HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projekt P17RCY/XT25
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/19 :  18:03:17  Show Profile Send PelleW a Private Message
Tänkte visa några bilder på senaste projektet. Tyvärr blev det inte så många byggbilder i slutet, som vanligt.































-Pelle

Edited by - PelleW on 2004/06/19 18:04:47

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/19 :  18:18:55  Show Profile Send iffe a Private Message
Ojojoj vilket bygge Ge oss all information, vad är det för trä? Vilka maskiner har används? Hur har sidorna målats?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/06/19 :  18:45:02  Show Profile Send cittroman a Private Message
Alldeles för snuggt för min smak.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/19 :  18:46:08  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Riktigt snyggt är vad det är =)
Men hur har du kommit fram till hur du skulle bygga dom?
Cloner? uppmät?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/06/19 :  18:59:33  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Grymt snyggt! Otroligt vad man kan göra med lite vilja

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/06/19 :  21:08:02  Show Profile Send JM a Private Message
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga ! Mästerligt !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/19 :  21:40:05  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Mållös.
Är det möjligt som DIY?
Hur gör han?
Jag vill också!
Det går aldrig.
Avund...
Hur mänga byggen krävs innan han lyckas med något sådant?

Grymt snyggt helt enkelt.

--- Mikael R



Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:04:11  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Otroligt snyggt bygge. Låter det bara hälften så bra som det ser ut har du en kanonhögtalare.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/06/20 :  10:36:03  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hur har du lyckats köma terminalerna? hittar dom inte på baksidan..

men oj va fin bygge. snyggt med brytningen bok ( ?) och svart!. hur fick du till det svarta så snyggt på plya?


-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/20 :  12:28:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
herregud va fina å man får se allting på en ggn ;) inte illa

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/20 :  14:35:11  Show Profile Send PelleW a Private Message
Tack för alla kommentarer. Här kommer lite mer information.

Locket, botten och baffeln är stavlimmad björk som finns att köpa på många byggvaruhus. Baffeln är 2x18mm medans lock och botten är 18mm. Sidorna består av 4 lager 4mm plywood. Jag tänkte limma fler lager men detta blev stadigt nog, plus att dom inte blev så breda. Det är sedan spacklat på plywooden, slipat och spraymålat. 4 lager grundfärg och 4 lager svart silkesmatt. Björken är lackad med 4 lager silkesmatt klarlack.
Alla delar är löstagbara och skruvade inifrån. Terminaler har jag ännu inte satt dit eftersom jag tänkte dra kablarna genom basreflexröret under mätning.

Den är inte byggd efter någon ritning utan helt efter eget huvud. Volymen för lådan var det enda jag hade bestämt innan jag byggde.
Jag har tyvärr inte möjlighet att mäta dom än på ett tag, men det ska bli intressant att se om baffelns utformning avhjälper en del diffraktionsproblem.

De maskiner som jag haft till min hjälp är en bandsåg, överhandsfräs och borrmaskin.

-Pelle
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/20 :  14:58:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
SÅ snyggt,,, Kul design och form.

Taack för att du visade att svart och björk passade SÅ fint ihop.
Svart silkesmatt. Det måste jag titta efter...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/06/20 :  15:04:51  Show Profile Send orthanc a Private Message
Snyggt ! Hoppas att det låter lika bra som det ser ut!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/20 :  15:11:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag måste kommentera detta EN gång till... DETTA är HUR snygg som helst!!!

Om det låter 1/5del av vad det ser ut, så är det världsklass.

DIY ROCKS!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/20 :  15:27:24  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Inte ens några specialverktyg att skylla på. Respekt!


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/20 :  15:55:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Detta var verkligen något i hästväg. Jag hade iofs (egoistiskt nog) hellre sett att detta var första moddade HFLS-1'an.

Jag satt också och funderade på om du hade glömt terminalerna men du verkar jag koll på läget!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:35:23  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
tror säker att den låter väldigt bra! xt25 vet jag låter fint, synd för spridningen dok.

seas gör otroliga element för pengarna! kan tänka mig att den kombon låter fint men en botten behövs nog.

en detlaj som jag tycker är tokläcker är den lilla "springan" runt bafeln! hur har du gjort den? och kan man få låna den idén?

och igen (bli inte trött nu för sånthär e kul ) GRYMMT bygge. väntar på filterbilder! snälla snåla inte på kvaliten på filterkomponenterna när du gjort det så seriöst..

// Peter

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/20 :  23:08:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Engelholm,,, Det kommer en moddad HFLS1a om ett tag,, Detta bygga gav mig bara mersmak.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/20 :  23:48:00  Show Profile Send PelleW a Private Message
Tack igen för alla lovord. Det är alltid roligt att få feedback på det man byggt.

Smallsuper_man: Eftersom baffel, lock och botten är löstagbara så var enda sättet att få övergångarna mellan de olika delarna snygga att göra dom synliga. Det är bara slipat en liten fasning på alla bitarna för att få en liten springa. Detta gjorde jag också för att dölja alla fel som kan uppstå när träet har en tendens att vilja röra på sig. Det glömde jag förresten nämna var ett mål med bygget, att inga skruvskallar eller kanter skulle börja visa sig under färgen efter en tid. Jag ser det som det största problemet när man bygger själv, att inte få massa skavanker att synas efter en längre tid. I stort sett alla diy-byggen jag sett som är fanerade och lackade får med tiden synliga 'bucklor' som resultat av skruvskallar och och annat som rör sig under faneren.

Idéer får stjälas fritt, annars är det väl inte DIY längre?

-Pelle
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/20 :  23:53:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi vill ha MER bilder Pelle...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/21 :  00:25:51  Show Profile Send PelleW a Private Message
Det finns lite mer eller mindre bra blandade bilder under,
http://houdini.campus.luth.se/~admin/Projects/Project%20Seas-Vifa/

Vill du ha på något särskilt så kan jag fixa det.

-Pelle
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/21 :  00:32:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skall kolla där, men vi väntar på terminallösningen =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/21 :  02:39:21  Show Profile Send rokk a Private Message
Tjo, har en liten fråga gällande detta tjusiga bygge.. man blir avis ju...

Mitt kommer antagligen inte ens i närheten :P
Jo, till frågan... funderade på hur du gjorde baffelns 'fasning'.

EDIT:
quote:
Zalve; Engelholm,,, Det kommer en moddad HFLS1a om ett tag,, Detta bygga gav mig bara mersmak.


Jag arbetar på en likaså, men jag saknar en del verktyg och arbetsyta så de grövsta sakerna får tyvärr en verkstad göra, eller så gör jag det själv om jag lyckas få låna lite arbetsyta och verktyg... ;)

Men den är på G! :D bör vara klar om ~2-5 veckor beroende på ekonomi och arbete :)

Den blir inte alltför moddad.. blir mest det utseende-mässiga samt lite annat kanske.. vi får se! :)

Edited by - rokk on 2004/06/21 03:52:50
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/06/21 :  06:51:36  Show Profile Send PelleW a Private Message
Fasningen gjordes med hjälp av bandsåg med vinklingsbart kapbord. Går nog bra att göra med en fogsvans och lite styrskenor också.

-Pelle
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2004/06/21 :  09:21:53  Show Profile Send ZAC a Private Message
Mkt snygg design och bra jobbat!
En fråga dock om jag får: basportsplaceringen, är det en tanke bakom, eller...
Den är nu placerad rakt bakom baselementet, är det så bra? Detta skall inte tolkas som kritik, det är en fråga bara.
Jag hade satt terminalen där porten är nu och placerat porten rakt bakom diskanten istället, som på HFLS1.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/06/21 :  12:11:26  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Underbart snyggt
Du måste vara möbelsnickare
Lite lyssnings intryck är ett måste berätta om de låter lika bar som de ser ut.

Föresten hur många lager plywood körde du? och vilken tjocklek?

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

Edited by - Audio Nicke on 2004/06/21 12:12:41
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000