HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ge mig tips på HDCD skivor!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/30 :  06:39:19  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag letar efter bra HDCD plattor, har 12 stycken hittills.
Är allätare på musik och har bl a Clapton, Live, Springsteen, Dire Straits, Magadeath mm. på HDCD. Jag har varit uppe på Microsofts site men kan inte hita skivorna som är listade där på vare sig Bengans eller Ginza, så om någon har något tips vore jag tacksam.

mvh Balder.

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2004/06/30 :  08:04:27  Show Profile Send hkan a Private Message
Gillar du Roxy Musics första utgåvor så finns dom numera remastrade och i HDCD till en billig peng, 89 pix/styck tror jag att de gick löst på.
Go to Top of Page

thunder
Starting Member

2 Posts

Posted - 2004/06/30 :  10:00:37  Show Profile Send thunder a Private Message
Kolla gärna på www.hdcd.com och deras Music Catalog,finns några 10.000 att välja på

Thunder
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:07:22  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Gillar du engelsk blues då rekommenderas Fleetwood Mac (innan de fick tjejerna i bandet) - Live in Boston ! 2 fantastiska cd
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/07/01 :  02:21:31  Show Profile Send redestad a Private Message
Hm, ursäkta en måhända okunnig undran, men gör verkligen HDCD särskilt mycket för ljudkvaliteten? Har ju inte direkt blivit någon jätteframgång (vilket iofs inte behöver betyda att det är en dålig teknik) sett till antal skivor som begåvats med denna kodning, kanske tom att se som "utdöende"? Får för mig att det kan röra sig om ytterstt små nyanser eller tom "perceptoriska missar" såsom önsketänkande eller förväntningar som man vill ska uppfyllas, i värsta fall, för vad rent tekniskt gör egentligen HDCD-tekniken???
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/01 :  07:22:14  Show Profile Send Balder a Private Message
HDCD är äkta 20 bitarsteknik mot vanliga CD's 16 bitar. Många säger att dom extra 4 bitarna gör mer än ex skillnaden upp till 24 bitar, eftersom HDCD hamnar mer inom det hörbara området. Jag har ägt en Denon DVD-2900 med SACD och DVD-audio men jag sticker ut hakan och påstår att HDCD är nästan lika bra...

Resultatet är i mina öron en ordentligt hörbar skillnad inom alla områden som dynamik, upplösning mm. Jag tror att HDCD kommer att bli betydligt större nu när Microsoft tagit över rodret.
mvh Balder

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/07/01 :  08:49:55  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
HDCD håller långsamt på att bli en branschstandard i det tysta verkar det som. Det är inte så många som vet det, men det är inte alltid HDCD-loggan ens finns tryckt på omslaget trots att skivan är kodad med denna teknik. Detta var fallet med mitt bands första skiva (Her Majesty - Happiness) som jag en slump upptäckte var en HDCD när jag provlyssnade en Vincent CD-S3 som ju har en tydlig blå diod som indikerar HDCD. Jag har inte HDCD själv på min spelare hemma, så jag vågar inte riktigt uttala mig om teknikens kvaliteter. Men högre upplösning är ju alltid högre upplösning kan man tycka.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/07/01 :  14:46:29  Show Profile Send redestad a Private Message
Häftigt, det var mer än jag visste, får hoppas att det blir mer utbrett i så fall, allt som förbättrar ljudkvaliteten applåderas vilt :-)
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/07/01 :  15:06:58  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag har också märkt att en stor mängd skivor har HDCD-märkning utan att vara märkta. Att påstå att det blir markant "bättre ljud" är kanske att ta i men ljudbilden blir på något sätt mäktigare.
Det blir på något sätt mera stuns i ljudet och det är inte så svårt att höra skillnaden.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/07/01 :  16:59:29  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Hur hanterar en vanlig cd-spelare en HDCD-skiva? Jag har fått för mig att alla cd-spelare klarar att läsa dem, fast jag kanske har fel?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:02:51  Show Profile Send filkingian a Private Message
De fungerar som vilken skiva som helst i en cdspelare utan HDCD-avkodning!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

johel572
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:30:12  Show Profile Send johel572 a Private Message
Stämmer nra att många skivor inte är uppmärkte. Jag slängde i en utav min sambos skivor (en samlingsskiva med gyllene tider som hon hade köpt för några årsen) i min nya cd-spelare och jag blev ganska häpen när den indikerade hdcd-avkodning. Har sedan upptäckt en hel del hdcd-skivor bla winnerbäck 'med solen i ögonen', 'södermarken' och sen tror jag även 'singel' (men jag kan ha fel, antingen är det 'singel' eller 'kom').

Dock har jag en liten fråga ang. just hdcd. Jag har rotels instegs cd som tydligen har en 18-bits dac. Tycker det verkar lite konstigt när hdcd-standaren är på 20-bit. Skulle vara kul om någon kunde förklara detta fenomen.

Mvh Johan

Nu har Ola Magnell letat sig in i Johans Cd-spelare...
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/07/05 :  09:38:20  Show Profile Send MartinN a Private Message
Två bra HDCD-skivor är

Emmylou Harris - Wrecking Ball
Mark Knopfler - Sailing to Philadelphia

Martin
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/06 :  00:37:58  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
De flesta Steve Earle är HDCD, och för min del blir det inte mycket bättre än så! Allt med Earle rekommenderas varmt!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/06 :  01:19:14  Show Profile Send Ayn a Private Message
Iom att det finns så många blir det ju lite svårt att rekommendera egentligen, det blir lite som "Ge mig tips på CD-skivor"

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/07/06 :  04:48:46  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Jag slår också ett slag för Emmylou harris - Wrecking Ball !
Den skivan gick dygnet runt i min bärbara cd-spelare + HD580 när jag gjorde lumpen 7 år sedan hehe.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/07/06 :  04:51:00  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Hm, offtopic, Ayn... måste bra fråga en sak, det kan ju inte bara vara ett sammanträffande. Om jag säger Shogun, vad säger du då?

/tobbe^wrk
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/07/06 :  08:11:51  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tobias_Sv, jag säger episod 5 och 6

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/06 :  09:53:35  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Kolla Lucindia Williams Car Wheels on Gravel Road. Producerad av Roy Bittan och mixad av Rick Rubin. Den fick toppbetyg överallt när den kom -98. Musiken kan beskrivas som country-blues-rock framförd med en rukigt "kool" attityd. På skivan finns ett citat från en recention från The Time som beskriver plattan rätt bra: "Supplies the missing link between Sheryl Crow and Neil Young"

Ljudet är mycket bra och kodat i HDCD

Se även recention i rolling stone: http://www.rollingstone.com/reviews/album?id=126889&pageid=rs.Artistcage&pageregion=triple1

/Johan
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/07/06 :  18:27:01  Show Profile Send Machine a Private Message
Appropå omärkta HDCD, och då i synnerhet från svenska artister, kolla vem som skött mastringen.... Antagligen Björn Engelmann på Cutting Room! Han lägger allt i HDCD! Tack Björn!!!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/07/06 :  18:41:44  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Eric Bibb

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/07/07 :  03:16:55  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Hehe Ayn, lite komiskt är det ju.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/09 :  21:15:15  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är märkligt att man kan stöta på svenska omärkta HDCD skivor. Jag har t.o.m. hittat en svensk märkt skiva som inte var HDCD. Jag har också en svensk HDCD skiva som i en och samma låta switchar om HDCD´n flera gånger. Jag tror att om man använder sig av HDCD på en skiva så måste man betala en licensavgift på samma vis som man gör till Dolby.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/07/10 :  18:36:25  Show Profile Send Machine a Private Message
Nääh.... Jag är ganska säker på att man betalar licens på hårdvaran från Microsoft. Att lägga ljudet i 20Bitar och HDCD är nog upp till var och en.. Tror jag!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000