HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Cad-ritade om hfls-1 lite :)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  22:34:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
Planen var då att få en högre waf på hfls-1, då stativen är lite vinklade så tänkte jag då att baffeln också måste bli lutad

försökte få frågan besvarad i en tidigare "topic" men ingen tog väl mig på allvar... så jag tänkte jag ritar ist, ni vet 1 bild säger mer än 14 kusiner lr hur det var ;)

iaf så kommer jag då använda 25mm material därför är måtten lite ändrade dock så är volymen densamma, enda skillnaden är då att baffeln/bakstycket är vinklade OBSBaffeln är också oförändrad

en till fråga jag har är kan man ha basporten var som helst? tänkte man kanske på toppen/botten (fråga inte hur den kommer få luft emellan stativen men den kommer iaf få ca 20cm fritt)
om jag stoppar den på toppen så kommer jag svarva till nån fin basport i aluminium

jaja iaf vidare till ritningen (ursäkta storleken vart lite konstigt då jag exporterade från cadden)
finns det några nackdelar med en sån konstruktion, jag kommer inte göra mätningar utan isf hörbara nackdelar





"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/27 :  22:57:02  Show Profile Send henricsson a Private Message
Du måste designa om filtret som nämndes i din andra tråd. Det finns många bygg-recept med lutade bafflar.

WAF? HFLS-1 är (kan bli ) ju hur snygga som helst..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:11:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja dom e helt ok inget snack men dom e lite för fyrkantiga :) (vill inte ha som alla andra heller ;)

frågan är ju då om det blir en hörbar skillnad på ljudet? vore skitsnällt om nån som har ett par hfls-1 kunde "palla" upp sin högtalare en liten bit å lyssna :) känns dumt å bygga om det skulle låta skit...provade göra så med mina dali å det lät i princip likandant kanske lite kraftigare bas men inget jag tänkte på

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/06/27 23:13:38
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:20:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Kraftigare bas? Låter märkligt..

Be två kompisar att vinkla högtalarna succesivt samtidigt som du lyssnar.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:26:49  Show Profile Send Haakan a Private Message
du råkar inte ha några hfls-1or liggandes?

kraftigare bas kan vara inbillning jag kan absolut inte säga att jag hörde någon egentlig skillnad

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  10:02:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om man lutar baffeln blir det fel.
Mer bas blir det iom att mellanregistret släcks ut pga det fasfel som lutningen ger. Men det blir ju MER utan "relativt mer" bas.

Att du inte istället lutar sidorna lite istället om du nu vill designa? Alltså "pyramidform" sett framifrån! Detta kommer också påverka (baffelstöd) men är inte lika allvarligt fel som det fasfel du får iom vinklingen av fronbaffeln.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:50:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
hmm mja alltså hur stort ingrepp i filtret måste man isf göra? designa om hela filtret?

annars har jag nog kommit på lösningen (eftersom jag är så tjurig)
ställbara stöd under högtalaren/stativet? ;)

lr så gör man det enkelt och bygger den som den ska vara ;)
vilket det säkert kommer bli

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:52:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är omkonstruktion av filtret som gäller om du lutar baffeln. Det står ovan (henricsson's inlägg) och i tidigare trådar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:31:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
fortfarande missförståelser :( ajja vi struntar i et då ;)

edit: går det att simulera frekvensgång på nåt sätt och isf hur?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/06/28 16:40:05
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:58:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad blev det för "missförståelser"? Du undrar hur stort ingreppet blir? Det blir omdesign. totalt. Med lite tur bara diskantens filter med otur både bas/mellan och diskant.

Det går att simulera rätt enkelt. LSPCad heter ett alternativ på mjukvara och på HFLS-1-sidorna finns mätdata att ladda ner. Man kan tom teoretiskt justera diskantens placering i LSPCad och simulera på det sättet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/28 :  18:42:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
jaha okok ska se om jag lyckas simulera :)

jo just det går det att placera basporten vart som helst lr blir det fler problem av samma sort som tidigare

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/06/28 18:48:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000