HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka stativare under 3000:- ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/25 :  13:53:44  Show Profile Send tek a Private Message
hej!

är på jakt efter ett par billiga stativare och behöver lite råd.
lite kort info så ni lättare kan hjälpa mig på traven:

* bor i litet rum (kanske 15kvm) och vill komma billigt undan därför tror jag stativare blir bäst.
* kommer nog ställa dom i bokhyllan alt. väggstativ planerar inte att köpa golvstativ till.
* är ingen audiofil, långt ifrån :-) kommer nog till 95% spela musik i mp3format, några enstaka cd-skivor, och sen också använda högtalarna till dvdfilmer (lite enklare 2-kanals hemmabio alltså)
* spelar all typ av musik (men väldligt lite klassisk, techno, britney spears, jazz) däremot mycket rock och hårdrock (nick cave, iggy pop, slayer osv.)
* tänkte köpa hifi/musiks' bäst i test nad c 300 förstärkare (2500:-) och köra till.

dom modeller jag överväger är:

b&w dm303 ca 2800:- (bäst i test)
acoustic energy aegis one (äldre modellen ca 2500:-, nyare modellen evo ca 3000:-)(bästa budget enl hifi/musik)
wharfedale diamond 7.2 (vet inte om den säljs längre men ska vara bra och billig) ev 8.2 ?
dynaudio audience 40 (fick högsta betyg 1998, men mycket kanske har hänt sen dess?)
audio pro ego 414 (ca 1700:-?)
celestion f10 (ca 1250:-) (ska tydligen vara rätt bra för dom pengarna)
monitor audio bronze 2 (kan jag få för runt 2500:- bäst i test)

självklart ska man lyssna själv men ni som har erfarenhet och synpunkter kan väl dela med er lite så vore jag tacksam, är det nån av ovanstående som verkligen står ut ur mängden? nån som ni tycker är mer prisvärd än dom andra? "klarar man sig" utifrån mina förutsättningar (att jag ska mest köra mp3 format) med t ex celestion f10 eller är det värt att lägga det dubbla? dvs gör det så stor skillnad när jag ändå inte kör cd knappt?) är det nån av ovanstående som särskilt lämpar sig för t ex rock-hårdrock? är det nån som är olämplig att ställa i bokhyllan som behöver mer utrymme bak? ni får så klart gärna tipsa om jag skulle ha missat nån modell... men vill gärna komma så billigt undan som möjligt. och en sak till... är det nån av ovanstående högtalare som ni INTE tror skulle lämpa sig bra att köra med just NAD c 300 förstärkaren?

mvh tek

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2002/09/25 :  13:59:28  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Om du inte har för avsikt att spela speciellt högt eller med mycket bas (går ju i för sig att lägga till sub men blir dyrt om du vill ha en i samma klass) så skulle jag utan tvivel ta och lyssna ordentligt på aegis one. Klart bästa högtalaren jag har lyssnat på under 4000 kr. Det var gamla modellen, vem vet nyare kanske är ännu bättre. Men en rätt så stor brasklapp för att den kanske inte riktigt klarar dina rock-krav då.

Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:03:37  Show Profile Send ayayay a Private Message
Chario syntar100 är inte så dumma de heller. De har basutblåset i botten (de står på 4st gummi"spetsar") vilket gör att den skulle passa perfekt i en bokylla.
Mycket tryck i dessa högtalare, bäst i test vinnare i hifi och musik 2001 (tror jag att de va)


---...---
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:03:49  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Ok tek, men stoppa in högtalarna i bokhyllan är en döds synd. :-)

Vad du bör tänka på då för att minimera oljudet är att basporten är riktad nedåt eller framåt. Med tanke på din signalkälla och musiksmsk skulle jag förespråka en förlåtande högtalare. En högtalare som inte finns på din lista som jag tror skulle kunna passa dig bra är Charios syntar 100.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:19:36  Show Profile Send tek a Private Message
ska kolla upp chario 100, vet att chario 200 fått bra recensioner men dom ligger på runt 3600:- vilket är över min budget, frågan är om man kan få tag i chario 100 till ett bra pris? jag har inte för avsikt att spela överdrivet högt eller så, mer välljud än högt s.a.s

aegis gamla modelln är jag tveksam om jag kan få tag på, nya ligger på 3000:- vilket är lite i överkant, skulle helst vilja komma undan billigare =)

en modell jag glömde nämna är också alr jordan entry s tror rek pris på dom är 2900:- men jag har hittat dom för 2000:- vilket verkar vara ett bra pris, vad tror ni om dom?

annars är dom jag hört bäst om bronze 2 (hittade 18 positiva recensioner på audioreview.com)

fler synpunkter tack

mvh tek
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:28:16  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag har haft ett par Syntar 100. Det är mycket trevliga. T om bättre än syntar 200 i många avseenden. B&W 303 är också trevliga. Du borde lyssna på båda. Båda borde fungera bra med din NAD.

mvh
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:44:46  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Glöm tanken på att placera Audio Pro Ego 414 i en bokhylla eftersom porten är riktad bakåt på dessa.
Fast detta gäller väl alla högtalare.
Lyssna gärna på Audio Pro SA-4 för 2800:-/par.

Den som söker han letar
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/25 :  14:56:53  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag köpte mina Chario syntar100 för 1500:-


---...---
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:25:27  Show Profile Send tek a Private Message
beg då eller?
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:18:26  Show Profile Send AKA a Private Message
Du har listat upp fina högtalare i den prisklassen. Vad det är blir kommer du nog bli mycket nöjd. Monitor audio bronze 2 tror jag själv starkt på. Och Dynaudio Audience 40.
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:08:47  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Häng inte upp dig på vad de skriver på audioreview.com. Där får även de mest mediokra produkterna positiva utlåtanden. Man vill ju inte äga skräp, därför skriver man per automatik upp sina pryttlar. Mesta nyttan med siten är den sakliga information man kan få från ägarna. Problem som de haft, finesser som de uppskattat etc.. Se det mer som en liten vägledning.
Go to Top of Page

tek
Member

229 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:14:26  Show Profile Send tek a Private Message
jo. jag är mest ute efter när t ex en högtalare får bra både i svenska tidningar, utländska tidningar och av folk själva, bra över hela linjen liksom så känns det som det är värt att kolla upp lite extra. visst vimlar det av 5 av 5 på audioreview =)
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/25 :  20:37:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du kan tänka dej att gå upp lite så har Tannoy en Modell som heter "R1"... väldigt trevlig. Homogen och välbalanserad. Och kan poppa på rätt så ordentligt med rätt förstärkare. Ligger på 3800:-.



//X-ray



"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/25 :  20:39:34  Show Profile Send n/a a Private Message
Stor bild, liten högtalare :-D



http://www.tannoy.com

//X-ray



"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:38:48  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by tek

hej!

är på jakt efter ett par billiga stativare och behöver lite råd.
lite kort info så ni lättare kan hjälpa mig på traven:

* bor i litet rum (kanske 15kvm) och vill komma billigt undan därför tror jag stativare blir bäst.
* kommer nog ställa dom i bokhyllan alt. väggstativ planerar inte att köpa golvstativ till.
* är ingen audiofil, långt ifrån :-) kommer nog till 95% spela musik i mp3format, några enstaka cd-skivor, och sen också använda högtalarna till dvdfilmer (lite enklare 2-kanals hemmabio alltså)
* spelar all typ av musik (men väldligt lite klassisk, techno, britney spears, jazz) däremot mycket rock och hårdrock (nick cave, iggy pop, slayer osv.)
* tänkte köpa hifi/musiks' bäst i test nad c 300 förstärkare (2500:-) och köra till.

dom modeller jag överväger är:

b&w dm303 ca 2800:- (bäst i test)
acoustic energy aegis one (äldre modellen ca 2500:-, nyare modellen evo ca 3000:-)(bästa budget enl hifi/musik)
wharfedale diamond 7.2 (vet inte om den säljs längre men ska vara bra och billig) ev 8.2 ?
dynaudio audience 40 (fick högsta betyg 1998, men mycket kanske har hänt sen dess?)
audio pro ego 414 (ca 1700:-?)
celestion f10 (ca 1250:-) (ska tydligen vara rätt bra för dom pengarna)
monitor audio bronze 2 (kan jag få för runt 2500:- bäst i test)

självklart ska man lyssna själv men ni som har erfarenhet och synpunkter kan väl dela med er lite så vore jag tacksam, är det nån av ovanstående som verkligen står ut ur mängden? nån som ni tycker är mer prisvärd än dom andra? "klarar man sig" utifrån mina förutsättningar (att jag ska mest köra mp3 format) med t ex celestion f10 eller är det värt att lägga det dubbla? dvs gör det så stor skillnad när jag ändå inte kör cd knappt?) är det nån av ovanstående som särskilt lämpar sig för t ex rock-hårdrock? är det nån som är olämplig att ställa i bokhyllan som behöver mer utrymme bak? ni får så klart gärna tipsa om jag skulle ha missat nån modell... men vill gärna komma så billigt undan som möjligt. och en sak till... är det nån av ovanstående högtalare som ni INTE tror skulle lämpa sig bra att köra med just NAD c 300 förstärkaren?

mvh tek



monitor audio bronze 2 spelar brallorna av alla konkurrenter du nämnt. fast jag är ju färgad av att jag för tillfället är väldigt gynnsamt inställd till ma produx. fast jag står fast vid vad jag sagt. har väl inget annat råd att du lyssnar och avgör vilket ljud som passar dig bäst.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:57:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
kolla på säljes sidan här.. finns billiga stativare...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/26 :  13:09:44  Show Profile Send dole a Private Message
Infinty Alpha 20 är helt ok.
De låter bra för pengarna.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000