HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur mäter man enkelt maxeffekt på en trafo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/26 :  18:48:00  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag grävde lite på vinden och hittade ett par kit med trafo, likriktarbrygga och avkopplingskondensatorer. En perfekt grundplåt för att börja bygga ett par gainclones!
E-lytarna är4 x 10mF/40V och liktriktarbryggan ser i alla fall 'tillräckligt' kraftig ut.

Fanns ett papper med som sa 2'22V så spänningen bör vara OK. Frågan är hur mycket maxeffekt man kan ta ur trafon? Är det någon som har en bra uppskattning eller ett enkelt sätt att mäta (helst utan att behöva belasta den med 200W)?

Jag har två kit så en variant kan också vara att parallellkoppla två trafos med varsin likriktarbrygga.


Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/06/26 :  19:13:18  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
enkelt!

mät sekundärlindningens diameter och räkna ut arean. Sedan kan du hyfsa strömkapacitet till 3A /mm2 trådarea. Ström *spänning = VA!

du ser inte trafons "effekt" genom att belasta den, bara effekten av dess inre motstånd då strömuttaget ökar (utspänningen sjunker)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7784 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:26:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Du behöver inte mäta nånting, jag känner igen den där trafon!
Jag har haft ett par likadana, inköpta på Minic för en massa år sen.
160VA ligger den på om jag inte minns helt fel och det tror jag inte att jag gör.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:59:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tittar man på den fysiska storleken så verkar det högst troligt med 160 VA.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/06/28 :  17:10:57  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
fuling, vad lustig för du väcker minnen till liv. Jag har också haft en sådan trafo, eller två , det är en s k C-kärna .

Såldes billigt på minic för många år sen var det , eller var det MCE elektronik elller något sådant företaget hette. De var nog samma företag..

men man kan ju alltid mäta...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/28 :  18:00:44  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Ni vet verkligen hur man väcker minnen till liv!
Det stämmer, en annons på en helsida av Allt om elektronik någon gång i början på nittiotalet. Planen var att bygga en hejdundrande förstärkare (med mina dåvarande mått mätt. ) och trafon tillsammans med likriktare och kondensatorer köptes in i ett paket. MCE elektronik låter bekant. Verkar som om man kan få användning för dem trots allt!

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/06/28 :  18:49:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
MCE, vad var det? Upplys mig!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/06/28 :  18:54:47  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag minns bara namnet. kolla i gamla AoE från början av 90-talet, slutet 80-talet så brukade det finnas annonser från denna firman. Antagligen bytte de namn senare? eller konkade?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/28 :  22:24:18  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Blev nyfiken och bläddrade i AoE 2/89. Hittade en annons ifrån MCE (eller "Material Clearing Elektronic", det står så i annonsen...)
De låg i Norrköping och sålde diverse elektronikprodukter. Av annonsen att dömma verkade de rikta in sig på tillfälliga partier av modul komponenter (spänningsagg, monitorchassi motorer etc.) snarare än att ha ett fullständigt sortiment av komponentserier.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000