket i bas elementet. Kanske blev lite mkt skrivande skulle ju bara fråga om de element jag beställde låter bra för även om dem är billiga. Vet ju att peerless gör bra saker.

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/06 :  12:26:25  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag tycker det verkar vara ganska bra val du gjort med mellanregister och diskant fast det beror mycket på vilken delning du har tänkt använda

Jag kan ganska lite om vega men på din beskrivning skulle jag tro att den bäst delas lågt (200hz max?)cirkus

har du haft funderingar hur lådan ska se ut?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Svugg
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/06 :  13:32:14  Show Profile Send Svugg a Private Message
Fan sjysst att det va bra val av element:)

Kan inte direkt nånting om delningen, det får brorsan fixa:) menar du hur jag ska dela själva basen? 37-200hz?(37hz är så lågt cv elementet går) sen får mellan fortsätta därifrån?, blir det inte lite burkigt ljud om man har basen så den går så högt?

Jag har inte riktigt bestämt mig hur dem ska va, smala och höga eller låga och breda etc etc. Men ska räkna ut och mäta mig en låd ritning, blir nog en enkel vanlig. att börja med värsta kurvor och saker har jag inte lust med just nu i början. Det kan man börja med när man samlat på sig lite mera erfarenhet och vill ha större utmaningar.

Edited by - Svugg on 2004/07/06 13:38:32
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/06 :  13:45:10  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Det är iaf vad jag tycker, och för det priset
ett annat alternativ hade ju kunnat varit tangband.
Men jag tror att dom du valt är ok.
Har du basen framåt så borde det inte vara några problem,
men det är klart att du kan dela den lägre oxå om du vill.

bästa vore om du kunnde testa lite olika?!?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Svugg
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/06 :  16:40:57  Show Profile Send Svugg a Private Message
Jo får testa mig fram:) vet fan bara ungefär var jag vill dela av basen, men vette fan var man vill dela av mellanregistret så det ska låta bra.

Visst man får testa sig fram, men borde finnas ett ungefär någonstans där det står var det är bra att dela vid varje element. Ett ungefär som man sen kan finjustera sig ifrån, tex dela av basen vid 150hz, sen mellanregistret vid 2000hz and so on.

Hitta en sidahttp://www.drkrupp.se/hifi/ som verkligen var intressant, kanske har alla svar på mina frågor man har i skallen, så folk slipper höra ens tjat;)

Edited by - Svugg on 2004/07/06 16:48:40
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:00:35  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jo det är en bra sida, men jag tror att 2000hz på mellanregistret är för lågt
jag skulle tro 4000hz om inte något högre

har du simulerat några olika volymer?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Svugg
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/06 :  17:09:27  Show Profile Send Svugg a Private Message
du menar i sådana här simulerings program? vet inte riktigt var man får tag på ett bra sådant program. Hade ett förut för ett tag sen men det var rätt stort och var furtioelva miljoner saker att fylla i. Kändes som man gick i första klass och skulle räkna högskole matte.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/07/07 :  07:52:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Japp ett sånt simulerings program, det finns såna gratis program som är ganska bra
där det finns ett arkiv med dom allra vanligaste elementen
för du behöver en volym för basen och en volym mellanregisteret och diskanten.

Prova gärna fler simulering program =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/07 :  10:28:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Peerless-elementen kan jag inte utantill men jag vill minnas att de element du tittar på verkar helt OK.

Ang delningsfilter är detta ett svårt område där mycket av högtalaren kvaliteer kan lyftas eller försvinna. Det värmer mig att du har för avsikt att testa och jämföra. Det är bra! Helt rätt.

Ang delningsfrekvenser är det omöjligt att sia om utan att ha mer kunskap/data om elementen i fråga. Min erfarenhet är att (stora) baselement skall delas lågt, dvs under 400Hz. Däremot är det stora och därmed dyra komponenter som går åt när man delar lågt och det lönar sig INTE att snåla på komponentkvaliten.

Ett tips kan nog vara att söka lite på nätet (www.google.com) efter nån som byggt med samma element som du...även om det bara är samma element med avseende på Peerless-elementen. Då har du en bättre grund att stå på än vid rent gissande.

Lycka till!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Svugg
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:29:14  Show Profile Send Svugg a Private Message
Men hallelulja, vilket skit mätte cv elementen, basen ligger på 4 ohm, men mellan och diskant ligger på 8 ohm. Det gör väl så att bas elementets ut effekt blir mkt kraftigare än de andra. Hur har de tänkt ut det här egentligen, de element som nu ligger på posten är också på 8 ohm. Går det att fixa på något vis eller får man dra ner basen på förstärkaren så det jämnar ut sig? effektmotstånd kanske?

Edited by - Svugg on 2004/07/07 18:05:22
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/07/07 :  18:44:36  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Du kan inte mäta DC resistansen på elementet och sedan ändra den. Det är impedans som det handlar om här. Den är frekvensberoende. DC resistansen kan vara på 4 Ohm på ett 8 Ohm (nominell impedans) element. Man får kolla specen på elementen (T/S parametrarna). Vad har du för känslighet på basen? ligger den mycket över elementen i fråga? För det är då du vet hur många dB du skall dämpa.

/Tobias
Go to Top of Page

Svugg
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/07/07 :  19:49:25  Show Profile Send Svugg a Private Message
Är inte säker vet bara att den är 95db med alla element ihopbyggt/orginal, har för mig basen ligger på en mellan 89-91 annars.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000