HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Val av skruv till subbygge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/06/27 :  12:38:44  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad tror ni?
Ska jag använda islagsmutter med tillhörande skruv eller träskruv, kommer det ha någon betydelse?
Lådan är i 30mm tjock mdf och basen som ska skruvas fast är en peerless xls 10:a.
Tacksam för råd!!!!

ombud för Intelligent Sound

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  12:53:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Använd islagsmutter, det blir jättebra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/06/27 :  17:17:05  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
tackar för snabbt svar!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/28 :  02:07:02  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Om du aldrig har använt islagsmutter förut, så några erfarenheter på vägen:
Försök sätta dit dom _innan_ du limmar ihop lådan. När jag byggde mina HFLS-1:or så var jag tvungen att sätta dit dom efteråt. Det gick inte att använda hammare utan jag försökte nypa fast dom med polygrip. Det blev lätt snett och när jag satte dit skruven så gängades den gärna fel, fastnade och sedan lossnade islagsmuttern på insidan. Enda sättet att få loss den var att såga med bågfil på redan färdigfanerad låda. Det var svettigt.
Men får man bara dit dom rakt från början är de bra. Jag bytte taktik och skruvade i en skruv genom hålet som jag sedan drog utåt (utnyttjade en avbitare som hävstång) så att muttern satt fast. Då gick det bra.

Jag använde träskruv till en tidigare högtalare. Efter att ha lossat elementet 3-4 ggr så börjar gängorna bli dåliga så där får jag snart byta till islagsmutter om jag ska in igen.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000