HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska man ha baslåda till musiklyssning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/15 :  00:39:40  Show Profile Send vagabond a Private Message
Basen i mina lådor är ganska tunn, speciellt vid lite rockigare musik och jag har funderat på en (eller två) baslådor men en sådan tänker man ju oftast i samband med hemmabio och sånt. Jag har ett par horn-högtalare och har nu svår att lyssna på vanliga lådor så ett byte är nog inte aktuellt. Vad har ni för erfarenheter?

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/09/15 :  00:57:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Prova och avgör själv blir nog det bästa svaret.
Det gäller ju att få övergången mellan basen och högtalarna så sömlös som möjligt, lyckas inte det kan det upplevas som störande. Å andra sidan så mär ju olika individer olika känsliga för olika typer av störningar. Dessutom gäller det att inte dra på basburkarna så att de tar överhanden.

Bravo
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/15 :  02:05:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
vagabond,

tyvärr har begräppet baslåda förvrängts något, mycket tack vare (som du var inne på) - hembio. Just subbas(woofer) är fortfarande ett lustigt begrepp för mig, 'under basen', vad finns där; mer än våglängder valar och elefanter kan uppfatta?

Skämt och sido. Precis som "Bravo" nämner så kan det ibland innebära problem att integrera basmoduler med högtalarna (det krävs, enligt mig, minst 2st, annars lyssnar du mer på rummet än baslådan).
Problemet löses nog enklast med ett filter som högpassfiltrerar dina högtalare och lågpassfiltrerar basmodulerna på ett passande vis. Det finns många alternativ, Behringer är ett. TacT ett dyrare men (troligen) ett bättre alternativ.

Med högpassfiltrering av högtalarna vinner du mycket iform av mindre distorsion och högre ljudtryckskapacitet t.ex.

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/09/15 :  09:38:19  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Jag ställer mig följande fråga när jag läser vagabonds inlägg om hans bristande bas:
Vad betyder det att basen upplevs för tunn? Är det att den är låg i nivå runt 50-100HZ? Alltså där den mesta basen finns. ELLER är det så att nivån är ok, men att basen inte går djupt nog i frekvens. Kanske den tappar kraftigt efter 40 Hz t.ex.
Medicinen blir annorlunda ordinerad beroende på ;-)

En subwoofer kan göra nytta om den integreras väl. Fast hur man spelar med den beror på vilken typ av problem vagabond har. Jag tycker att en subwoofer oftast gör mest nytta om den integreras så att den spelar mycket lågt och under ett par fullregister högtalare. Då kan den lägga till ett fundament och rumsinformation till musiken. Så har jag t.ex spelat länge med Snell golvare och Audio-pro sub. När subben får spela mellan 20-35Hz så anser jag att det sällan behövs 2 st subbar. Varför inte prova AudioPros lilla nya sub? Den fick bra vitsord i senaste hemmabio.

Vill man dock ersätta hela basen med subwoofers och dela signalen runt 80Hz så att satelliterna inte längre spelar bas utan bara diskant och mellanregister, så är det en annan femma. Då blir det ofta svårare att integrera samt att jag starkt rekommenderar 2 st subwoofers av samma skäl som Gerhard46 nämner ovan. Här är ett elektroniskt delningsfilter att föredra samt att fasen blir viktig för en bra övergång.

Är nu basen bara lite tunn så kan man ju för all del prova med en tonkontrollshöjning på 3db eller vad det nu behövs. Fast för oss som är "audiointresserade" så är det ju lite som att svära i kyrkan (om den inte ligger i den digitala domänen då ;-)

Lycka till!
/Shaft
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:41:08  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Hej,
Jag har gått från golv till stativhögtalare och tyckte jag saknade ngt. Köpte därför en REL Quake som jag bryter vid ca 30 Hz, vilket jag tycker funkar bra. Jag upplever dock att det låter mer från den position där subben står, i mitt fall till vänster om vänster front. Kan var så att man behöver två subbar eller kanske flytta subben mellan frontarna.
/Micke
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/09/15 :  13:49:25  Show Profile Send ReKo a Private Message
Micke65: Bara en liten fråga.. Går verkligen dina stativare ner till 30hz? För mig låter det som du skulle få ett "hål" där,, mellan baslådan och stativarna.. bara en tanke

mvh / Ante
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/09/15 :  16:51:25  Show Profile Send sella a Private Message
Har 52se körde ett frekvens svep.= bryt frekvense till suben blev ungefär 30hz, så det är nog ok. Mitt rum är cirka 50kvm

dynamik!!!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:44:45  Show Profile Send Micke65 a Private Message
ReKo: Jag har inte koll på hur långt ner dom går. Hade förväntat mig 40-50Hz, men i mina öron så är 30Hz ok. Viss reservation för 30Hz med tanke på skalan på vredet, toleransen är säkert ±2Hz.
/Micke
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/16 :  00:26:07  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Matching av frekvensovergang og lydsignatur mellom hovedhøyttalere og subwoofer(s) fra ulike produsenter, samt lydmessige og interiørmessige plasseringsproblemer er potensielle problemer som oppstår med subwoofers benyttet til musikklytting, men det er flere måter å få et bra resultat på, for eksempel:
1. Anskaffe fullrange høyttalere som gjør subwoofer(s) overflødige til musikklytting.
2. Kjøpe hovedhøyttalere og subwoofer(s) fra samme produsent som er optimalt matchet til hverandre
3. Jobbe svært mye med testing, matching og plassering av kombinasjoner av ulike typer hovedhøyttalere og subwoofer(s) fra ulike produsenter.

PS: Har man et par bassfattige hovedhøyttalere kan det i enkelte tilfeller oppleves mer tilfredsstillende med subwoofer(s) enn uten, SELV OM det eventuelt oppstår nye problemer med subwoofer(s).

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/16 :  00:53:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har vad som borde vara ett par fullregisterhögtalare (N803) men jag använder ändå (oftast) en sub som är delad vid ca 50 Hz och spelar på väldigt låg volym, jag har inte delat högtalarna utan de spelar ända ned.

Egentligen så upplever jag inte att subben går lägre ned i frekvens än högtalarna (jag tror högtalarna är specade till 35 Hz, subben till 26 Hz och i mitt rum är det inte jätteskillnad) utan det är mer att jag får en lite "jämnare" bas i rummet, antagligen är det i huvudsak så att subben hjälper till att fixa till dålig akustik.

Det ska tilläggas att jag använder en B&W ASW600 så subben "borde" inte vara i paritet med högtalarna men jag tycker det fungerar bra.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/16 :  15:04:22  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Litt usikker på om "N803" er B&W, i likhet med din sub, men hvis HT & sub er fra samme produsent, så kan det kanskje forklare til en viss grad at du opplever at det funker bra selv om subben ikke "burde" være i paritet med HT. Rom, plassering, demping/akustikk etc. spiller også inn.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000