HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur skickar ni Hifi-prylar som ni säljer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:27:22  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag undrar om någon har något bra tips på hur jag lättast skulle kunna skicka hifi-prylar jag säljer?? I mitt fall nu är det ett par högtalare som skall skickas ett gäng mil om allt går som det skall... Posten har ju en gräns vid 20 kg för privatpersoner och jag vet i katten om det räcker ens för en högtalare... Så vad finns för alternativ?? Någon som har koll??

En fråga till frexten; hur brukar ni som säljer prylar göra med betalning?? Postförskott?? Eller finns det andra alternativ där med??

Mvh
/Stefan

-- Life sucks, then you die -

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:30:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
SJ Bussgods, paketen kan även skickas med efterkrav, något som posten inte
klarar av om man inte har ett konto.
Betalningen får man via ett avi från Bussgods som kommer med posten!!!

"Man behöver inte vara en dåre bara för att man är hifitokig"
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:37:57  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
http://www.bussgods.se/ borde vara den Björn-Ola menar...? I alla fall har jag nyttjat dem en gång (hej SZR!), funkade perfekt...

/P
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:23:54  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Kul att folk lär dig på att göra något EN gång, och sedan kan gå ut och leka expert .
(hej Per)

Angående betalning, så är det något som man måste avgöra från fall till fall. Efterkrav känns ju rätt när man säljer, men när man köper är det inte alltid så kul. Detsamma gäller förskottsbetalning. Ett alternativ är att köparen betalar typ hälften i förskott och resten när grejorna har kommit fram. Telefonkontakt är också bra, det känns ofta bättre att göra affärer med någon vars röst man hört. Man kan ofta avgöra om personen i andra änden av tråden är "en trevlig prick".
(hej Per)


//StefanZ
"Mirage - faster than sound"
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/09/25 19:24:49
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:27:58  Show Profile Send Bosco a Private Message
Håller med om att www.bussgods.se är bra, har använt dom flera gånger. Nackdelen är att det inte finns efterkrav på alla (små) orter, då får köparen betala på närmsta ort med efterkrav.

I vilket fall som helst så är det betydligt billigare än posten.

Edited by - Bosco on 2002/09/25 19:30:36
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:30:01  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Även en privatperson kan skicka företagspaket. Det kan, exempelvis handla om att leveranstiden är kritisk, eller att godset väger över 20kg. Lämna in paketet på närmaste Postcenter, inte postens partner, och betala frakten kontant. No probs!

Angående betalning så har alla privata affärer jag gjort, avklarats med förskottsbetalning in på bankkonto. Jag är ju en hedersknyffel och jag ger heller inget sken av att vara något annat . Men när man själv står som köpare kan det ju bli kruxigt. Men i praktiken räcker det ju med ett hemnummer för att vara något så när säker på att säljaren inte kan slingra sig. Ett telefonsamtal brukar vara en tillräcklig försäkran för mig.

Bussgods har jag också goda erfarenheter av. Det går dock inte att skicka var som helst var som helst ifrån. Billigt är det i alla fall.

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:32:43  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Expert är jag inte, men däremot "nöjd kund (Bussgods)/nöjd säljare (SZR)".

M a o, Stefans metod kan funka bra, för mig funkade det såpass bra så att jag är beredd att testa den igen.

/P
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:47:13  Show Profile Send ryst a Private Message
Är benägen att hålla med om att bussgods fungerar mycket bra.
Betalade 249:- för att skicka 1 par b&w605or (typ 70kg) till malmö från stockholm.

Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:59:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Ah... Gör allt vad du kan för att undvika posten bara.. Dom har en himla förmåga på att ha sönder saker!

//X-ray



"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:57:10  Show Profile Send Soulman a Private Message
Tackar för tipsen!!
Det lutar starkt åt Bussgods måste jag säga.

/Stefan

-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000