HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 EQ vs kablar, eller både och?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/06/27 :  20:19:31  Show Profile Send lasselite a Private Message
Eftersom jag tydligen pissade på någons parad när jag rekomenderade en EQ istället för kablar för att påverka ljudet i en viss riktning, så startar jag en diskussion i ämnet.

Vad är vinsten och förlusten med de olika tillvägagångssätten? Kombinera eller antingen eller (jo, asså kablar lär man behöva, men...)

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/06/27 :  20:39:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Har personligen inget emot att använda mig av EQ för att färga/förändra ljudet så det stämmer för mig och det rum jag tyvärr är begränsad till.

Givetvis är det ju med EQ´s som med allt annat, det finns bra och mindre bra, jag skulle ju gärna ha en TC ELECTRONICS EQ STATION eller en WEISS EQ1 alternativt en KLARK TEKNIK HELIX.

Jag använder för stunden en Behringer Ultracurve som gör sitt jobb utmärkt, givetvis skulle det inte göra ont med någon av de ovanstående men denna duger för stunden.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/06/27 :  20:46:08  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Hej lasselite

Kablar har ju olika karaktär, mera bas eller mindre bas, mer eller mindre mellanregister och mer diskant osv, som till viss del skulle kunna kompenseras via en EQ. Vad en EQ inte gör är att ta fram mer dynamik och ge perspektiv osv.

Dessutom behöver man ju bra kablar till och från EQ:n. Jag skulle då aldrig riskera att köra ljudet via en EQ. Om jag måste välja mellan att lägga pengarna på en EQ eller kablar så är mitt val definitivt kablar. Vet inte vad en EQ som inte färgar ljudet med tillhörande kablar är men jag gissar att det motsvarar en uppsättning riktigt bra högtalar och signalkablar.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/06/27 :  21:00:04  Show Profile Send bebop a Private Message
EQ var lite på modet mitten och slutet av 70-talet. Det handlade dock inte om att få högre upplösning och bättre perspektiv. Det var mer att kompensera dåliga upptagningar i olika register eller att rätta till tillkortakommanden i övrig utrustning. Med lite rosa brus och mikrofon kunde man med en del EQ´s mäta upp rummet och korrigera för peakar skapade av rummet. En annan användning var vid inspelning av kassettband där man kunde lyfta/sänka frekvensområden för att låta så likt originalet som möjligt. Efterhand som förstärkare, högtalare och inspelningar blev allt bättre och jämnare försvann behoven av både tonkontroller och EQ's.

Idag söker de flesta ett ljudideal som passar en och ens musik. Därav diskussioner om rörljud, analytiskt, neutralt etc. Kablarna kan förstärka och plocka fram den där sista pricken över i:et. Kan förstärka perspektiv och upplösning, bredd och djup. Förutsättningarna för detta är dock att övrig utrustning har potentialen, att ljudet finns där någonstans som kablar kan hjälpa till att mejsla ut.

Om man vill påverka amplituderna i de olika frekvensområdena, skall man inte söka bland kablar. Då kan förvisso en EQ vara rätt val.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:38:44  Show Profile Send gcs a Private Message
bebop var du med på 70-talet? Då på den tiden var det några som hade inbyggda grafiska eq´n inbyggda i sina förstärkare. Ex.v. JVC var en och Marantz var en annan.och den mest avancerade som jag minns var från Soundcraft. Det var bara det att de flesta eq´n vara ganska billiga och hade dessutom fasta frekvenser som kanske inte änns stämde med det man egentligen behövde. På sin höjd kunde man ställa in något slags loudness. Det vanligaste på 70-talet var enkla bas och diskantkontroller. I studio världen hade man om det var avancerat ett trebandsfilter med fasta frekvenser. I slutet av 70-talet kom SSL med sina stora mixerbord(4000 serien)som var otroligt bra men mycket dyra.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/06/28 :  00:07:03  Show Profile Send lasselite a Private Message
Som sagt... En viss skillnad är det nog på dagens EQ och det glada 70- och 80-talets.

Med EQ borde faktiskt subjektivister och objektivister kunna mötas Subjektivisten kan ställa in EQn så det låter "bra", och objektivisten så det låter "rätt".
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/28 :  03:47:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Törs påstå igen att dom som är negativa har inte hört en bra eq. Man kompenserar inte en dålig anläggning med en eq, man kompenserar för rummet. "Gamla" hifi eq'n var för att anläggningarna lät för kasst dessutom var dom oktavbandseq vilket är totalt oanvändbart.
Så dagens parametriska eq'n kan faktiskt med lätthet hjälpa upp och ta fram både perspektiv och dynamik som man inte tror finns i skivorna etc eftersom man tar bort hämmande rumsproblem. Kablar är finputsning. Om man tror att det är stor skillnad på kablar så är skillnaden gigantisk mellan en rätt injusterad eq och en delvis rätt injusterad. Så kan bara säga av egna erfarenheter välj kablar sist så man vet vad man skall söka efter. Rumsakustik och eq är oerhört mycket viktigare.
Dock kostar en riktigt bra eq/delningsfilter långt mer än 10.000 ofta även begagnat.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/28 :  09:16:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kloka kommentarer av alla ovan tycker jag.
Jag håller med om det mesta.
Själv tycker jag att man har problem om man vill lyssna både på metal-musik och klassiskt.
Nyproducerade skivor med metalmusik låter hemskt på bra anläggningar tyvärr.
Där har man defenitivt nytta av en EQ för att dämpa ner vassheten och göra ljudet fylligare.
På klassisk musik föredrar jag en slankare klangkaraktär.
Dessutom bidrar rummet med att fylla i lite extra även där mansröster befinner sig så jag tycker jag har stor nytta av min Ultracurve.
Analoga EQ är ju inget annat än filter, och mycket av skepticismen kommer nog från erfarenheter av analoga EQ.
Men om man manipulerar den digitala signalen innan den omvandlas till analog, så är förutsättningarna bättre, och om det görs på rätt sätt, så tror jag inte att man tappar något i ljudkvalitet.
Rumskompensering är defenitivt något som har framtiden för sig.
Jag hoppas när mjukvaran blir mer tillgänglig på marknaden att vi kommer hitta rumskompenseringsfunktioner inbyggda i cd-spelare m.m.
Det finns ju numera ofta i hemmabioförstärkare för runt 10000 kr.
Nog katten borde det vara standard i en highend-cd-spelare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/06/28 :  11:01:26  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Jag tror det kommer ta ett bra tag innan det börjar dyka upp rumskorrigeringselektronik på highend-prylar. Detta på grund av att det fortfarande finns en allmänt utbredd skepticism till allt som ändrar på signalkällans signaler, även om ändringen skulle vara av korrigerande karaktär.
Fortfarande är det ju så att man förväntas ändra på rummet man spelar grejerna i när man till slut inte kan uppgradera mer, för ingen har väl sett en EQ i en anläggning för över 200-300kkr?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:15:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har hävdat i många år att en bra Eq är A & O. Jag förde förövrigt en debatt i just detta forum förra sommaren om Eq:n (parametriska d:o). Jag minns att det var mycket mostånd när jag bl.a. hävdade att man med ett bra parametriskt filter kan få gamla inspelningar att låta som om de gjorda förra veckan. Jag sitter själv på ett 5-bands parametriskt analogt filter från BSS(Varicurve) och TC-finalizer96 som innehåller ett fembandsfilter, trebandskompressor, dynamisktfilter och lite annat lullull. Jag vill också säga att när man ger sig på sådana filtreringar är det bra att ha en FFT-analyzer för att kunna kolla att man inte är helt ute och cyklar.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:03:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Några förslag från min sida när det gäller EQ´s.
Jag skulle själv gärna haft någon av dessa.
i tur och ordning :
TC ELECTRONIC EQ STATION
WEISS PROFESSIONAL EQ1
KLARK TEKNIK HELIX






martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:27:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Dregel, dregel ...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:29:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur kopplade du in dom och hur lät dom?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:15:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Eller det här:http://www.tcelectronic.com/Finalizer96k eller varför inte detta http://www.bssaudio.co.uk/includes/product_sheet_include.aspx?product_id=38

En digital och en analog som sitter i min rigg och låter kanon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:27:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
"Inserted between the stereo output of your mixer or workstation and your master recording media, the Finalizer 96K dramatically enhances your material, creating that "radio ready" sound – previously unattainable outside a professional mastering house."


Nu vet vi vad som saboterar ljudet på cd-skivorna.

Det radiofärdiga ljudet.
Jo, jag tackar!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:46:08  Show Profile Send Per a Private Message
cellos palette?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/28 :  17:04:55  Show Profile Send gcs a Private Message
"Nu vet vi vad som saboterar ljudet på cd-skivorna."

Säger den som inte vet alla möjligheter och framförallt hur apparaten ifråga låter.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/06/28 :  18:29:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Björn-Ola, jag har ingen av de ovanstående skönheterna i min uppsättning... ÄN :)

Jag tror vi skall akta oss för att uttala oss om dessa eller liknande produkters "negativa" påverkan på ljudet, vänta med detta tills ni testat att göra upptagningar och/eller uppspelningar med och utan dem, men om detta är testat och åsikten kvarsår viker jag mig direkt och ber om ursäkt för mitt "påhopp", jag är dock klar över vad jag fördrar, och inget illa menat med detta.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000