HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rod Elliotts ELF - sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:33:49  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Är det någon som provat tekniken som Rod beskriver i http://sound.westhost.com/project48.htm

/Jesper

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:32:41  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Har inte prövat men det låter intressant, Elliott brukar ju sällan ha särskilt fel

quote:
With six 200mm (8") drivers, you would get a cone area of nearly 0.13 m² (about the same as a single 450mm (18") driver), and the box would still only be quite small at about 60 litres (my guess).


20Hz och 60 liter, helt makalöst om det stämmer.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:31:29  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag har två SS 21W8555 som jag hade tänkt bygga en "liten" sub av. Tänkte från början ha dem isobarik med variovent för att få ner lådstorleken (stora lådor kommer in inte in i vårat vardagsrum) men en ELF kanske skulle vara ett alternativ.
Jag är dock lite sketisk till tanken att klämma in elementen i en så pass för liten låda och sedan kompencera elektriskt.. Känns som det skulle behövas servo för att hålla distortionen nere. Men det är väl som vanligt, jag får testa och se..

/Jesper
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:52:16  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Skall du ha en sub som spelar med lite kraft i de nedre registren får du nog ta till en marginellt större låda


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/06/28 15:53:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/28 :  17:21:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag känner en kille som experimenterat lite med ELF. Det är ju ganska intressant sätt att angripa problemet, elementen jobbar ju bara UNDER resonansfrekvensen. Det går åt mycket effekt när man gör så och kompenseringen blir ganska brant, 12 dB per oktav har jag för mig. Det var ganska rapp bas i kompisens låda såvitt jag kommer ihåg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/06/29 :  12:46:18  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Efter övervägande tror jag inte det är något för mig. Krävs troligen fler mindre men kraftigare basar och rejält med effekt (>1kW) för att hålla ditortionen nere vi högre ljudtryck. Bästa hade nog varit servo. Jag hade tänkt köra med BPA200 vilket "bara" ger dryga 300W i 4ohm och jag är inte helt säker på att mina 21W8555 pallar trycket...

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000