HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Favoriserar HiFi & Musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/06/26 :  00:14:53  Show Profile Send Hasse a Private Message
jag är ingen prenumerant på HiFi & Musik. Men har läst en del lös nummer. I dom testerna jag har läst så blir svenka produkter ofta bäst i test. Jag undrar om andra har fått samma uppfattning som jag? Eller har jag fel?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/26 :  00:25:22  Show Profile Send Haakan a Private Message
det är väl kanske lättare att gilla inhemska produkter ?=) man är väl patriot :P dock så håller jag mig till engelska prylar

fast det e sant det du säger dom har aldrig "kapat" en svensk produkt vad jag sett iaf...kanske inte så lätt att få prova nya saker om man är för kritisk ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/26 :  00:39:49  Show Profile Send FBK a Private Message
Hasse!
Troligtsvis så kommer du få höra en massa negativt om den tidningen här, hoppas att jag inte trampade på några tår nu Jag själv tycker att de är okej faktiskt och favoriserar inte mer än någon annan Svensk eller utländsk tidning. Jag har läst Hifi&Musik och High Fidelity sedan 1990 och det har hjälpt mig på traven i valen mellan olika produkter.
Man ska bara inte läsa testerna och tolka dem som fan tolkar bibeln om du förstår vad jag menar. Bara en liten hjälp på vägen. Till slut handlar allt om den egna ljudsmaken.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/26 :  00:56:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hifi & Musik favoriserar väl allt egentligen Nån som håller räkningen på hur många högtalare de testat nu som varit "det bästa vi hört!!"?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/26 :  01:46:18  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja du menar test-serien av riktigt dyra högtalare, ja mycket lovord är det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/06/26 :  13:03:47  Show Profile Send Hasse a Private Message
ja visst ska man vara lite patriot. svenska hifi produkter är ju faktist sellan skit. Jag tycker hifi & Musik är en bra tidning om man jämför med många andra tidningar.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/26 :  13:23:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Åandra sidan så verkar de faktiskt endast hylla samma märken som både Stereophile och Whats Hifi! hyllar.

Sedan så är det i den serie som du nämner produkter där alla troligtvis låter riktigt bra, mem de låter olika.

Så som det talats om här en del gånger, man bör använda tidningarna som en vägledning till vad man som kan vara lämpligt att lyssna på innan man bestämmer sig. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/26 :  13:25:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Man får läsa mellan raderna.
Ex. testet i senaste nummret av QLN Signature, har man läst H&M ett tag så inser man att en sådan recension inte direkt är någon köprekommendation...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/26 :  16:21:09  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Man får läsa mellan raderna.
Ex. testet i senaste nummret av QLN Signature, har man läst H&M ett tag så inser man att en sådan recension inte direkt är någon köprekommendation...

Så sant, men det är vi som läst dessa tidningar i evigheter som kan lista ut detta, är man ny läsare så är det inte så lätt att tyda testerna ibland.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/06/26 :  16:38:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Men varför ska det då vara så svårt att skriva det rätt upp o ner istället ? Om det handlar om att dom inte vågar såga nått pga leverantörens reklam eller liknande så e det ju bara löjligt. Även dom kan läsa mellan raderna.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/06/26 :  17:03:44  Show Profile Send Otto a Private Message
HIFI & Musik's skivrecensioner är väldigt skiftande
med ofta väldigt hårda domar. Mkt bra är oxå deras
betyg på skivans Hifi-kvalitet.
Men när det gäller Hifi-produktsrecensioner så är man
mer diplomatiskt, sällan några hårda domar utan man
försöker istället hitta det positiva med respektive
produkt och då blir det gärna lite slätstruket.
Jag har läst tidningen i ca 25 år och visst Svenska
produkter ligger alltid mkt bra till.
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/26 :  19:47:26  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Det där om basvolymen på QLN Signature (Sub 82) var riktigt roligt att läsa. När jag läste testet fick jag ett negativt intryck, frågan är hur högtalarna låter i praktiken. Eftersom ett visst företag köpt upp märket får man väl hoppas att de får stil på kommande modeller.

Jag tycker bättre om Stereophile, mer detaljerade tester etc.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/26 :  20:29:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fast Stereophiles tester har också brister. Är det någon mer än jag som tycker det blir jobbigt i längden att läsa sida upp och sida ner om hur ex. en viss produkt får puka-slagen att låta extra bra på en viss inspelning av Våroffer från 1972?
Om man inte råkar vara väldigt insatt i klassisk musik och har flera inspelningar av just detta verk är det helt meningslöst som recension.

Nu är det inte alla recensioner som är så, men tillräckligt många. Har de ingen redaktör som kan säga stop?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/26 :  21:47:34  Show Profile Send Haakan a Private Message
VA33ES eftersom ett visst marke kopt upp dom lar det bara ga at ett hall...dvs nerat..

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:46:34  Show Profile Send Olsson a Private Message
H&M favoriserar det mesta och som du säger i synnerhet svenska produkter.
Man är generellt livrädd att trampa något märke vars återförsäljare annonserar i tidningen på tårna.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/27 :  00:48:17  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Men varför ska det då vara så svårt att skriva det rätt upp o ner istället ? Om det handlar om att dom inte vågar såga nått pga leverantörens reklam eller liknande så e det ju bara löjligt. Även dom kan läsa mellan raderna.


Allt handlar ju om att de är beroende av varann på sätt och vis eller drar nytta av varann. Vad skulle de göra utan annonsörer, och hur ofta brukar inte leverantörer och butikerna dra nytta av "Bäst i test i Hifi&Musik"osv.
Vi lär inte få se någon svensk tidning som vågar såga någon mindre bra produkt helt enkelt, utan det gäller som flera skrivit att lära sig att läsa mellan raderna helt enkelt.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/06/27 :  02:07:26  Show Profile Send bebop a Private Message
Hifi-musik är lite småtrevlig. Det där med tester är alltid lite svårt, men det ligger lite i sakens natur att man inte lyfter fram det som är uselt av följande skäl:

- Tidningen köper inte utrustning för tester, det är distributörerna som skickar grejor. Normalt sett skickar dom knappast grejor som de vet är dåliga eller riskerar bli nerskrivna.
- Det finns ett ömsesidigt förhållande mellan tidningar och annonsörer. Allt för negativ text kan skrämma annonsörer och viljan att skicka grejor för test. Det är då tidningarna tar till lite "å ena o andra sidan" och andra diplomatiska uttryck.
- Om en tidning har 10 prylar att skriva om där de 3 uppfattas som dåliga, så väljer man att presentera de 7 som är bra. Publik vill i regel läsa om det som uppfattas som bra.

Med den publik som finns i Sverige, så har både HiFi Musik och High Fidelity en rätt så "lagom" nivå. För oss som har ett större intresse än så, så finns ju både Sterephile, HiFi+ och någon av de tyska jättarna (Audio, Stereo, Stereplay, Hifi Image och Audiophile). Glöm föralldel inte heller den norska Fidelity, nordens förnämsta.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/27 :  17:59:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Denna fråga stod för en del år sedan i Hifi&Musik om jag inte minns fel.Där svarade chefsredaktören just att det är ju vare sig roligt för någon som just köpt en produkt att denna är "usel eller rent ut sagt urdålig" eller för annonsören.

Men som jag skrev tidigare så får man se till att använda tidningarna som urval av vad som kan tänkas passa in i din anläggning, och inte ta deras tyckanden som rena sanningar utan bara åsikter, dock från någon som hört många olika produkter inom den prisklass som man tänker sig att köpa inom.MvhKristofer
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:07:08  Show Profile Send Style a Private Message
de flesta små tidskrifter, oavsett bransch, lever på så kallade "advertorials". Dvs till redaktionell text förklädd reklam. Det har dels att göra med att den huvudsakliga inkomnstkällan är annonsörer och dels med att det är myclet billigare att lite nödtorftigt maskera leverantörernas texter än att skriva egna. Detta är den kommersiella verkligheten.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:53:25  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hehe...helt osökt kommer jag att tänka på bråket som föranledde ett visst ledningsbyte här på forumet för ett tag sen

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/28 :  02:49:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det som sagts ovan är nog sant och det gäller att använda "testerna" som vägvisare, att mera titta till beskrivningen av ljudet, än betygen och därefter fundera på om dessa kan passa i ens egen anläggning. På detta sätt kan man göra ett första grovurval innan man går ut för att lyssna.

Bravo
Go to Top of Page

mason
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/06/28 :  07:37:47  Show Profile Send mason a Private Message
Men är inte det här fenomen som kommer in oberoende vilken bransch som det gäller? Opel ligger bra till i tyska AMS...

Om det beror på att svenska tillverkare gör produkter som passar svenskar eller om det beror på andra orsaker - vem vet?
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/28 :  08:19:15  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Favorisera och favorisera, varför skulle de kapa svenska produkter?
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/06/28 :  09:14:10  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Denna fråga stod för en del år sedan i Hifi&Musik om jag inte minns fel.Där svarade chefsredaktören just att det är ju vare sig roligt för någon som just köpt en produkt att denna är "usel eller rent ut sagt urdålig" eller för annonsören.

Alldeles lysande motivering, även om man (tyvärr) inte blir speciellt förvånad av att läsa det. Dock, har de tänkt på vad den känner som köper en produkt p g a deras uppskrivning och sen upptäcker att den är usel i förhållande till kompisens lika dyra grejer? Hur roligt har han det? Kan man skicka en faktura till H&M-idioterna?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/06/28 :  09:22:27  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag ställer återigen frågan:

Hur många produkter har blivit sågade i någon recension här på Forumet ?...



// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/06/28 :  09:42:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tror att alla som förväntar sig sågningar i tidningar, forum eller andra officiella publikationer kommer att bli besvikna nu och i all framtid.
Varför? Jo därför att vi är olika, har olika smak, vi har olika rum och system. Det vet alla kunniga och det vet även alla någorlunda intresserade läsare (kolla gärna kokboken om hur det går till). Vad som är mindre bra för mig kan vara det som någon annan drömmer om. Därför försöker duktiga recensenter skriva så att läsaren skall kunna bilda sig en uppfattning om hur något låter och om det kan tänkas passa honom/henne. Sedan måste du som läsare ta ditt ansvar och vara kung över ditt system och rum och försöka lära dig det som är viktigt för dig.

Tidningar har alltid lättare att få låna produkter från det egna landet och visst vore det väl mer konstigt om det inte var så?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000