HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tweak av en DAC - idéer tack.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/28 :  19:36:50  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har köpt en Xindak DAC-3 som ett kul tweakobjekt. Min förhoppning är att den skall bli välljudande och att jag framöver skall ha den som signalkälla i anläggningen. Då kan jag en dvd spelare som drive och filmkälla. Vi får se hur det blir med den saken

Jag köpte den efter att ha sett lite bilde rpå den som såg spännande ut. Detta är vad jag visste innan jag fick hem den.



Och väl hemma har givetvis locket lättats på och komponenter identifierats. Jag har märkt upp kondensatorer, spänningsregleringar, op ampar, dacar och lite andra ic kretsar. Tänkte att alla tweakare kan komma med idéer så får vi se vilka jag tillämpar i min dac.




Rent spontant så tänker jag att man kan byta likriktarna, kanske sätta lite kondingarna över op amparna, det har jag goda erfarenheter av, spänningregleringarna är ju av hyffsad kvalitet eller? Kondensatorbanken, vad tror ni om den? Är det läge för lite drosslar tro? Mekaninsk kan man alltid dämpa lite med bitumen. Vad är AD712KN och NE555P för något? Vad är det egentligen för DA omvandlare? Det står något om delta sigma i manualen?? Osv, Osv.

Välkomna att delta i denna tweaktråd.


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/06/28 19:42:45

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/28 :  19:49:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Miniatyrdrosslar till strömförsörjningen till dacen. Sätt en ferritpärla på drosselns ena ben.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/28 :  20:40:39  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ser ju riktigt bra ut den där, kanske prova att byta ut AD712 och OPA2604 mot nått annat. AD8620 kommer man ju att tänka på men den är ju enbart i SOIC, men nått sånt här då kanske:
http://www.lcaudio.dk/com/type3.jpg

AD712:
http://www.analog.com/Analog_Root/productPage/productHome/0%2C2121%2CAD712%2C00.html

NE555 är väl en timer krets, ser ut som om det står "power up" till vänster om den.

/Tobias

Edited by - Tobias_Sv on 2004/06/28 20:42:27
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/06/28 :  20:41:05  Show Profile Send nelsson a Private Message
Ad712 är en dubbel operationsförstärkarare av ordinär kvalitet, tål att bytas ut mot något bättre (AD8066 tex).
DA-omvandlaren och recieverkretsen sitter med stor säkerhet på undersidan av kortet.
Vad sitter det för kondensatorer i signalvägen? Kan antagligen bytas mot något bättre.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/29 :  01:36:39  Show Profile Send Uniper a Private Message
Alltid kul att få se innehållet i apparaterna

Både Ad712 och OPA2604 är dubbla operationsförstärkare. Man kan ju fråga sig varför dom valt att använda två olika. Det kanske finns någon anledning som man bör ta hänsyn till om man byter ut dom. Kolla databladen och se vad som skiljer dem åt.

Spänningsreg:arna är redan LM317, så dom är ok. Men man kanske kan pilla lite med komponenterna runt dom.

74HC04 är en inverterare, alltså en enkel digitalkrets. Antagligen totalt ointressant ur tweak-synpunkt.

Det sitter nog en del kretsar på undersidan. Kan man få titta på den?
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/29 :  08:16:00  Show Profile Send Hjelm a Private Message
74HC04 är mycket riktigt en inverterare. Denna verkar användas för att generera en klocka, se kristallen bredvid, och därmed torde den vara högintressant för tweakning. Inverterar baserad klocka anses väl inte vara det bästa för att generera en lågjitterklocka. Om du inte vill gräva för mycket i klockan så ordna åtminstone en separat spänningsmatning till den.

Hjelm
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/29 :  09:58:36  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag skall vända på kortet och ta lite bilder så att vi får se vilka möjligheter som där öppnar sig.

Jag skall också ta lite närbilder på området runt spänningsreglerarna för att se om det ser ok ut eller om tweakmöjligheter finns där.

En fundering jag har gäller spänningsregleraren L7805CU. Varför skiljer den sig från de andra?

BB OPA 2604 har jag goda erfarenheter av sedan tidigare tweakande så de kommer jag nog att behålla. Däremot kan man fudnera varför AD712 sitter där, varför de inte kört OPA 2604 rakt igenom?

Miniatyrdrosslar måste jag testa efter Bernts goda erfarenheter. Det gäller bara att hitta dacarna

Dom två röda kondensatorenra är på 0.1 uF. Där kan man nog köpa Mcap silverfolie i olja och ersätta. Kostnaden är inte stor och bättre kondingar lär knappt finnas.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/29 :  10:35:35  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Lite info om dacen från Coem Audio som sålde den:


Xindak DAC3: if you have an old cdp. You can keep it as a CD driver. Coupling with this DAC3 decoder(normally comparable to the product of USD2000 in the market) you are pushing the resolution of the regular CDP up the enjoyment of a SACD player. We have a record of 28 customer queueing on the waiting list for this decoder.

Xindak DAC-3 digital decoder
Super Low Jitter Precis ional master clock circuitry.

Delta digital interface sonic digital up-sampling circuit resembling Denon AL24 processor. Upgrading the 16bit/44.1KHz format of normal CD to 24bit/96kHz format.

Multi-step Seelen-key low-pass filter

Audiophile chips from AD Corporation USA: AD1854K 24bit/96k DAC

Full employ of high prˆmcis ional five rings metal foil resistor

Wima and Elna polypropylene capacitors.

Clean power supplied by multi isolated shielding filter dual round transformer. Digital and analogue separate power supplies.


Dynamic range: 113dB

THD: -101dB

Frequency response: 20Hz - 20kHz(0,¡Ó0.5dB)

S/N ratio: 112dB

Output impedance: 470£[

Output voltage: 2V(RMS, 0dB)

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/29 :  17:43:07  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Dags för fler bilder.

Det fanns inte så mycket på undersidan. En IC krets där all info var bortslipad, en da omvandlare som heter AD1854 och en IC krets som heter CX8414-XS1
Datablad på DA omvandlaren finns här:
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/272789702AD1854_a.pdf
Jag har inte hört talas om denna da omvandlare tidigare, är den något att ha tro eller är det billigast möjliga?


Här kanske man kan hitta någon förbättring. Kristallerna har inte samma klockfrekvens. De röda kondensatorerna blir man ju sugen att byta, om det nu kan vara till någon förbättring.


Och såhär ser det ut kring spänningsreglerarna, finns mer att göra där tro?

12 st BYV27-150 likriktardioder har inhandlats så där har jag i alla fall en start. Men mer än så vill jag givetvis göra.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/29 :  18:11:27  Show Profile Send esl a Private Message
Stefan
Schottky dioder behöver man inte i linjära PSU. Det är bara vid switchade aggregat man behöver fast recovery. Snarare då att man vill ha "slöa" dioder. I alla fall i de fall där man har en jättekondensatorbank efter likriktaren. De snå röda 100nF kondingarna är nog väldigt bra kanske man kan komplettera med ytmonterade keramiska kondensatorer mycket nära kretsen, alltså ännu närmare kretsen än vad 100nF kondensatorn är. Titta på om digitaljord och analogjord är separerade på ett vettigt sätt. (det är det nog) Strålat EMC mellan digitaldel och analogdel kan du minska genom skärmning.
En ny clocka till dacen skulle nog vara den bästa uppdateringen.

Titta på TENT klockan.
http://www.diyhifisupply.com/diyhs_cdxo_dac.htm

XO 3 har dessutom en utgång så att du kan synka CD spelaren... Antagligen en av de bästa klockor som finns...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/06/29 :  21:31:31  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag tycker det där verkar vara en ovanligt välbyggd dac, kretsen du inte ser namnet på är en sample rate converter, antingen cs8420 från crystal eller analog devices variant.
24,576mHz klockan står för uppsampling till 24/96 och den andra klockan eventuellt "latchar" om ursprungssignalen i syfte att minska inkommande jitter.

Hur som helst hade jag börjat med 24.576 klockkretsen då den är absolut kritisk genom att ge den ideala arbetsbetingelser (mycket stabil och brusfri strömförsörjning och en 7805 duger inte utan genomtänkt filtrering) alternativt byta ut den mot någon "känd" klockmånglares variant.

Applicera Bernts förslag på samtliga förbrukare och därefter byta ut samtliga elyt-avkoppligskondingar vid digital kretsar mot tex Oscon eller annan med motsvarande data, behåll de röda då de troligen är filmkondingar. Analoga avkopplings kondingar hade jag bytt mot Blackgate eller försökt hitta en kombination av de som sitter där och filmvarianter som tillsammans är tysta och ESR linjära.

Om det sitter kondingar i signalvägen och du inte har allt för mycket dc på utgången hade jag plockat bort dem helt, har du för mycket dc hade jag nog bytt dem mot film eller blackgate varianter.

Mvh





Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/29 :  23:34:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rörutgång kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/29 :  23:47:55  Show Profile Send Wizard a Private Message
KR-rör?

Wizard
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/06/30 :  00:31:04  Show Profile Send JPT a Private Message
Spännande att följa detta. Tror AD1854K är den samma som sitter i denons lite finare sorroundstärkare (av-11 och 4805 eller vad de heter). Men det behöver ju inte säga särskilt mycket eftersom den har bättre arbetsmiljö här med bättre strömförsörjning och uppsamplare...

Har precis beställt en i ett gruppköp. En bild på baksidan hade vart kul i väntans tider...

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/30 :  01:17:39  Show Profile Send Uniper a Private Message
Jag tar tillbaka mitt uttalande om 74HC04, Hjelm har givetvis helt rätt. Det syns ännu tydligare på de nya bilderna. Jag tittade bara lite snabbt och tänkte att den kanske drev lysdioderna på frontpanelen eller nåt i den stilen...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/30 :  11:54:28  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Oj, det finns mängder av förslag och idéer. Kul att ni ändå verkar tycka att det i grunden är en rätt ok konstruktion.

Miniatyrdrosslar. (med eller utan ferritpärla) Drosslar överlag är intressant, är det någon idé att sätta en miniatyrdrossel efter varje likriktare? Jag vill helst inte vara inne och pilla på de pyttesmå ytmonterade kretsarna på undersidan. Men min löderfarenhet är det alldeles för små marginaler. Finns det något annat ställe med lite marginaler där man kan sätta miniatyrdrosslar?

AD712 byter jag gärna. Tror ni den är vald för att den är billig eller finns det något annat syfte? Personliga favoriter är BB opa2604 men även opa2134 är ju ok.


Kondensatorer i signalvägen vet jag inte om det sitter. Jag misstänker ju det stora röda men man får väl plocka loss kortet och följa kretsbanorna. Om så är fallet så är det intressant att se om de går att plocka bort eller bytas mot något bättre.

Att byta klocka är ett kostsamt tweak som lite grand går emot grundidén att göra enkla tweak på en billig da omvandlare. Och att bygga en ny strömförsörjning till klockan låter avancerat. Troligen över min nivå eftersom den bör vara bättre än den befintliga. Att däremot byta ut 7805 stabiliseringen eller modifiera denna låter som ett enkelt ingrepp. Kan man byta den rakt av mot något annat?

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/06/30 :  12:04:19  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Kan du ta et nytt nærbilde av utgangene? Altså fra ca der ad712 opampene står og til rca og xlr utgangene? Tror det er endel å hente der. Ellers så ser jeg 2 stk 0.1 uf kondiser av rimelig ok kvalitet. Muligens i signalvei (eller hf filtrering) Mulig disse kan byttes til noen enda bedre eller kortsluttes helt.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/06/30 :  19:04:15  Show Profile Send A8 a Private Message
quote:
Att byta klocka är ett kostsamt tweak som lite grand går emot grundidén att göra enkla tweak på en billig da omvandlare. Och att bygga en ny strömförsörjning till klockan låter avancerat. Troligen över min nivå eftersom den bör vara bättre än den befintliga. Att däremot byta ut 7805 stabiliseringen eller modifiera denna låter som ett enkelt ingrepp. Kan man byta den rakt av mot något annat?


Att bara byta ut en 7805 mot en annan 7805 kanske hjälper men det ger inga verkligt stora skillnader (har dock för mig att 7805 från jrc är relativt tyst och kanske är bättre än andra).
Ett enkelt tweak skulle kunna vara att tex byta ut avkopplingskondensatorn till 74HC04 kretsen vid 24,576mHz klockan till en 1000uF Oscon (om de finns kvar). Problemet som kan uppstå är att kombinationen av regulatorn och kondingen kan skapa självsvängning vid någon frekvens.
Om jag inte hade vidare erfarenhet eller ett kretsschema hade jag helt enkelt lött kondingen direkt på 1an och 8ans ben och lyssnat för att se om jag upplevde bättre transparens, kontroll och renhet. Om inte ta bort det.

Generellt verkat dacen mycket välbyggd och att byta aktiva eller passiva komponenter utan kretsschema eller kunskap kanske inte alltid gör det bättre, bara annorlunda.

En alternativ approach skulle kunna vara att du beskriver hur du tycker den låter och vad du saknar så kanske vissa av oss kan tipsa om specifika förändringar som hjälper dig komma närmare vad du söker.
Mvh
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:22:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
På begäran, en bild på baksidan.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:32:00  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ny sida

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/07/04 20:30:21
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:42:44  Show Profile Send JPT a Private Message
Tack för bilden! Har ljudet förändrats/förbättrats efter dina tweaks?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/07/04 :  19:57:27  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Sätt häftmasseklumpar på alla komponenter!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:19:14  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ja få höra nu om det blir nån skillnad

När vi ändå är inne på tweaks, ytmonterade drosslar för matningen av DAC och liknande. Är 58-793-58 i ELFA passande?
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/04 :  20:30:57  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Edit - Lägger in detta på en ny sida.


Har börjat tweaka så smått. Har till en början gjort de saker jag känner till sedan tidigare och som visat sig fungera.

Till att börja med har jag satt små WIMA kondingar till strömförsörjningen på op amparna.



Sedan har jag bytt ut likriktarna. Detta kanske inte var nödvändigt i detta fallet men kostnaden är så liten så det är lika bra att inte chansa....



Slutligen har jag satt lite större WIMA kondingar över de stora elektrolyterna



Vad nästa steg blir får vi se. Måste nog kunsultera de som gett idéer för närmare beskrivningar av deras förslag, exakt vad och hur, osv.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/05 :  12:53:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jo det är faktiskt en ljudmässig skillnad efter dessa tweaks. Jag känner igen skillnaden eftersom jag gjort dessa tweaks på cd spelare tidigare och det har gett en liknande effekt. Det första jag tänker på är pondus och med detta kommer det närbesläktade lugnet.

Lugn en hifi floskel som går att återanvända hur mycket som helst. Om man byter nätkablar, skiljetrafo, underlag, Shakti, Bybees, osv, osv så ger varje grej i bästa fall ett större lugnt. Man kan ju börja fundera hur lugnt man vill ha ljudet egentligen innan det blir alldeles för livlöst……. Lugn kanske därför är ett felaktigt uttryck, kanske mindre oro skulle vara en bättre definition.

Nåväl, med begreppen lite mer förtydligade så vill jag påstå att tweaket gett mer pondus, kontroll och lugn. Möjligtvis även lite mer kropp. Innan tweaket var det inte så lätt att höra skillnaden mellan min Denon DVD 2900 och Xindak DAC-03. Det fanns en skillnad, men jag tror inte jag plockat ut rätt signalkälla om jag lyssnat ”blint” 10 gånger.

Efter tweaket är det dock inget snack om saken, nu skulle jag med förbundna ögon plocka ut Xindac DAC-03 100 gånger av 100 i blindtest.


Förhoppningen är att det skall gå att lyfta nivån på DAC-03:an ytterligare lite. Vi får väl se (och höra)

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/07/05 :  14:32:59  Show Profile Send JPT a Private Message
Gött! Lugnt ljud är definitivt eftersträvansvärt i mitt tycke. Brukar förknippa det med en ljudbild som inte ligger alltför långt fram mot lyssnaren till, men det är naturligtvis ingen förutsättning.

Men det är ju lite trist att xindacen "bara" låter som en Denon 2900 utan tweaks... detta är ju en förhållandevis billig multispelare med ok cd-kvalitet, men man hade ju hoppats att en DAC som kostar 9k i Europa skulle spela märkbart bättre än en multispelare för 9k... Blir väl till att greppa lödkolven och följa denna tråd nogsamt när DACen kommer... "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.97 sekunder. Snitz Forums 2000