Author |
Topic |
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 18:03:17
|
Tänkte visa några bilder på senaste projektet. Tyvärr blev det inte så många byggbilder i slutet, som vanligt.
-Pelle |
Edited by - PelleW on 2004/06/19 18:04:47 |
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 18:18:55
|
Ojojoj vilket bygge Ge oss all information, vad är det för trä? Vilka maskiner har används? Hur har sidorna målats? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 18:45:02
|
Alldeles för snuggt för min smak. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 18:46:08
|
Riktigt snyggt är vad det är =) Men hur har du kommit fram till hur du skulle bygga dom? Cloner? uppmät? |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
yahriel
Member
468 Posts |
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 21:08:02
|
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga ! Mästerligt !
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 21:40:05
|
Mållös. Är det möjligt som DIY? Hur gör han? Jag vill också! Det går aldrig. Avund... Hur mänga byggen krävs innan han lyckas med något sådant?
Grymt snyggt helt enkelt.
--- Mikael R
|
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten. |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 23:04:11
|
Otroligt snyggt bygge. Låter det bara hälften så bra som det ser ut har du en kanonhögtalare. |
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 10:36:03
|
hur har du lyckats köma terminalerna? hittar dom inte på baksidan..
men oj va fin bygge. snyggt med brytningen bok ( ?) och svart!. hur fick du till det svarta så snyggt på plya?
|
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 12:28:35
|
herregud va fina å man får se allting på en ggn ;) inte illa |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 14:35:11
|
Tack för alla kommentarer. Här kommer lite mer information.
Locket, botten och baffeln är stavlimmad björk som finns att köpa på många byggvaruhus. Baffeln är 2x18mm medans lock och botten är 18mm. Sidorna består av 4 lager 4mm plywood. Jag tänkte limma fler lager men detta blev stadigt nog, plus att dom inte blev så breda. Det är sedan spacklat på plywooden, slipat och spraymålat. 4 lager grundfärg och 4 lager svart silkesmatt. Björken är lackad med 4 lager silkesmatt klarlack. Alla delar är löstagbara och skruvade inifrån. Terminaler har jag ännu inte satt dit eftersom jag tänkte dra kablarna genom basreflexröret under mätning.
Den är inte byggd efter någon ritning utan helt efter eget huvud. Volymen för lådan var det enda jag hade bestämt innan jag byggde. Jag har tyvärr inte möjlighet att mäta dom än på ett tag, men det ska bli intressant att se om baffelns utformning avhjälper en del diffraktionsproblem.
De maskiner som jag haft till min hjälp är en bandsåg, överhandsfräs och borrmaskin.
-Pelle |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 14:58:49
|
SÅ snyggt,,, Kul design och form.
Taack för att du visade att svart och björk passade SÅ fint ihop. Svart silkesmatt. Det måste jag titta efter... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 15:04:51
|
Snyggt ! Hoppas att det låter lika bra som det ser ut! |
Undersöker för tillfälle. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 15:11:51
|
Jag måste kommentera detta EN gång till... DETTA är HUR snygg som helst!!!
Om det låter 1/5del av vad det ser ut, så är det världsklass.
DIY ROCKS!!! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 15:27:24
|
Inte ens några specialverktyg att skylla på. Respekt!
|
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 15:55:11
|
Detta var verkligen något i hästväg. Jag hade iofs (egoistiskt nog) hellre sett att detta var första moddade HFLS-1'an.
Jag satt också och funderade på om du hade glömt terminalerna men du verkar jag koll på läget!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Smallsuper_man
Member
604 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 20:35:23
|
tror säker att den låter väldigt bra! xt25 vet jag låter fint, synd för spridningen dok.
seas gör otroliga element för pengarna! kan tänka mig att den kombon låter fint men en botten behövs nog.
en detlaj som jag tycker är tokläcker är den lilla "springan" runt bafeln! hur har du gjort den? och kan man få låna den idén?
och igen (bli inte trött nu för sånthär e kul ) GRYMMT bygge. väntar på filterbilder! snälla snåla inte på kvaliten på filterkomponenterna när du gjort det så seriöst..
// Peter |
-you don't know what you got until it's gone-
Hemma hos Peter http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 23:08:16
|
Engelholm,,, Det kommer en moddad HFLS1a om ett tag,, Detta bygga gav mig bara mersmak. |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 23:48:00
|
Tack igen för alla lovord. Det är alltid roligt att få feedback på det man byggt.
Smallsuper_man: Eftersom baffel, lock och botten är löstagbara så var enda sättet att få övergångarna mellan de olika delarna snygga att göra dom synliga. Det är bara slipat en liten fasning på alla bitarna för att få en liten springa. Detta gjorde jag också för att dölja alla fel som kan uppstå när träet har en tendens att vilja röra på sig. Det glömde jag förresten nämna var ett mål med bygget, att inga skruvskallar eller kanter skulle börja visa sig under färgen efter en tid. Jag ser det som det största problemet när man bygger själv, att inte få massa skavanker att synas efter en längre tid. I stort sett alla diy-byggen jag sett som är fanerade och lackade får med tiden synliga 'bucklor' som resultat av skruvskallar och och annat som rör sig under faneren.
Idéer får stjälas fritt, annars är det väl inte DIY längre?
-Pelle |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 23:53:26
|
Vi vill ha MER bilder Pelle... |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 00:32:57
|
Skall kolla där, men vi väntar på terminallösningen =) |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 02:39:21
|
Tjo, har en liten fråga gällande detta tjusiga bygge.. man blir avis ju...
Mitt kommer antagligen inte ens i närheten :P Jo, till frågan... funderade på hur du gjorde baffelns 'fasning'.
EDIT:
quote: Zalve; Engelholm,,, Det kommer en moddad HFLS1a om ett tag,, Detta bygga gav mig bara mersmak.
Jag arbetar på en likaså, men jag saknar en del verktyg och arbetsyta så de grövsta sakerna får tyvärr en verkstad göra, eller så gör jag det själv om jag lyckas få låna lite arbetsyta och verktyg... ;)
Men den är på G! :D bör vara klar om ~2-5 veckor beroende på ekonomi och arbete :)
Den blir inte alltför moddad.. blir mest det utseende-mässiga samt lite annat kanske.. vi får se! :)
|
Edited by - rokk on 2004/06/21 03:52:50 |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 06:51:36
|
Fasningen gjordes med hjälp av bandsåg med vinklingsbart kapbord. Går nog bra att göra med en fogsvans och lite styrskenor också.
-Pelle |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 12:11:26
|
Underbart snyggt Du måste vara möbelsnickare Lite lyssnings intryck är ett måste berätta om de låter lika bar som de ser ut.
Föresten hur många lager plywood körde du? och vilken tjocklek?
/N |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
Edited by - Audio Nicke on 2004/06/21 12:12:41 |
|
|
Topic |
|