Author |
Topic |
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 12:49:28
|
Tjo !
Är sugen som tusan på att köpa några icepower 500A moduler, är det någon som byggt med dessa, vilka erfarenheter finns och hur har ni löst PSU'n ?
Mvh |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 12:54:49
|
Jag har två ice moduler men har inte påbörjat bygget än. Det finns div. trådar om ice modulerna så gör en sökning så hittar du en hel del |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 14:40:14
|
Jo jag hittade några bla en med switchad nätdel men det är lite advancerat för mig...
Finns det inga gamla hederliga PSU'er med feta kondingar och rejäl trafo :) Jag skulle behöva ha ett komplett schema då jag ej har kunskapen att konstruera själv...
Vad jag fattat av dokumentationen ska det vara en 12V Dc och en 70-80V Dc...
Mvh
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 14:47:14
|
StefanB har gjort det lätt och mycket bra för sig! Han köpte komponenterna i ½-fabrikat från Holland (var det väl, Stefan?).
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 14:50:57
|
Hittade StefanB's byggbeskrivning, ser fin fint ut :)
Konstigt man inte hittar den via sökning på Icepower och arkiv ikryssat :( |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 17:37:04
|
quote: Jo jag hittade några bla en med switchad nätdel men det är lite advancerat för mig...
Det är faktiskt ännu lättare att bygga med de moduler som har switchad nätdel. Den switchade nätdelen är redan färdigbyggd så det behövs bara nätspänning, ingång och utgång. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 17:44:43
|
Bernt: Är det dom som heter ASP ?
Har beställt 2st 2*500 fast inte ASP utan 500A kanske skulle valt dom andra..... :(
Mvh |
Edited by - Guru on 2004/06/21 17:55:20 |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 18:04:49
|
Hej,
Jag har också byggt en del med ICEpower modulerna. Det är främst 500W versionerna jag använt. Jag har använt både "vanliga" nätdelar baserade på transformatorer och switchade (egna) nätdelar. Som transformatorer har jag använt allt från 300VA upp till 2500VA. Mina erfarenheter är att man egentligen inte behöver ta i så väldigt mycket då man dimensionerar sin nätdel. Då modulerna använder klass-d teknik så klarar de sig med en mindre nätdel än vad motsvarande förstärkare med konventionell teknik skulle ha gjort. Switchade nätdelar(SMPS) har både sina för- och nackdelar. Fördelen är att hela förstärkaren kan bli oerhört kompakt och liten (se bara på ICEpower 500ASP). De har en stabil, reglerad utspänning som relativt enkelt kan ändras. Priset är oftast även lägre då man når upp till ca 1000VA och högre. Nackdelarna då? Ja, vanligast är nog att folk i allmänhet tar en switchad nätdel, vilken som helst, och använder till sitt ljudprojekt. Resultatet blir oftast en uppsjö med störningar och andra konstiga fenomen. Sen drar man slutsatsen att switchade nätdelar är skit. Det är snarare så att 99% av alla SMPS som säljs INTE gjorda för att användas i ljudsammanhang. Gör man bara konstruktionen med tanke på ljudanvändning så blir resultatet oftast rätt bra. De förstärkare jag närmast tänker på där man lyckats hyfsat med SMPS är bla Linn Klimax och Halcro. Dock ska man ha i åtanke att SMPS är normalt inget att ge sig på för den lille hemmpularen. Har man inte absolut koll på vad man gör så avråder jag från att försöka ge sig på ett bygge.
Trafo då? Oftast den bästa lösningen. Lätt att bygga ihop och komponenterna finns lätt tillgänliga. Att det väger en del och tar mer plats än SMPS gör oftast inget i sammanhanget. Till ICEpower 500 räcker det långt med en 500VA trafo. Lyssnar man på vanlig musik klarar man sig med det. Har man ett hyfsat lytpaket kan man kanske tänka sig något mindre trafo.
/Peter |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 20:25:23
|
Acme
Håller inte riktigt med |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 20:37:27
|
Acme
Sorry, tryckte på fel knapp
quote: Det är snarare så att 99% av alla SMPS som säljs INTE gjorda för att användas i ljudsammanhang.
Det som kan vara ett problem med SMPS är att de ofta inte går rent vid väldigt låg last. Detta kan innebära att man hör missljud då förstärkaren står i tyst läge och kanske även då man spelar lågt. I övrigt så tycker jag nog att de flesta SMPS är bra nog att användas till hififörstärkare. En standard-AC/DC genererar en väldigt stabil spänning med ett rippel på under 50mV. Vill man reducera ripplet på utgången ytterligare så kan man stoppa dit lite extra filter i form av en common mode drossel, en ellyt och ett par plastkondingar till chassiet. Det kan också vara en god idé att se till att det finns en metallburk runt apparaten om det inte finns ifrån början.
quote: Priset är oftast även lägre då man når upp till ca 1000VA och högre.
Skulle snarare vilja säga att priset är högre speciellt när man kommer upp på så stora effekter. En 100W AC/DC kan enkelt produceras för dryga hundralappen jämfört med en 100VA toroid, en likriktarbrygga och ett par 10000u-kondensatorer som hamnar på ca 80kr. Tittar man på en 1000W AC/DC så går den knappast producera under 700kr och det är då att jämföra med en 1000VA toroid som kostar ca 300kr samt sex 10000u-kondensatorer för ca 120kr och likriktarbrygga för ca 20kr dvs totalt 440kr. En stor nackdel med SMPS är också den långa utvecklingstiden. Men bra är det |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 22:14:02
|
Hej,
Pabo: Jo, man kan ju alltid diskutera priset i förhållande till vilken volym saker kan köpas i. Jag försökte mig på en prisjämförelse om man som privatperson vill bygga ihop något. Då köper man ju oftast saker per styck från tex Elfa eller liknande. Då vet jag heller inget ställe som säljer 1000VA trafosar för 300kr/styck (men jag skulle gärna vilja veta...). Volympriser är en helt annan sak. Men det gäller ju även SMPS i så fall.
Vad gäller det tekniska, så är det egentligen inga (nåja) problem att få en SMPS stabil och gå "rent" ner till låga laster. Vad gäller utgångsfiltrering så kan man lägga till extra komponenter på utgången som Pabo beskriver för att förbättra en standard SMPS. En metallåda runt det hela är också att rekomendera om man tar någon standard SMPS.
Jag håller med om att SMPS har en något längre utvecklingstid...
/Peter |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 22:46:08
|
Acme
Men en 1000W SMPS kostar väl ett antal tusenlappar i enstyck? En 1000VA trafo får man ju för 700kr och ellyterna kostar kanske runt 200kr så även i det fallet är det ju billigare med traditionell strömförsörjning.
När det gäller att gå rent vid låg last brukar jag köra voltage mode eftersom det är lättare för styrkretsen att generera smala pulser då den inte behöver lågpassfiltrera rampen som i current mode. Har du något annat knep? Det är sällan man disskuterar SMPS på forumet.
|
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2004/06/22 : 11:18:02
|
Hej,
Jo, jag får nog ge mig då det gäller kostnaden för en 1000W version. Speciellt som den även kräver en PFC också... Det finns ett antal mer eller mindre bra sätt att reglera vid låga laster. Normalt använder man både sk (average)currentmode och voltagemode controll och låter voltagemode "ta över" vid låga laster. Man kan även behandla ströminformationen på flera sätt. Sen kan man även tänka sig att ta bort en viss procent av pwm signalen vid låga laster (pulse-skipping och liknande). Man kan också använda en lösning då man känner av strömmarna i flera punkter, men det brukar ofta bli rätt besvärligt och kräver en del kringkomponenter. Eller så gör man alltihop med en DSP...
/Peter |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/06/22 : 12:21:29
|
Oki...men om någon skulle vilja hjälpa mig att rita upp ett schema på en "vanlig" PSU vore jag glad :)
Mvh |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2004/06/22 : 21:54:16
|
Jag har aldrig sett några distorsionsmätningar på Zappulse, speciellt intressant vore att se THD vid höga frekvenser och höga uteffekter. Av det jag har sett av topologin som används så finns där ingen global motkoppling utan bara en "pre"-filter hysteressignal som används för att generera omslag. Jag gissar därför att distorsionen hos en Zappulse vid höga frekvenser är enorm, garanterat närmare 1% redan vid 7kHz och halv uteffekt. Om någon har gjort några mätningar eller sett plots får ni gärna upplysa mig. |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2004/06/23 : 09:43:41
|
Passar en 500VA 2*38V till denna ?
Hur många VA ska 12V vara på ?
Mvh |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2004/06/23 : 21:27:49
|
Tänk på att det skall vara +/-12V så du behöver två st 14V-lindningar som likriktas till ca 20V och därefter stabbas ner till 12V. Nätet varierar ju +/-10% så det bör man ha i åtanke. 2x38V passar perfekt men varje modul behöver bara en lindning (dvs 55V likriktat) så du kan ha en lindning till varje modul. Modulerna har differentiell ingång så du behöver inte oroa dig för jordloopar. Sätt dock på ferriter på utgången av modulerna samt ha en filtrerad nätbrunn för att undvika att störa FM-tuners och dylikt. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/06/23 : 21:57:58
|
pabo skrev quote: Jag har aldrig sett några distorsionsmätningar på Zappulse, speciellt intressant vore att se THD vid höga frekvenser och höga uteffekter
Kolla i senaste numret av High-Fidelity. Du har helt rätt. Disten är ej låg....... fast det kräver säkert lite tolkning av mätningarna. Disten låg på 20% och med lite filter inkopplade sjönk den men över 3 kHz är den betydande fast enligt uppgift låter den inte så illa fast recencenten var inte lyrisk. ICE-modulerna verkar vara ett snäpp bättre och det är även prislappen antar jag. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2004/06/23 22:01:00 |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 09:06:13
|
OK, tack Peranders!
ICEpower bygger på en helt annan teknik som är vida överlägsen både vad gäller distorsion, brus, utimpedans och ljudkvalitet. Men du har rätt i att prislappen är högre fast kanske inte vid stora volymer då antalet ingående komponenter inte är högre i ICEpower.
Vi får se vad pressen tycker om våra VCCA snart |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 09:20:38
|
Jag har modifierat lite i CHs slutsteg, Ice är känsliga för kraften till lågnivådelen. Använd separat trafo och schottkydioder, bypassa gärna lytarna med bra foliekondingar. Använd så bra regulatorer som möjligt. 500W Emblastegen är (Eller var? Vet inte om de tillverkas längre.) oerhört känsliga för nätkablar. Den som vill sälja nätkablar ska nog använda såna slutsteg för att dema. Jag har varit skeptisk mot vad jag tyckte var hokus-pokus men här gjorde byte mellan nätkablar STOR skillnad. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 10:16:05
|
pabo srev: quote: Vi får se vad pressen tycker om våra VCCA snart
... ja just det....jag har bara hört prat än så länge.... fast efter vad jag har sett hittills så har du säkert förmåga att leverera också. Jag är mycket nyfiken på ditt brottarklass-D-steg. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 18:21:32
|
Pabo, blir det något som DIY-folk kan använda sedan? Skulle vara kul med fler alternativ för byggen! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/06/24 : 19:15:16
|
PABO: Jag kikar in till dig... har ju inte sett bebben än. Köper du tillbaka pippihögtalarna efter åtta år? Har knappt spelat in dem... ge mig ett bud ;) |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Topic |
|