HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 All "budget-hifi" jättebra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DennisJ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/06/24 :  23:54:23  Show Profile Send DennisJ a Private Message
Letar efter en billig men ändå bra 2-kanals förstärkare, och har tittat på NAD C320BEE och C372, HK 670, Cambridge Azur och Denon PMA-1055.

Det som är förvirrande är hur pass bra kritik de flesta av dem får i diverse tester, med undantag för Denon som sågades i ett par recensioner. Är de verkligen så bra, eller finns det någon som är mycket bättre än de andra? Jag är ute efter "varmt" ljud, dvs inget sterilt "plåt-ljud". Givetvis ska det inte vara "slött" ljud för det. Hoppas ni förstår vad jag menar. Kommer inte att köpa en förstärkare utan att lyssna på den först, men det är ju alltid kul att veta vad ni "hifi-nissar" föredrar.

Nu skiljer det en del i pris mellan de olika, men jag vill egentligen bara veta vilken av de som är bäst, eller om det finns någon annan som är bättre inom samma prisområde.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/24 :  23:59:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Till finns MÅNGA faktorer som avgör hur det låter.
En bidragande orsak om det drar åt "kallt" eller varmt" ljud, är dina högtalare... Som är ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/06/25 :  00:11:19  Show Profile Send Roq a Private Message
Håller med Zalve.
Jag har haft HK670 hemma och nåt "varmt" ljud levererade den då inte, i alla fall inte tillsammans med Audiovector-högtalare (som jag då hade). Jag valde senare en Vincent SV-233 som inte låter "kall/analytisk" med ordentlig tyngd i tillslagen och tillräckligt detaljerad för min smak.
Lycka till - det är roligt att sätta ihop sin anläggning!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/25 :  00:13:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
De fyra första förstärkarna i din uppräckning tillhör nog de mest rekommenderade i den prisklassen (särskilt de bägge NADarna, HK har jag aldrig hört men den får alltid bra i tester).
Men som Zalve skriver så är den kombinationen förstärkare+högtalare (och CD) som avgör ljudet

Välkommen till forumet!
Go to Top of Page

DennisJ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/06/25 :  01:21:10  Show Profile Send DennisJ a Private Message
Har inga högtalare än (förutom ett par små mission som dock låter helt ok för storleken), planerar att köpa allt på en gång.

Jo, NAD har jag fastnat lite för. Är C372 såpass mycket bättre än C320BEE att den är värd priset (lite mer än det dubbla)?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/25 :  03:46:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Anpassning som sagt och lyssna efter vad man själv gillar gäller, men dessa rekommenderade produkter kan vara en bra start att börja med.

Bravo
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/06/25 :  11:03:16  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag lyssnade på en hel del budget hifi med farsan när jag skulle hjälpa honom sätta ihop sin anläggning och jag tyckte cambridge azur 640 stärkaren lät mycket bättre än C320BEE, det tyckte farsan också och det blev cambridge.

Jag har dessutom kört cambridge azur 640 med ett par Dynaudio 1.3SE den senaste veckan med förvånsvärt bra reslutat med tanke på att stärkaren kostar 3500kr.

Jag kan varmt rekommendera Cambrigde Azur 640 stärkaren (och cdn också för den delen), i mina öron är det det klart bästa budgetvalet. Men alla har ju som sagt olika smak så gå ut och lyssna själv.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/25 :  12:00:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Instämmer i kören här, lyssna på flera olika innan du bestämmer dig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/25 :  13:14:36  Show Profile Send MikaF a Private Message
Ge Atoll IN-50 en lyssning tillsammans med några andra.


MVH/Mikael

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/25 :  13:24:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Instämmer i Bravo,s åsikter. Det här kan bli riktigt bra men främst så bör du lägga kraften på att hitta högtalare som passar "din smak". MvhKristofer
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/25 :  23:50:57  Show Profile Send FBK a Private Message
DennisJ!
Hur mycket har du tänkt att lägga på hela anläggningen först och främst
Och så rekomenderar jag att du först och främst ger dig ut i Hifi djungeln och lyssnar på olika högtalare för att hitta ditt ljudideal om du förstår vad jag menar.
Mitt råd är börja med att bestämma dig för vilka högtalare du vill ha, och bygg sen annlägningen runt dem.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/27 :  10:37:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Jo, NAD har jag fastnat lite för. Är C372 såpass mycket bättre än C320BEE att den är värd priset (lite mer än det dubbla)?

Det är främst betydligt högre effekt som du betalar för. Om du inte har alltför trögdrivna högtalare räcker förmodligen någon av NAD C320BEE, HK 670, Cambridge Azur och Denon PMA-1055.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/27 :  10:47:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
H/K 670 kan nog driva det mesta, mer strömstark stärkare
får man nog leta länge efter i den prisklassen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/28 :  11:53:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vilket prisområde pratar vi om ???
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:08:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bör väl vara 4-5.000 kr

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/06/28 :  20:17:54  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Vill bara säga en varnings ord om HK670. Var försiktig vilka högtalare du väljer. Väljer du några högtalare som är lite vassa i diskanten blir s och tj-ljud väldigt överbetonade.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:43:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog säga att en av Cambridge stärkarna kan vara intressanta, dom har alltid gett bra ljud för pengarna. Sen har man Micromegas Minum som hamnar under 5000:-, den är lite mjukare och välbalanserad än tex de billigare cambrigearna...

/Martin
Go to Top of Page

DennisJ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/09/16 :  00:19:11  Show Profile Send DennisJ a Private Message
Hade glömt bort denna tråden, men bättre sent än aldrig.

Det blev en NAD C320BEE, efter att ha lyssnat på den och Cambridge 640A, som enligt mig hade för mjukt ljud och suddade ut en del detaljer.

Har haft NAD:en några månader nu, och är fortfarande helnöjd. Kör den ihop med B&W 309, men har även provat med Jamo Concert 8, JBL L150 och L300. Blev faktiskt lite smått imponerad av att den inte storknade ihop med de sistnämda ;)

Kan utan tvekan rekommendera denna förstärkaren. Däremot funderar jag på att byta CD-spelare nu, har en Technics PS740A med ganska vass diskant (1-bit D/A ).

Är det stor skillnad mellan C521BEE och C542 ljudmässigt?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/16 :  14:31:17  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Dennis J:
quote:
Är det stor skillnad mellan C521BEE och C542 ljudmässigt?

Jag har i och för sig enbart lyssnat till de båda i Hi-Fi Klubben-butik, men det är skillnad till 542:ans fördel. Huruvida skillnaden är tillräckligt stor för att motvera prisskillnaden kan enbart du, dina öron och din plånbok avgöra.

Kul att få läsa hur det blev och att du är nöjd med dina hittillsvarande inköp.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

björne666
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/09/16 :  14:57:34  Show Profile Send björne666 a Private Message
Det finns en NAD 541 till salu under säljes för 1600:-. Har haft en sådan och var mycket nöjd. Klart bra spelare i prisklassen!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000