Nån som vet ungefär hur länge högtalar element klarar sig själva gummi eller skummkanten brukar man ju säga är det som begränsar livslängden hos elementet .. men hur är det med resten av elementet?
I första hand är jag nyfiken pga av mina 15" jag har monterade men oxå mina 15" jag har liggande. Sen har jag ganska mycket med element som ligger packade i lådor med varierade ålder!!
Nej. Seriöst, det beror på vilka element det är och vilka material som använts. Är dom bra håller dom mycket länge. Skumkanter kan ibland bli lite dåliga, men vissa typer gummi håller evigt. Jag hade ett par Dynaudio som nog var närmere 10 år, och elementen var som nya.
Jag har ett par gamla JBL element som man skulle kunna göra om ett gammalt talesätt för. "Än är det ingen som vet hur gammal en Volvo... förlåt ett gammalt JBL element kan bli"!
det finns gott om JBL element som är över 50 år och som fortfarande används i High-End högtalare av yppersta klass! Själv har jag ett par gamla och fullt fungerande 075'or som är från tidigt sextital. Dock är membramen bytta. Sen har jag ett par gamla JBL 2110A som jag använder just nu och som är från samma tidsperiod och jag räknar med att de ska fungera lika bra om trettio år, som de gör idag.
Så, man kan nog säga, att det beror lite på vad det är för element du har. Vissa har säkert tagit slut efter tio år och går inte att renovera. Sen finns det element som i princip kan hålla hur länge som helst med lite underhåll.
=) Ja det är ju inte JBL .. Dom flesta är nog noname ett par är faktiskt mina första element jag köpte från hifikit 15år sen zachry heter ju visserligen dom omonterade 15" (som jag försöker sälja)