HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audion - erfarenheter och synpunkter önskas.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:25:30  Show Profile Send fredde a Private Message
Hej

Jag är nyfiken på rörförstärkarna som Audion bygger. Har lyssnat på en av dessa för många år sedan och blev då mycket imponerad av ljudåtergivningen. Jag är främst intresserad av den gamla Sterling modellen som ger lite mer effekt för inte så mycket pengar. Frågan är om ni tror att en sån passar i mitt system? Finns dessa Sterling i flera olika varianter, i så fall vilka? Vad kostade de nya och ungefär hur mycket brukar de kosta begagnat?

Mitt system idag är:

Linn LP12 (Akito 1, Valhalla, Adikt, Cirkus)
Linn LK1 som RIAA
Linn Kairn som försteg
Linn LK140 slutsteg samt
Linn Katan högtalare.

Det som är aktuellt är alltså att ersätta LK140 med ett Audion rörsteg. De övriga prylarna är jag mycket nöjd med så de är absolut inte aktulellt att byta någon av dessa. Katan är en högtalare som kräver en hel del ström för att blomma ut. Frågan är hur en rörförstärkare klarar detta? Jag är inte ute efter att spela på disconivåer men vill ändå kunna dra på litegrann i alla fall.


Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/06/28 :  08:25:25  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Rörförstärkarens signum är att den kan svinga spänning och är inte så bra på att avge ström,du får ta och koppla in ett rörslutsteg och testa dej fram,jag såg att Mirre på Veteran-Hifi hade(har)en Audion till salu för 5000kr.
Mvh
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/28 :  10:38:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
fredde

Trevlig anläggning du har, kan det bli bättre

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:31:43  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag antar att du syftar på de gamla Sterling monoblocken med röret KT88. Kontakta då följande herre som har just de stegen:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29551

Sterling finns/fanns även som stereosteg med slutröret EL34, en sådan har undertecknad. Vad gäller ljudet så avviker det ganska mycket från "Linnsoundet" - med Audion börjar musiken blomma ut liksom . Ett annat tips är även att kasta ett öga på de nya Sterling monoblocken som enligt uppgift ska vara makalöst bra för pengarna. 17k paret betingar de.

MVH

Edit: JohnB hade visst KT90 i sina block.

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/06/28 14:32:40
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:52:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag provlyssnade och ägde under en tid en Audio Sterling med EL34. Ingen superhit enligt mina öron - inte sett till helheten iaf. Jag har hört bättre från Herr Andersson.

Har inte Linn ofta lååååååg känslighet i sina högtalare?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:36:52  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
epkpeng (kommer du alltid heta), kan du utveckla det där första lite ?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:50:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Förtydliga vilken del du undrar över, e du snäll.

Nu heter jag Engelholm Audio, eller Pär.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/06/28 15:51:14
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:53:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nejdå, Linn har inte någon generellt utmärkande låg känslighet i sina högtalare. Katan får väl anses vara värst med sina 85dB/W, men alla andra ligger på högre.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:01:29  Show Profile Send Haakan a Private Message
ayn vad ligger dina ninka på för känslighet?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2004/06/28 :  19:14:23  Show Profile Send fredde a Private Message
Mr Ekan<<< Hur hög är effekten på stereosteget du nämner med slutrör EL34? Vad kostade det nytt?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/28 :  20:25:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ninka ger 90dB/W.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Thor
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/28 :  21:48:56  Show Profile Send Thor a Private Message
Jag körde ett tag med ett Kairn till mina Audion Silver Night 300B PP monoblock, och där gjorde inte försteget slutstegen rättvisa. Med Audions egna Premier 2.0 blev resultatet mycket bättre. Mitt Kairn var av den gamla modellen, utan Brilliant.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/06/28 :  21:53:35  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Engelholm, vad saknade/ogillade du hos Sterling EL34?

fredde, 12 W uteffekt. Tror att nypriset låg på 12k.

MVH

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/06/28 21:53:52
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:00:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack för ditt förtydligande, Mr Ekan.

Jag har lyssnat på 2 av mina egna konstruktion, dels Sensitiva men också Entro. Vidare lyssnade jag hos en kompis med Ariel. Av dessa 3 konstruktioner är Entro'n minst lämpad för rör (även om Audio Research gör ett bra jobb med Entro).

Jag saknade det mesta, tyvärr. Rör å så var bytta och allt var OK. Dock var det ingen av högtalarna som kvitterade mig bra upplevelser. Edison 22 var bättre på allt (vilken testats med 2 av dom ovan nämda 3 modellerna) och när man använde Clou's nätfilter till 22'an blev det mycket bra.

Sterling med EL34 saknade enligt mig precision, djupledsinformation och attack/basprestanda. Den kunde varit bättre.

Andra tycker olika men detta var mina erfarenheter. Som Martinsson säger, inget som skall stå skrivet i 3 meter höga brinnande bokstäver för alltid.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:20:52  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Dock var det ingen av högtalarna som kvitterade mig bra upplevelser.


Är det Eriks fel? Nej skämt å sido, det är väl just basen som är akilleshälen hos Sterling SE. Dock tycker jag inte den är SÅ dålig, även om både kontur och djup kunde vara aningen bättre. De parametrarna sägs ju ha lyft sig ordentligt hos den nya Sterlingen.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:55:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Njäe, systemanpassningsfel är nog mer diplomatiskt. Men visst, säger du också att kontur och djup kunde varit bättre så kanske jag inte behöver elda upp mina högtalare...

Hur som helst, den kvitter ett helt OK ljud, men mina erfarenheter är att Andersson kan bättre.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000