HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gainclonemonster
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/28 :  09:38:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hej!

Har ni sett min ultrauniversalgainclonekonstruktion? Det börjar blir klart sånär som på DC-servot där alla motståndsvärden inte är kollade.
http://home5.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/29 22:31:44

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/28 :  13:32:10  Show Profile Send time a Private Message
Vad är avsikten med ditt bygge ? vad är det för fel med "originalet" eller är det effekten som ska ökas ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/28 :  13:38:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag hittade inte riktigt vad det var du sålda?!!
Länka in en bild, vettja!

// Pär
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/28 :  17:47:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
P-A har skapat en VINIDLGC d v s en Versatile Inverting or Non-Inverting De Luxe Gain Clone. Man kan koppla på vilket sätt man vill med eller utan servo och med ytmonterat eller hålmonterat DC-servo (om jag inte minns fel). Allt annat än minimalist.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2003/12/28 :  20:28:14  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Dom bilder(na) som du länkar till på diyAudio på orginalet, var väl bestämt falska? Iaf om man läser det "statement" som någon från 47Labs gjorde som finns länkat till i diyAudio-tråden. Eller ser en 10 000 kr maskin verkligen så ful ut?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:12:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Är det någon som VET hur en Gaincard ser ut inuti? Det antyds att den ser hemsk ut men säker är jag inte.

Det finns ingen bild på mitt Gainclonemonster för det "finns" inte ännu. Men om några intresserade själar vill betatesta så finns möjlighet till detta samt till en mycket liten gratifikation. Det bör dock inte vara några nybörjare men ni som är det är välkomna efter betatesten.

Allt går att ladda hem men ta några motståndsvärden med en nypa salt, annars ska det mesta funka och vara klart.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/28 :  22:22:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Vad är avsikten med ditt bygge ? vad är det för fel med "originalet" eller är det effekten som ska ökas ?

Vad är "originalet" i det här sammanhanget. Thomas Madsen har gjort ett bra 4 x LM3886 kort för 200 W men jag kände för att göra ett ultrauniversal 2 x LM3886 stereo kort där allt finns utom 2 x 24-30 VAC samt likriktare. Kortet kommer att få 95 um tjock koppar, bräcker nästan allt på marknaden i det avseendet. Uteffekten ökas inte utan blir den som National lovar.

Ni som kollar på schemat kommer säkert att bli förvirrade av alla alternativ men jag kommer att göra 4 eller 6 olika scheman där alla onödiga komponenter är borttagna för respektive variant. Det kommer också ett kalkylark som underlättar vilka komponenter som hör till vad.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/28 22:23:32
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/29 :  10:58:37  Show Profile Send time a Private Message
Jag menade 47 labs, som ju kanske startade det hela och som är en mycket enkel och väljudande. Den innhåller mindre än tio komponenter. Den behöver inget DC servo och Versatile inverting deluxe utan låter bra ändå, därav frågan. Jag tror man kan se en skymt av innehållet i testet frå 6moons, www.6moons.com Det verkar som de änvänder Black Gate mm men potten verkar inte vara mycket att skryta med..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/29 :  11:19:14  Show Profile Send time a Private Message
Man kan inte se 47 labs på 6moon men därmot deras nya, extremt fula och dyra. Jag tänkte på Audio Zone från Audio Oasis förståss, ser bra ut tycker jag, inget kretskort och korta signalvägar

Lämnat forumet
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  16:24:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Observation: Varför törs ingen webbrecensent ta av locket på apparaterna i fråga? Det är ju brukligt i många hifi-magasin.

webbrecensent är det rättstavat?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2003/12/29 :  16:40:19  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Han som först gjorde klonen. Hur fick han tag i ritningen? Han måste väl ha öppnat locket och gjort ett kretsschema efter det? Borde inte han ha några bilder? Det kan väl inte vara så svårt att lokalisera honom och skicka iväg ett mail?

Webbrecensent. Verkar rättstavat, men vad vet ja. Webbrecensenterna kanske måste ingå nåt avtal med 47Labs om att inte öppna eller pilla på maskinen? Som täcks med nåt snack om att vibrationerna är dämpade på ett speciellt sätt med de första skruvarna ;)
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/12/29 :  18:54:42  Show Profile Send time a Private Message
Ja, om det är lika illa som på bilderna kan man ju fundera om priset är relevant vad beträffar byggkvalitet, dessutom fattas ju rören Kretschemat finns väl i Nationals applikationsguide ? väldikt lika i alla fall.
PerAnders: vad är det för ljudliga skillnader mellan inverterande och icke inverterande ? I riktiga förstärkare ( med rör) vänder man bara på kablarna. Vad har du för åsikt om Thorsten Loesh version ? Jag antar att du har lyssnat en hel del eftersom du gjort dig besväret att göra en med fler komponenter ? Har man besvär med DC på utgången ? vill inte ha detta. Håller på att bygga en för drivning av subbas med en trafo på 20VAC

Lämnat forumet
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  20:12:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
PerAnders: vad är det för ljudliga skillnader mellan inverterande och icke inverterande ?

Inverterande förstärkare med opampuppbyggnad uppvisar cirka 10 gånger lägre dist! Känt faktum sedan decennier tillbaka fast är 0,001% besvärande jämfört med 0,0001%?

Jag har för övrigt ingen praktisk erfaranhet av LM3875 eller LM3886. Min konstruktion är en ren skrivbordskonstruktion som är hyggligt unviversal som gör att flertalet kanske kan finna nöje av detta. Jag har läst önskningarna på www.diyforum.net och när man läser detta så inser man (jag åtminstone) att detta projekt är ganska tungrott på grund av alla viljor. Det är enkelt att själv grunna på det eller slå sig ihop men några som tycker likadant men när det blir många kockar.....

Som ni kanske har märkt så har jag uteslutit alla konstiga audiofila komponenter som har konstig formfaktor. Jag har bara kört med industrikomponenter.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/29 22:03:18
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/29 :  20:43:28  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
Du är säkert en duktig tekniker och det hedrar dig att du struntar i guldörontjafs men när du pratar dist och jämför 0,001% med 0,0001% så luktar det 60- och 70-tal. Det förekom nämligen samma argument även då och ändå lät det skunk om förstärkarna som t.ex. Dynaco Stereo120 som använde trissor som då var det NYA. Dynaco mkIII som skulle ersättas och som var med rör hade ca 0.5% dist och den lät ändå på alla punkter bättre. THD är ingen vidare kvalitetsbedömmare när vi hamnar under 0.1%
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/12/29 :  21:59:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag är medveten om att helhetsbilden inte fås av några olika distortionsmätningar. Många av de positiva återgivningsegenskaperna finns det inga mätmetoder för. Man kan väl dock slå fast att stärkarna på den tiden var inga fartmonster samt att många konstruktioner var faktiskt rent ut sagt dåliga.

Jag respekterar de som faktiskt har guldöron men många tvärsäkra påståenden håller inte i blindtester. Det finns mycket sockerpillerkompatibelt i hifibranschen, den saken är klar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/12/29 22:02:13
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/29 :  22:09:08  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/19 :  10:19:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
I dag har jag beställt kretskort......

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/19 :  11:07:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
så att man kan köpa de av dig eller bara så att du kan testa?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/19 :  13:43:35  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Här kan du läsa vad som gäller:

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/gainclone/deal_gainclone.html

En viktig förändring dock är att jag redan har beställt kort.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/01/19 13:44:38
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/01/19 :  14:54:01  Show Profile Send dajz a Private Message
Bara att avvakta för en annan som inte är så kunnig så att man kan vara beta-testare
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/01/19 :  16:42:22  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ok, då får vi lekmän vänta lite till då

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/01/19 :  18:54:48  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Peranders: Har du någon aning om ungefär när vi vanliga dödliga kommer att kunna konstruera en av dina gainclones?

Har du något tips på någon annan gainclone som använder sig av två stycken lm3886or?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/20 :  09:43:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Micke,

1 Innan sommaren hoppas jag.

2 Nej, det är lite därför jag har gjort denna konstruktion för att fylla tomrummet. Jag ville ha en komplett stereoförstärkare med så mycket som möjligt på kretskortet. Som det nu är behövs bara en transformator samt en likriktarbygga där man kan använda sig av min RFB01 om man har lust.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/01/20 :  17:47:49  Show Profile Send Guru a Private Message
Finns det lågon länk till Thomas Madsens konstruktion med 4 x LM3886 kort för 200 W ?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/01/20 :  18:24:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tror inte han har nån hemsida utan man får kontakta honom via High Fidelity Danmark. Sen finns ju diskussionen på DIYAudio.com. Det är standard BPA-200 konfiguration förutom den balanserade till obalanserade konverterare som sitter på kortet.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/01/21 :  01:15:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Thomas Madsen har en hemsida i form av ett bildgalleri.

http://www.pbase.com/tlmadsen/das_modul

Han kan kontaktas via www.diyaudio.com

http://www.diyaudio.com/forums/member.php?s=&action=getinfo&userid=7976
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=19157

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000