HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 ZZ Top - remixade till förskräckelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:28:50  Show Profile Send Resonans a Private Message
Det här är något som jag är mycket irriterad över!

Vissa här på forumet har säkert varit med när det begav sig för ZZ Top, och hört hur fantastiska de tidiga produktionerna var. Jag var tyvärr inte med på den tiden. Jag själv upptäckte ZZ efter ett rep (och efter en hel del öl) när basisten i bandet slängde på en gammal samling på vinyl - och det var helt fantastiskt, det finns inget som går upp mot den där känslan när man trollbinds av musik man aldrig hört förr!
Jag köpte ju givetvis upp de tidiga skivorna (på cd) - First Album, Rio Grande Mud, Tres Hombres osv. Upptäcker då till min fasa att alla remastrade nyutgåvor är totalt söndermixade enligt, vad jag anser, med det absolut sämsta som åttiotalet har bidragit med: gate:ade trummor, osmakligt reverb och kompressorer till förbannelse. All dynamik är borta!!

Naiv som jag är trodde jag ju givetvis att nyutgåvorna skulle vara remastrade - inte remixade!

Är det någon som håller med mig om detta? Nu har jag skaffat en skivspelare så jag får väl leta upp dem på vinyl - men ärligt talat, det ska väl egentligen inte vara nödvändigt...?

...music is the best...

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/04 :  11:53:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är tyvärr en trend att anpassa ljudet så att det låter bra i dåliga anläggningar.
Ännu en spik i HiFins likkista.

Så här skrivs det i en broschyr om en s.k. finalizer:

"Inserted between the stereo output of your mixer or workstation and your master recording media, the Finalizer 96K dramatically enhances your material, creating that "radio ready" sound – previously unattainable outside a professional mastering house."

Det radiofärdiga ljudet får man genom att komprimera all dynamik som dåliga anläggningar ändå inte klarar och rattar till ett riktigt skrikigt ljud som kan ge liv åt dåliga plastiga högtalare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/07/04 12:00:13
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/04 :  14:13:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag lider med dig....

Köpte nyligen en remastrad skiva av The Clash som tyvärr led av för hög medelnivå (= komprimerad dynamik), man blir så frustrerad och förbannad.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/04 :  14:48:28  Show Profile Send Resonans a Private Message
*Fnys* Vi får väl dra igång ett gruppköp hos onoff då...

hifirocker: om man ändå hade sådan tur som i ditt fall.. Sämre dynamik kan man ju leva med tex när man lyssnar i bilen. Men att totalt mixa sönder så fina låtar är en skymf!

I det här fallet med ZZTop är skillnaden så otroligt påtaglig så att tillochmed min döva mormor hade märkt det. Givetvis blir jag konspiratorisk i mitt tänkande och undrar hur många av alla nyutgivna cd som är "falska". Jag vet ju inte! Jag var ju inte ens född... Nu har jag börjat köpa upp tidiga rolling stones, ett led i mitt personliga krig mot den konspirerande mainstream-rörelsen.

...music is the best...
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/07/05 :  09:34:40  Show Profile Send MartinN a Private Message
Är CD-utgåvorna av ZZ-Top remixade ? Inga kommentarer
eller info om det finns på mina skivor. Trodde att de
bara var tidiga CD-transfer som gjorde att ljudet
var dåligt. Har ivrigt väntat på ZZ-Top remaster -
men vem vet om de blir ännu sämre. Tycker att skivorna
t.o.m. Degüello går att lyssna på, därefter är det kasst.
Tänker i dag sälja min Eliminator, något av det sämsta
CD-ljud jag någonsin har hört.

Martin
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/07/05 :  10:08:54  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Resonans, är det inte möjligen de vidriga nymixarna från den där åttiotalssamlingen Six Pack du fått tag på? AMG skriver om denna

"Six Pack gathers ZZ Top's first five albums, plus El Loco, on three discs, with the added "bonus" of new drum and guitar effects, all added to contemporarize the sound — to make it sound a bit like Eliminator, then. If Six Pack just delivered the original albums, it'd be a good investment, but the studio tinkering makes this a disaster."

Jag har alla deras tidiga på vinyl, men har mycket svårt att tänka mig att nyutgivna cd med dessa skulle vara andra mixar än i orginal. Remastrad och remixad är mycket olika saker.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:16:42  Show Profile Send Resonans a Private Message
filikoster: Jo, antagligen är det samma mixar som på six pack (jag har aldrig hört själva samlingen)- men det märkte jag ju först efter jag köpt skivorna! Jag trodde ju inte att de nyutgivna skivorna skulle ha remixade låtar... Men här är det faktiskt så.

...music is the best...
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:19:41  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jävligt märkligt. Du är alltså helt säker? Splitter nya cd-utgåvor? Nästan så att du skulle kolla med skivbolaget.

Köp annars vinylerna, finns ofta billiga att hitta. I alla fall i Göteborg.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/07/05 14:20:29
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/05 :  21:39:50  Show Profile Send Resonans a Private Message
Visst är det märkligt - och irriterande!
Så här står det i Rio Grande Mud:
The music on this Compact Digital Disc was originally recorded on analog equipment. We have attempted to preserve, as closely as possible, the sound of the original recording. Because of its high resulotion, however, the Compact Disc can reveal limitations of the source tape.

Remixkatastrofen gör sig mycket tydlig på just got paid.

Jag kommer definitivt att köpa upp skivorna på vinyl istället. Men visst är det sjukt - ska det verkligen behövas...? Jag blir bara så misstänksam när sånt här händer. Man vet ju inte hur många skivor i cd-samlingen som blivit våldtagna på detta sätt.

Hmm, kanske nåt för forum-träffarna, att jämföra gamla och nya utgivningar..

...music is the best...
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/07/06 :  09:47:35  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Texten "The music on this Compact Digital..." är i och för sig en standardtext som fanns på de flesta cd-utgåvor på åttiotalet. Har inte settden på nya skivor på minst 10 år. Om den texten finns på din utgåva låter det som om du fått tag på en gammal utgåva från den tiden, trots att den är nyköpt! Tja, jag vet inte.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/06 :  10:25:58  Show Profile Send Resonans a Private Message
Det ligger nog nåt i det du säger... Vi får hoppas att det är så. Jag ska faktiskt kolla efter andra cd´s. Men har du hört ZZ top på cd? Jag har aldrig hört originalmixarna på cd.

..Skumt..

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/10 :  12:38:58  Show Profile Send Resonans a Private Message
Nu är iallafall "Tres Hombres" inköpt - på vinyl. Nu är jag glad igen.

...music is the best...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000